Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mitt första ägg!  (läst 3422 gånger)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
mitt första ägg!
« skrivet: 08 dec-10 kl 18:30 »
Fick mitt första ägg idag! Har svarta Orpington som är ca 8mån. I helgen gal tuppen för förta gången så jag hörde det iallafall och idag kom ett ägg. Lyckan är stor just nu. Ett ljust,ljust brunt ägg. Nästan lite rosa. Kul kul.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: mitt första ägg!
« Svar #1 skrivet: 08 dec-10 kl 18:41 »
grattis  ;D ;D ;D ;D ;D
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Aklejan

• -
« Svar #2 skrivet: 08 dec-10 kl 18:46 »
Förstår din lycka eftersom att jag är en riktig *Hönsnörd* ;D
Grattis!!!
Fick själv mitt första Vaktelägg idag, från Vaktlar som är födda och uppväxta här! ;D

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 08 dec-10 kl 18:57 »
Känner att jag med börjar bli ganska nördig i mitt hönsintresse. Fick en tår i ögat av gladje när jag hörde tuppen gala för första gången. Mina arbetskamrater tycker att jag inte är riktigt klok...
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Lianne

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 dec-10 kl 22:16 »
Grattis :) vet precis hur det känns, mina unga hönor börjar komma igång en efter en nu, lika stor glädje för varje ägg.
Har Hedemora höns, hund och tre katter

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 dec-10 kl 22:54 »
Grattis!

Att få sitt första ägg är stort, det känns verkligen!

Grattis igen och lycka till! :-)

Och du, visst är det skönt att höra tuppen?

/Neiklot

Luffsen

• -
« Svar #6 skrivet: 08 dec-10 kl 23:23 »
Gratulerar!!!

Minns själv hur det kändes när jag hittade det första ägget, fortfarande varmt...

Då fastnade jag för höns...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 09 dec-10 kl 00:04 »
Grattis!  :D Det var inte längesen även jag började få ägg från mina hemkläckta unghönor. Vilken lycka! Att nåt så litet kan vara så glädjande...   :-*

Däremot är jag inte lika glad över att min tupp galer... Det skallrar i öronen om jag är inne i hönshuset när han gapar...  ::)  Däremot blir jag glad när han skrockar och visar hönorna godsaker. Duktig tupp!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

SaraD

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 09 dec-10 kl 10:44 »
Grattis!
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

cejasmatte

• Djuruppfödning & grönsaksodling
    • Småland
    • Hemsida och blogg
« Svar #9 skrivet: 09 dec-10 kl 10:51 »
Grattis! Jag har också orpington (bl.a), och det var helt nyligen jag dels började få ägg och dels hörde tuppen gala för första gången. Det är lite speciellt med nybörjare, särskilt som tupparna kan låta lite "målbrottsaktiga" i början. :)
Vi försöker leva det "självförsörjande livet" så gott det går, med kött från våra grisar, kaniner, höns, ankor, kalkoner, ägg från hönorna och vaktlarna, jakt, fiske och inte minst ekologisk odling! Alltid många järn i elden!
Bloggar när tiden ges på cejasmatte.se Hemsida: cejasmatte.n.nu

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 09 dec-10 kl 16:30 »
Idag fick jag ett ägg till. Gårdagens vägde 51g och dagens 77g! Undra vilken vikt de kommer att hamna på?
Har för mig att jag hittat en sida på nätet om äggets färg och storlek hos olika raser, men hittar inte den igen...

Leontina

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 09 dec-10 kl 17:17 »
Grattis!  ;D

Idalun

• Småland
« Svar #12 skrivet: 09 dec-10 kl 17:27 »
Grattis!  :)

Jag går också och väntar på att mina unghönor ska börja värpa... väntar, väntar, väntar...
Just nu är det bara en äldre höna som värper, men man blir så glad för det lilla.
Igår blev jag däremot så ledsen. Då hade någon knuffat ut ägget ur redet och naturligtvis hade det gått sönder...  >:( :(
Tur att ingen satt i redet när jag upptäckte det hela. (:)  ;)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #13 skrivet: 10 dec-10 kl 06:59 »
Grattis
Jag känner igen din känsla det är underbart med första ägget.
Och när tupparna gal.
Jag blir glad när jag hör mina fina tuppar gala i hönshuset
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 10 dec-10 kl 08:18 »
Jag går också i väntans tider :P Mina höns slutade värpa när snön kom och dom flyttade till nya huset. Nu har dom bott där lite dryga veckan så nu hoppas jag på ägg snart. Väntans tider är spännande men ack så frustrerande ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

nina77

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 10 dec-10 kl 08:28 »
mina blomme värper ägg nu de är kläckta i april, ganska små ägg tycker jag, men inte lika små som dvärgarna som är lika gamla. Mina dorking har oxå börjat värpa igen efter ett par månaders uppehåll. så nu slipper vi snart köpa ägg. Ska ut med vatten till dom nu.... bara fryser :-(

Brokullen

• Dalsland
« Svar #16 skrivet: 10 dec-10 kl 09:40 »
ja grattis,
Det är tur att den här sidan finns med alla nördiga hönsgalna folk för folk tror inte att man är klok när man tjatar om,hur många ägg som kläckts,när kycklingarna får fjädrar,när tupparna gal för första gången och första ägget och så vidare.
Man blir verkligen lite tokig av att skaffa höns  ;D
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Idalun

• Småland
« Svar #17 skrivet: 10 dec-10 kl 14:25 »
Idag hände det! :D
Jag hittade det första ägget från en av mina faverolle-damer. Som jag har väntat!
Nu kanske vi kan få ihop så det räcker med våra egna ägg på julbordet.  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

234 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser