Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina morötter skrumpnar i inomhusjordkällaren  (läst 3366 gånger)

cargus

• Norrbotten
Mina morötter skrumpnar i inomhusjordkällaren
« skrivet: 07 dec-10 kl 23:20 »
I vårt hus har vi i varmförrådet, under golvet en jordkällare. Den är ca 3 m djup 2x2 i basen. Botten består av sand och på det betongplattor. Den luftas med ett rör ut i fria luften. Väggarna är av betong.
När affärerna lockade med skamligt billiga morötter, potatis och lök, köpte jag det jag kunde bära. Potatisen har klarat sig bra, liksom löken, men morötterna är en bedrövlig syn. Det var från början + 5-6 C vid källarens botten, då jag satt igen en bit av röret med en bit papper, för att minska risken för frost. Jag minska allt eftersom på pappret och det är nu ca +2-3 C. Olkar hur det är med luftfuktigheten. Morötterna började tidigare gro men har nu slutat med det, för att istället skrumpna ihop som om de ville efterlikna russin. Inte kul. Dyra morötter ser det ut att bli. Morötterna ligger luftigt och fint i en trälår, jag antar att det är det som är felet.

Kan morötterna rädas?
Vad gör jag nästa höst för att inte klanta mig på nytt?
Hur får man det att inte bli minusgrader, när den norrbottniska vintern slår till med  minus 20-25 C?
Hur regleras luftfuktighet?

Tacksam för initierade svar

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Mina morötter skrumpnar i inomhusjordkällaren
« Svar #1 skrivet: 08 dec-10 kl 06:34 »
I en jordkällare innebär normalt den omgivande fuktiga marken att luftfuktighet och temperatur blir bra.

I jordkällaren skall det vara ca 90% luftfuktighet. Du har det säkert MYCKET torrare.

Du kan fixa detta genom att hälla ut några spannar med vatten på golvet, och upprepa det när du ser att det blir torrt igen. Du kan också omedelbart hänga en blöt handduk över morötterna och de andra rotfrukterna för att snabbt få upp luftfuktigheten.

Misstänker att du har ventilationen åt fel håll. Då blir det extra torrt. Röret ut skall gå högt och släppa UT varm (5-6 grader) luft. Den luften skall sedan ersättas med fuktig kall luft (3-4 grader) som sipprar in från marken runt källaren. Man kan också släppa in luft genom ett markrör som är nedgrävt till frostfritt djup. Det är bra för det håller källaren sval året om.

Evvelina

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 08 dec-10 kl 07:28 »
Håller med föregående.

Så här gör jag i min jordkällare.

Lägger dem i lådor och varvar med sand de skall helst inte komma i kontakt med varandra.
Flyttade från Stockholm och bor nu på landet med 2 hundar och särbo i ett hus från 1720 en gammal smedsbostad som är k-märt i ett vallonbruk. Vill gärna ha höns.
Älskar att odla allt från blommor till ätbart. Njuter varenda minut!
Att ha en odlingsmark är en lisa för själen.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 08 dec-10 kl 07:38 »
Förr lades morötter i sand för att hålla sig fina. I vårt gamla hus finns speciella gjutna behållare i källaren just för detta ändamål och jag har sett stenkistor i äldre hus som också var för just det.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

cargus

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 09 dec-10 kl 00:44 »
Jag tackar för råden! Sand har jag hört talas om. Måste man inte ha väldigt mycket sand som man vill lagra tex 10 kg morötter? Hur gör de stora odlarna som säljer till grossisterna? De har väl 50-100 ton och den mängden går väl inte att lagra i sand?

"Röret ut skall gå högt" får jag rådet. Jo, luftröret går högt i min källare, just under taket. Glömde skriva det i första postningen. Hur får man en jämn temperatur? I skrivandes stund har jag - 20 C i uteluften. 

"I jordkällaren skall det vara ca 90% luftfuktighet. Du har det säkert MYCKET torrare". Jo, jag har nog 2 % fuktighet, som morötterna ser ut. Vad säger löken och potatisen i sina pappåsar om jag häller ut vatten och fuktigheten stiger? Blir de mögliga? Kan man inte hälla vattnet i sanden?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 09 dec-10 kl 05:42 »
De stora odlarna förvarar sina grönsaker kallt och fuktigt. Stora kyllager. Då behövs ingen sand. Fuktig sand hjälper mycket om man inte kan få ner temperaturen och/eller få upp luftfuktigheten.

En klassisk metod är också att inte skörda, utan låta morötterna stå kvar ute under ett lock av halm.

Vitsen med att röret går högt är att luften skall stiga i det och gå ut. Nu är det nog tvärtom. Så du får antingen sätta in en fläkt i röret eller stänga det (nästan) helt. Du kan också behöva isolera röret. Jag misstänker att du har lite undertryck i huset (det ät normalt) och att det suger in luft genom röret, och du har ingen möjlighet för att släppa in luft från den omgivande marken. Den luft du nu får in genom röret är supertorr. Inte bra!

Knepet för att reglera temperaturen är att ta in luft genom jord som inte är frusen. Då blir den både fuktig och lagom varm/kall. I en nedgrävd jordkällare med jord som golv och väggar som inte är täta så blir det så med automatik. I ditt fall går nog inte det eftersom väggarna är av cement? Men till nästa år kanske du kan gräva ner ett markrör som går i en slinga under marken på frostfritt djup. Sedan släpper du in luft i det röret, eventuellt mha en fläkt, och ventilerar ut i röret som går upp. Då kanske din jordkällare kan automatiskt hålla rätt temperatur. Det behövs inte mycket ventilation. Men har du äpplen så kan gaserna från äpplena få allt att ruttna, om du inte ventilerar lite.

Du måsten se till att luftfuktigheten stiger. Du sa att du hade plattor på sand. Häll på vatten på plattorna så att de blir våta. Sanden suger upp resten. Men jag tvivlar på att det räcker för att få rätt fuktighet. Våta handdukar över lådorna kan hjälpa.

Det möglar om du har det för varmt. Du skall inte ha något i direkt kontakt med plattorna. Använd lådor och hyllor. Trallar ovanpå de fuktiga plattorna. Korgar och spannar. Det skall vara MYCKET hög luftfuktighet! Men eftersom det också är rätt kallt så blir det inte så mycket vatten för det.

Löken bör inte lagras i en fuktig jordkällare. Den bör förvaras torrare. Det typ av utrymme du har vore perfekt för förvaring av lök, om du inte häller ut vatten på golvet.

Potatisen vill också ha det fuktigt. Men den har kanske skyddats av sin papperspåse.

Om du inte vill göra om utrymmet till en "riktig" jordkällare så kan du fuska. Stora plastlådor med lock skulle kanske kunna användas för att förvara rotfrukter fuktigt, utan att du behöver ha det fuktigt i hela källaren. Lägg ett lager fuktad sand på botten av lådan och förvara rotfrukterna i korgar ovanför. Ha locket lite på glänt för att ventilera.
« Senast ändrad: 09 dec-10 kl 06:08 av sɹǝpuɐ »

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #6 skrivet: 09 dec-10 kl 11:02 »
Kan säga att morötter och andra rotfrukter som blivit mjuka kan man rädda när man ska använda dem. Lägg dem kallt i vatten ett tag, så suger de åt sig och blir spänstigare. Att använda dem direkt i maten går bra, de brukar suga åt sig av vätskan i maten och bli ok.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 09 dec-10 kl 11:51 »
Ja har ingen jordkällare eller likn alls. Ställer mina i sadelkammaren för att hålla dom frostfritt, enda stället känner ja, men dom skrumpnar. Kan ja lägga fuktig handduk över dom varje dag eller vad tror ni? Köper 1-2 säckar åt gången t hästarna å kaninerna etc.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser