Dessvärre har jag inga recept på saltsill. Jag brukar göra mina sillinläggningar på färsk sill (eller strömming som vissa säger).
Ättiksinläggning:
5 dl vatten
1 dl ättiksprit (12%)
1 msk salt
2 msk socker (för smakens skull)
300 f färska sillfiléer (rensad, ben och skinnfri)
Låt ben och skinnfria sillfiléer ligga och dra i lagen över natten 10-12 timmar tills köttet är vitt. Låt dem rinna av i ett durkslag.
Till de olika sillarna gör man samma lag. Varje sill får sin speciella smak genom senare smaksättning.
Dansk currysill
300 g inlagda sillfiléer, 1 dl Creme fraiché (34%), ½ dl majonnäs, 1 msk curry, 1 msk finhackad purjolök, 1 msk finhackad pickles, ½ msk finhackad dill (gärna fryst). Blanda samman och låt stå kallt i kylskåp dygn före servering.
Vitlöksill
300 g inlagda sillfiléer, 1 dl Creme fraiché (34%), ½ dl majonnäs, 3 hackade vitlöksklyftor, ½ dl hackad gräslök, ½ dl finhackad dill (gärna fryst), rivet skal av ¼ citron. Blanda samman och låt stå kallt i kylskåp dygn före servering.
Romsill
300 g inlagda sillfiléer, 1 dl Creme fraiché (34%), ½ dl majonnäs, 1 tsk salt, ½ tsk socker, ½ packet fryst dill, 2 msk klippt gräslök, ½ liten finhackad röd lök, 1 burk röd rom, 1 nypa vitpeppar. Blanda samman och låt stå kallt i kylskåp dygn före servering.
Kräftsill
300 g inlagda sillfiléer, 1 dl Creme fraiché (34%), ½ dl majonnäs, 1/3 burk hackade kräftstjärtar, ½ tsk dillfrön, 1 msk fryst dill, ½ liten finhackad röd lök, ¼ tsk salt, 1 krm vitpeppar, 1 nypa cayennepeppar. Blanda samman och låt stå kallt i kylskåp dygn före servering.
Senapsill
300 g inlagda sillfiléer, 1 ½ msk dijonsenap, 1 msk socker, 1 msk vitvinsvinäger, ½ krm vitpeppar, ½ tsk salt, 1 dl neutral matolja, ¼ packet fryst dill. Blanda samman och låt stå kallt i kylskåp dygn före servering.