Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min ruvande kochin  (läst 1622 gånger)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
Min ruvande kochin
« skrivet: 06 dec-10 kl 13:57 »
Vår lilla Dvärgkochinhöna är nu inne på dag 7 i sin första ruvnin.
Vi har gjort ordning vår stora Rottishundbur där hon nu bor i sadelkammaren.
Där det inte är minusgrader utan några plusgrader.

Hon verkar trivas jättebra i sin nya bostad.
Men ibland så när hon ska rulla sina ägg så rullar hon ut dom ur kattburen så jag brukar peta in do igen och hon lägger sig så duktigt på dom igen.

Frågan är bara om några blivit kalla då hon har missat att ligga på några som blev kvar i redet då hon låg utanför.

Hon har 11 ägg under sig

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

flax

• Halland
SV: Min ruvande kochin
« Svar #1 skrivet: 08 dec-10 kl 21:07 »
Inte mycket annat att göra än att vänta tiden ut.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 09 dec-10 kl 18:18 »
Fast enklare än att vänta är ju att lysa äggen. Då ser man om det lever eller har dött. Min dv kochin som ruvar hade fått några utanför med av misstag (åkt bakom henne så hon inte såg dem och kunde pilla tillbaka). Lös dem på en gång och de levde så stoppade under de igen.

En annan gång lämnade en höna 18st ägg som var iskalla (ruvade ca 6 dagar) som om de skulle legat i kylskåpet. Lika där lös jag äggen och efter blodring på blodring så hittade tillslut 3st ägg som ev. kunde vara liv i. Så la in de i kläckaren och lös efter 2 dagar igen och då var det full fart i äggen (vilket jag vill säga också att man inte ska kasta bort ägg som ser ut att kunna vara döda, t.ex. att blodkärlen börjat tyna ur och inget rör sig, för fostret kan mycket väl vara vid liv fortfarande och med värme "piggna" till, det syns oftast tydligt när ett ägg verkligen är "jättedött" ::) )! :)
« Senast ändrad: 09 dec-10 kl 18:22 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #3 skrivet: 10 dec-10 kl 06:57 »
Jo visst kan det vara enklare att lysa sina ägg. Men har man ingen sån apparat så är det inte så lätt att lysa dom. Tyvärr.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 10 dec-10 kl 07:01 »
Jo visst kan det vara enklare att lysa sina ägg. Men har man ingen sån apparat så är det inte så lätt att lysa dom. Tyvärr.
Bara att ta en vanlig ficklampa....
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #5 skrivet: 10 dec-10 kl 09:10 »
Hur gör man jag vill veta mer????

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 10 dec-10 kl 09:22 »
Hur gör man jag vill veta mer????
1.) Sätt ficklampan mot ägget, då kommer ägget lysa upp på insidan och du ser innehållet..
Svårare är det inte :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 10 dec-10 kl 10:48 »
Lys från rätt sida bara. ;D Trubbiga änden, mot luftblåsan. Annars ser ni nog inte så mycket. ;) Sedan är en fördel om ni har någon mindre lampa så att allt ljus tränger in i ägget och inte smiter förbi runt, för då syns inget eller. Ni kan ta hjälp av en toarulle eller kupa handen för att leda ljuset in i ägget.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser