Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sur Suro...  (läst 2970 gånger)

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
sur Suro...
« skrivet: 17 nov-10 kl 20:23 »
Min nyinköpta begagnade Suro vill inte suga upp vatten fastän pumpen snurrar, blir inget sug allt...varför surar den? Tips på var börja felsöka? Uppenbarligen så funkade den när säljaren använde den...
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

Weasel

• Skåne
SV: sur Suro...
« Svar #1 skrivet: 17 nov-10 kl 20:25 »
Tja... sitter slangarna ordentligt fast både i pumpen och i locket?

Men det tar lååång tid innan vattnet sugs fram, så starta pumpen och låt den stå igång ett tag!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
« Svar #2 skrivet: 17 nov-10 kl 21:27 »

Men det tar lååång tid innan vattnet sugs fram, så starta pumpen och låt den stå igång ett tag!

Lång tid innan den ens börjar suga så vattnet stiger upp i slangen. Vattnet sögs inte in 1cm i slangen fastän vi körde pumpen i flera minuter...känns inte helt OK.
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

trallallaa

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 nov-10 kl 21:27 »
Citera

Kolla även att de sitter RÄTT  ;), andra gången jag kopplade i slangarna, så satte jag slangarna, som gick från dosan, åt fel håll, då pumpar den åt fel håll = kommer inget vatten  :-[.
Tog en stund innan jag fattade det  ::).

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #4 skrivet: 17 nov-10 kl 21:46 »
Lång tid innan den ens börjar suga så vattnet stiger upp i slangen. Vattnet sögs inte in 1cm i slangen fastän vi körde pumpen i flera minuter...känns inte helt OK.
Vänta gärna länge. Jag körde många timmar (över natten) innan hela slangarna var fyllda med vatten.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
« Svar #5 skrivet: 17 nov-10 kl 22:01 »
känner mig trög nu men vad menar du med att du satte slangarna åt åt fel håll? de var redan kopplande när vi köpte den.

Torry

« Svar #6 skrivet: 17 nov-10 kl 22:17 »
Här finns instruktionsfilm på hur man sätter ihop, använder och rengör King Suro.
http://www.r-com.co.kr/bbs/zboard.php?id=morgue2
//Torry

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 18 nov-10 kl 12:05 »
det tar ett tag, i alla fall 1 timma om jag inte minns fel. men man ska ju vilket fall som helst låta maskinen stå på ett tag innan man lägger i ägg. Och om man håller in + knappen i 5 elelr 10 sekunder har jag för mig så pumpar det mycket längre tid, man tyå tvingar den att pumpa, och om man orkar kjan man stå där tills den har pumpat vatten igenom hela slangen.. tar kanske 15 min eller nått eller mindre kommer inte ihåg. men så är det för alla så är inge fel på maskien i alla fall.. bara tålamodet ;)

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 19 nov-10 kl 17:14 »
Hade tidigare en Suro som jag var jättenöjd med (sålde den eftersom jag ska köpa en större kläckare). Först var jag också lite frågande över hur lite vatten som gick åt. Under de första 18 dagarna var det bara en dl eller kanske två. Men det var som det skulle, den höll fuktigtheten jättebra, så det är säkert inget fel på din heller. Det går helt enkelt inte åt mycket vatten. Lycka till!
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #9 skrivet: 19 nov-10 kl 17:25 »
Min nyinköpta begagnade Suro vill inte suga upp vatten fastän pumpen snurrar, blir inget sug allt...varför surar den? Tips på var börja felsöka? Uppenbarligen så funkade den när säljaren använde den...

Vill börja med att säga att jag inte kan nåt om just Suro...

Men hur ligger luftfuktigheten då? Det kan ju vara så att den inte behöver suga in vatten just nu?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
« Svar #10 skrivet: 19 nov-10 kl 17:32 »
Tack för alla svar! Nu har jag vågat mig på att meka lite med den och jag bytte ut slangbiten som satt över pumphjulet..först funka det inte då heller men så kortade/sträckte jag den lite och vips så började vattnet röra sig i slangen  :)

Nu har jag bara en liten fråga om fläkten; skall den gå hela tiden eller? Min började gå men sen stannade den...

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #11 skrivet: 19 nov-10 kl 21:10 »
Nu har jag bara en liten fråga om fläkten; skall den gå hela tiden eller? Min började gå men sen stannade den...
Bra att det löste sig med vattnet.   :) Ja, fläkten ska gå hela tiden...
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 19 nov-10 kl 22:21 »
Ibland kan fläkten låta lite högt när man startar den, men sedan tystna..... den brukar snurra ändå, men det är givetvis viktigt att kolla så att den verkligen snurrar ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser