Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaxhantering  (läst 1094 gånger)

Alma

• Västergötland
Vaxhantering
« skrivet: 14 nov-10 kl 18:28 »

Hej! Hur många ramar kan man tänkas behöva smälta ner varje år om man har tex 100 samhällen?
Jag ska lära mig allt!

Drönarn

• Gästrikland
SV: Vaxhantering
« Svar #1 skrivet: 14 nov-10 kl 19:22 »
Det beror lite på hur mycket yngel utrymme du tillåter alltså om du kör med 2 lådor yngelrum så har du i princip 2000 ramar att gallra ifrån
Principen som jag tillämpar är att det snitt blir 5 ramar per samhälle som sorteras ut i en 3-4 års cykel
alltså 500 ramar per år , det har hållit hittills iaf.
Kostar ca 3 kr ram + präglingslkostnad för den vax som återvinnes

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Vaxhantering
« Svar #2 skrivet: 14 nov-10 kl 19:24 »
Du kommer att få olika svar beroende på driftform och vaxförnyelse scheman man ämnar använda. Här är biodlarna olika som mest tror jag (hygienfrågor).
Själv tänker jag inte låta mina bin invintra på samma låda två vintrar på raken.
Gör man så blir det en låda (översta invintringslådan) för varje samhälle dvs 100 st = 1.000 ramar, så har jag dimensionerat.
Jag invintrar på två lådor varav bina är mest i översta lådan där fodret finns på vintern. De ramarna var ju justa året innan när de drog ner fodret.
Jag tycker man skall vara rädd om bina och ha planerad vaxförnyelse. Man skall alltid ha en skötselplan, en regelrätt driftform som man systematiskt använder.
Fungerar inte det är det inte fel på skötseln utan planen, då får man korrigera planen men fortsätta att köra efter den reviderade planen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser