Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP!!! Tuppen är dålig...  (läst 2561 gånger)

nybörjarfarmare

• Ångermanland
    • www.livetpafarmen.bloggplatsen.se
HJÄLP!!! Tuppen är dålig...
« skrivet: 29 nov-10 kl 09:54 »
För 2 veckor sedan var jag och köpte fler höns.

bla Indiska Stridshöns (tupp & höna), har länge önskat mig dom så ja blev superglad när jag kom över dessa två!
När vi kommer hem och jag ska ta ut dom ur bilen så märker jag att tuppen är halt, det var han inte när han sprang runt hos säljaren...

Nu har det gått 2 veckor och han är inte bättre, snarare tvärtom  :'(
Sambon har tagit hand om dom i helgen när jag jobbat och nu i morse såg jag att han blivit både glanslös i fjäderdräkten och gått ner rätt mycket i vikt.. han äter och dricker när man bär fram honom till mat/vatten, men annars ligger han bara och ser vldigt slö ut!

Jag blir väldigt orolig eftersom jag blev så otroligt förtjust i honom på en gång och jag vill till alla medel göra allt för att få han kry igen!!

till saken hör att det är kallt ute, nu på morron närmare -23grader. I hönshuset håller det ca -1, har satt upp värmelampa ovanför mat/vatten och minskat hans lilla hage (har separerat han från dom andra).

Kan jag göra nått mer??
Ska jag ta in honom i huset så han får ligga inne i värmen?
Finns det något man kan ge så han får lite energi?

Snälla hjälp mig!!
Nybliven "gårdsägare", bor i ett gammalt timmerhus med en hel del på "att göra listan" :)
Förutom jag så bor även sambon, 2 döttrar och lite djur här.Hästar,kaniner av olika de slag,höns (Brahma, Appenzeller, Öländska Dv, Indisk Stridshöna och blandraser) hundar,katt,ankor å lite andra små djur.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: HJÄLP!!! Tuppen är dålig...
« Svar #1 skrivet: 29 nov-10 kl 10:03 »
Hur gammal är tuppen? För mig låter det som hönsförlamning (Marek). Det finns många trådar om Marek här på forumet om du söker.

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 nov-10 kl 10:05 »
hur ser hans ben och tår ut, någon missfärgning? hur illa är benet, använder han det eller inte alls?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

nybörjarfarmare

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 29 nov-10 kl 10:09 »
Hmm, ska läsa läsa lite mer om Marek, tror han är ca 5-6månader...

Hans ben ser friska å fina ut, han använder inte det onda benet överhuvudtaget, sista dagarna har han börjar "stötta" upp sej med vingarna för att komma framåt  :(
Nybliven "gårdsägare", bor i ett gammalt timmerhus med en hel del på "att göra listan" :)
Förutom jag så bor även sambon, 2 döttrar och lite djur här.Hästar,kaniner av olika de slag,höns (Brahma, Appenzeller, Öländska Dv, Indisk Stridshöna och blandraser) hundar,katt,ankor å lite andra små djur.

Torry

« Svar #4 skrivet: 29 nov-10 kl 10:11 »
Hej!
Du bör absolut ta in tuppen så han får upp temperaturen. Du kan prova att ge vatten med druvsocker eller honung i eller prova med saft. Ge honom massor med godis, vad som helst bara han äter, tex leverpastej, blodpudding, ost, burkmajs, skalade solrosfrön, hampfrön.
Har du undersökt benet? Han kan ju vara dålig av att han har ont då brukar de bli väldigt hängiga.
Lycka till
//Torry

nybörjarfarmare

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 29 nov-10 kl 10:25 »
Jag ska fixa iordning en bur så jag kan ta in honom!
Han äter ju och dricker, men jag ska in å köpa druvsocker på en gång!!

Har kännt och klämt på benet och jag kan inte hitta nått... min idé är att han kan ha sträckt sig eller "vrickat foten" när han transporterades hem i bilen..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 29 nov-10 kl 11:23 »
Låter som min Sebrighttupp, och han hade marek.  :-\ Det bröt ut efter flytt. Började med att han inte riktigt ville stödja på ena foten utan som stapplade fram och såg halt ut. Sedan blev det värre tills han inte kunde stödja alls på det utan stod bara och höll upp foten i luften. Han åt och drack men började snart att magra av och visa att han inte mådde bra. Man kunde dra och nypa och ha sig i foten utan att han reagerade, ingen grepparförmåga när man testade att sätta foten på fingret utan den var helt "slapp".

R.I.P Psycho... =( Han var i samma ålder som din tupp för övrigt.

Men det behöver ju inte vara marek, men det låter liknande. Marek kan komma både tvärt och lite "smygande", att det blir värre med tiden som går. Men om jag tar min svarta dv kochintupp som blev hundbiten. Han kunde inte stå på ena foten i ca 3 veckor och blev inte helt bra förrän 4 veckor efter attacken. Så det KAN ju också vara någon skada som behöver läka i lugn och ro. Men Wall-E gick inte ned i vikt eller blev glanslös, det blev däremot Psycho som hade marek.  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 29 nov-10 kl 17:04 »
Du har ingen bild på tuppen?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

nybörjarfarmare

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 02 dec-10 kl 21:25 »
Igår var jag in på vet. station här i stan med tuppen, dommen blev en avsliten böjsena på det onda benet   :(

Så han fick avsluta sina dagar!

Skit tråkigt... nu måste jag försöka hitta en ny tupp till hönan som blev ensamstående :(
och det verkar inte vara det lättaste i den här delen av landet!

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
« Svar #9 skrivet: 11 dec-10 kl 18:39 »
Vad tråkigt...  :(
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser