Jag är inte expert på det här med att sammanföra kycklingar med hönor, men jag svarar ändå tills någon annan kommer med bättre svar.
Jag har två kycklingar som var 3 veckor gamla i lördags. De går fortfarande med mamman (i en kycklingbur) och jag släpper tidvis ut dem till resten av flocken. Att jag inte gör det jämt beror på katten! Pappa tupp och de andra "mostrarna" verkar inte bry sig om kycklingarna nämnvärt. De noterar dem men gör inget åt dem, varken hackar eller annat.
Jag såg igår att mamman är intresserad av att vara med flocken mer och mer och jag funderar nu på att släppa in kycklingar och mor till hönshuset och sedan får de klara sig där. Jag har förberett ett sovställe för kycklingarna på golvet. De har utegård att vara i, så de behöver inte vara inne i hönshuset. Tyvärr måste de små växa till sig mer innan jag vågar släppa ut dem fritt (katten igen), så det blir utegård för alla ett tag.
Förra gången jag hade kycklingar släppte jag in dem till hönshuset och till flocken när mamman övergav dem och då var de ca 4 veckor gamla. De satt nästan med en gång under mamman på sittpinnen (undrar hur de kom upp dit ?)
Är det inte för trångt tror jag att kycklingen klarar sig även om hönan hackar när den kommer för nära. Tiden går ju fort och kycklingen blir ju större hela tiden. Kycklingen lär sig kanske att hålla sig ifrån hönan. Du bör nog se till att den inte skadas.
Hoppas du får bättre svar från någon annan. Lycka till och berätta hur det går