I somras hade jag en flock som växte upp i hop. Det var många tuppar, bland annat Dvärgkochin, Silke, Bantam, holländsk vithätta (ca 11) och ca 6 unghöns. Problemet kom när de blev ca 4-5 månader. Satte dit några andra hönor för att det skulle bli något jämnare mellan könen. Men då skulle de bara slåss om hönorna hela tiden och köra sina "gruppvåldtäker". Och de unga blivande hönorna i samma gäng blev ganska jagade då de inte ville. Så det kändes oroligt. Några tuppar blev bortjagade så de inte vågade gå in i hönsgården.
Så det är nog bättre att inte sätta in några vuxna könsmogna höns som jag gjorde så kanske de håller sig lugna som de andra skriver. Dock var det aldrig några stora slagsmål utan rangordningen kom in snabbt. Men tråkigt när några tuppar inte kunde visa sig utan att bli ivägjagade. Och hönsen blev ju lite stressade av denna parningsjakt.
Men nu när jag har hela flocken tillsammans på 10 kvadrat och inte bara unghöns så blir de mer satta på plats av de äldre , och de yngsta tupparna på 7-8 mån håller sig fina och lugna. Har ändå 7 ungtuppar (födda i somras) tillsammans med den stora äldre ledartuppen - Orpington. Om ngn mopsar sig så är de dvärgarna inte de stora - ser kul ut när Bantamtuppen någon enstaka gång försökt slåss med Orpintontuppen