Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruggande tupp som blöder  (läst 3066 gånger)

robowich

• Öland
Ruggande tupp som blöder
« skrivet: 29 nov-10 kl 14:02 »
Hej

Jag har en stor och ståtlig tupp av märket Orpington, årsmodell okänd.
Han började rugga för en månad sedan (trodd jag iaf) nu har han två stora kala fläckar på varsin sida av halsen. Det är nya fjädrar på gång med "rör" på men vad som oroar mig är att han ofta är alldeles blodig i fjädrarna runt fläckarna. Jag kan inte se några direkta sår men blodet finns där iaf.

Är det någon annan som brukar ha en blödande tupp eller höna på detta sätt. Kan det vara kvalster eller? Ingen annan höna visar tendens till denna massiva fläckvisa fjäderförlust. Kan någon vänlig själ ställa en diagnos på distans?

mvh
Robert

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Ruggande tupp som blöder
« Svar #1 skrivet: 29 nov-10 kl 14:10 »
Det är inte någon av hönorna som går och plockar honom på halsen?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 29 nov-10 kl 14:12 »
Jag vet som sagt inte vad som kan va fel på din tupp ,
men hos mig hade jag en höna som plockade tupparnas hals fjädrar med jämna mellanrum , men det var aldrig blodigt där men de såg ju gräsliga ut...
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

robowich

• Öland
« Svar #3 skrivet: 29 nov-10 kl 16:10 »
Jo, visst kan det vara så att hönsen plockar fjädrarna, det vet jag ju inte, men vad kan jag göra åt det? man kanske ska göra ett halsskydd av en avklippt strumpa ;D

När jag skriver blöder så är det ju inga mängder och inte varje dag men det förekommer blod i fjädrarna, framför allt på höger sida. Kanske är det hönan till höger om honom på sittpinnen som vill klä av gubben?!

//Robert

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 29 nov-10 kl 17:27 »
När nya fjädrar växer ut så blir det liksom "rör". De är blodfyllda och det är väl det som "blöder". Troligen nån höna som pickar på dom. Prova med lite tjärsalva eller nåt med tjära för det har läkande effekt samtidigt som hönsen tycker det smakar pyton.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

robowich

• Öland
« Svar #5 skrivet: 29 nov-10 kl 18:54 »
Kan det fungera med kådsalva tro? Jag har nog inget med tjära, var får man tag i det isf?

/R

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 29 nov-10 kl 23:19 »
Kådsalva kan nog fungera. Vissa kådsalvor innehåller dessutom tjära. Tjärsalva eller som det ibland kallas becksalva används av hästfolk. Själv kör jag med det både på mig själv och mina djur.  :)
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

robowich

• Öland
« Svar #7 skrivet: 01 dec-10 kl 09:14 »
Idag ska jag smörja tuppen!

Tack för all hjälp!

//Robert

Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser