Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bovete - skalning och tillagning  (läst 3914 gånger)

tench

• -
    • Solrot
Bovete - skalning och tillagning
« skrivet: 02 dec-10 kl 22:44 »
Bovete är lättodlad och har många fördelar. Jag har experimenterat en del i mikroskala, men har egentligen bara sparat frukterna för att så igen nästa år.
Undrar dock om det finns någon lämplig metod med rimliga kostnader för att skala dessa?
Vad jag förstått innehåller skalen fagopyrin som kan vara giftigt och skapa allergiska reaktioner hos vissa. Har hört att det ska fungera att koka länge och byta ut vattnet någon gång.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Attes matte

• Jämtland
SV: Bovete - skalning och tillagning
« Svar #1 skrivet: 03 dec-10 kl 01:09 »
Inte bara skalen, utan även de hela fröna innehåller fagopyrin. Om man ska tillaga fröna som dom är så ska man skålla dom med hett vatten först, sedan hälla av det vattnet, för att sedan fylla på med nytt vatten och så koka "grynen" i det. Skållningsvattnet färgas ganska kraftigt av fagopyrinet.

Men hur man skalar fröna har jag ingen aning om... Borde väl funka på samma sätt som man skalar solrosfrön... Kanske...?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser