Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sammanföra på bästa sätt?  (läst 2908 gånger)

Anso1971

• Dalarna
Sammanföra på bästa sätt?
« skrivet: 26 jun-06 kl 09:53 »
När vi stod här med en ensam kyckling utan sällskap beslöt vi oss för ta emot en höna med två kycklingar som ägaren ville bli av med. Dessa två kycklingar är kläckta 20 maj så de behövde sin mamma ett tag till. Vår kyckling är något äldre, men vi har ej fått något datum av förre ägaren. Men den är i alla fall större än de två små vi fick nu.

Hur ska vi göra för att vår ensamme ska bli accepterad av hönan? Hon hackar lite från och till. Ska vi ha vår kyckling i bur så hönan inte kommer åt? Eller finns det andra knep?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Lena A

Re:Sammanföra på bästa sätt?
« Svar #1 skrivet: 26 jun-06 kl 10:55 »
Jag är inte expert på det här med att sammanföra kycklingar med hönor, men jag svarar ändå tills någon annan kommer med bättre svar.

Jag har två kycklingar som var 3 veckor gamla i lördags. De går fortfarande med mamman (i en kycklingbur) och jag släpper tidvis ut dem till resten av flocken. Att jag inte gör det jämt beror på katten! Pappa tupp och de andra "mostrarna" verkar inte bry sig om kycklingarna nämnvärt. De noterar dem men gör inget åt dem,  varken hackar eller annat.

Jag såg igår att mamman är intresserad av att vara med flocken mer och mer och jag funderar nu på att släppa in kycklingar och mor till hönshuset och sedan får de klara sig där. Jag har förberett ett sovställe för kycklingarna på golvet. De har utegård att vara i, så de behöver inte vara inne i hönshuset. Tyvärr måste de små växa till sig mer innan jag vågar släppa ut dem fritt (katten igen), så det blir utegård för alla ett tag.

Förra gången jag hade kycklingar släppte jag in dem till hönshuset och till flocken när mamman övergav dem och då var de ca 4 veckor gamla. De satt nästan med en gång under mamman på sittpinnen (undrar hur de kom upp dit ?)

Är det inte för trångt tror jag att kycklingen klarar sig även om hönan hackar när den kommer för nära. Tiden går ju fort och kycklingen blir ju större hela tiden. Kycklingen lär sig kanske att hålla sig ifrån hönan. Du bör nog se till att den inte skadas.

Hoppas du får bättre svar från någon annan. Lycka till och berätta hur det går  :)

Lena A

« Svar #2 skrivet: 26 jun-06 kl 10:59 »
Jag tänkte på en annan sak. Kycklingen är väl inte så liten att den måste ligga under mamman  ???. I så fall klarar den sig kanske inte om den blir hackad på hela tiden  :'(

Är den - som mina - drygt 3 veckor är den nog tillräckligt stor att kunna flyga undan och gömma sig. Mina börjar bli ganska kaxiga nu  ;)

Var försiktig med andra ord!

Anso1971

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 26 jun-06 kl 11:31 »
Tack för ditt svar.
De har tillbringat natten ihop. Vi kollade till dem på kvällen och alla sov lungt, men det blir ju ljust tidigt så här års så vi var lite fundersamma hur morgonen skulle bli. Kvart över fyra imorse tittade jag till dem och då var de vakna och lugna, vår lilla kyckling höll sig en bit ifrån de andra, lite tilltufsad såg den ut att vara, men inga synliga skador. Det verkar vara som du skriver att hon hackar enbart när de kommer nära varandra.

Men den verkar inte vilja vara med sina nya "vänner" för när vi kommer så tar den till tillflykt till oss och vill gärna följa med när vi går. Ska man låta den följa med oss och ha dem separerade ibland så att den kan slappna av, eller förlänger man processen då?

Vi har haft kycklingen i vår ägo i två veckor och ej haft någon extra värme alls så den klarar nog att sova själv. I och för sig har den haft sina två - numera döda - syskon att kura med, och de har haft sin sovplats i en uppochnedvänd kartong som vi gjort ett liten ingång i.

Men natten mellan lördag och söndag sov den helt själv i kartongen.

Den är ju äldre än de två senaste som vi fick igår, som är 5 veckor. Så en gisning är att vår första kyckling är ca 7 veckor.

Tack för dina svar, jag känner mig lite lugnad nu och tror att de ska klara att vara ihop. Ska hålla lite koll så den inte blir skadad.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Lena A

« Svar #4 skrivet: 26 jun-06 kl 20:33 »
Det verkar ju gå bra för er alla.  :). Ju längre tiden går desto äldre blir den ju också och får lättare att klara sig.

Jag vet inte riktigt om det här med att den följer efter er. Den är ju en kyckling och ska vara med sina kompisar. Jag tror det kan bli problem senare om ni vänjer den vid att ni är tryggheten i dess liv. Med detta vill jag inte säga att ni inte alls ska pyssla med den lilla (det gör jag med mina små), men den måste känna att den är kyckling - om du förstår vad jag menar.

Angående mina egna två blev det ingen flytt till hönshuset ikväll. Det regnar en del här och jag låter dem vara i kycklingburen tills en annan dag.

Berätta hur det går för er. Man bryr sig ju om de små liven.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser