Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När tror ni att tupparna blir könsmogna och inte lägre kan bo ihop?  (läst 4166 gånger)

flax

• Halland
Hej.
Jag har ett gäng ungtuppar (dv.kochins) och jag är lite fundersam på hur länge de kan kan bo tillsammans innan de börjar ryka ihop?

Antar att det är i samband med att de blir könsmogna?
Det är åtta småtuppar och gruppen i sig är inte så stor, så plats för alla finns ju inte.
De är ca 8-10 veckor gamla.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

malines

• Gäst
Nu är jag INTE ngn hönsexpert alls, men i sommras hade jag 5 tuppar som gick här, och de slogs ingenting alls, trots att de var "vuxna". Men då hade jag inga hönor i närheten...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Tuppar som växer upp tillsammans brukar kunna fortsätta att gå ihop. Så länge du inte särar på dem och försöker sätta ihop dem igen så kan du förmodligen ha dem tillsammans i flera år utan att de slåss. Dv kochin brukar inte vara så extremt bråkiga så du kan förmodligen sära på dem och sätt ihop dem också utan att det blir problem.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

flax

• Halland
Tror ni verkligen att det kan funka?
Då blir jag glad! ;D Så kanske jag kan hitta nya hem till mina söta små pojkar till våren.
Verkar inte vara så många som söker tuppar av denna ras just nu och jag vill egentligen inte slakta dom.

Låter dom hållas ett tag till och låter flocken vara orörd.

fauve

• Gäst
I min tuppgrupp finns det tuppar från dv.kochin, welsumer, isbar, brahma och korsningar i åldrar från4 månader till 3 år och det är hur lugnt och fridfullt som helst där.

flax

• Halland
I min tuppgrupp finns det tuppar från dv.kochin, welsumer, isbar, brahma och korsningar i åldrar från4 månader till 3 år och det är hur lugnt och fridfullt som helst där.

Men har du många hönor? Jag har bara fem hönor och fyra unghöns.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Jag har också ett gäng tuppar (en liten holländsk dvärg, en gigantisk Orpington-blandning, några Araucana-blandningar och en dv. kochin) i olika åldrar. Det går hur bra som helst, de är ju uppvuxna med varandra och vet vilken som bestämmer.

Aldrig nåt bråk och det är väldigt rofyllt i hönshuset, även nu när de måste trängas lite inne då det är massa minusgrader ute.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
I somras hade jag en flock som växte upp i hop. Det var många tuppar, bland annat Dvärgkochin, Silke, Bantam, holländsk vithätta (ca 11) och ca 6 unghöns. Problemet kom när de blev ca 4-5 månader. Satte dit några andra hönor för att det skulle bli något jämnare mellan könen. Men då skulle de bara slåss om hönorna hela tiden och köra sina "gruppvåldtäker". Och de unga blivande hönorna i samma gäng blev ganska jagade då de inte ville. Så det kändes oroligt. Några tuppar blev bortjagade så de inte vågade gå in i hönsgården.

Så det är nog bättre att inte sätta in några vuxna könsmogna höns som jag gjorde så kanske de håller sig lugna som de andra skriver. Dock var det aldrig några stora slagsmål utan rangordningen kom in snabbt. Men tråkigt när några tuppar inte kunde visa sig utan att bli ivägjagade. Och hönsen blev ju lite stressade av denna parningsjakt.

Men nu när jag har hela flocken tillsammans på 10 kvadrat och inte bara unghöns så blir de mer satta på plats av de äldre , och de yngsta tupparna på 7-8 mån håller sig fina och lugna. Har ändå 7 ungtuppar (födda i somras) tillsammans med den stora äldre ledartuppen - Orpington. Om ngn mopsar sig så är de dvärgarna inte de stora - ser kul ut när Bantamtuppen någon enstaka gång försökt slåss med Orpintontuppen  ;D
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

fauve

• Gäst
Men har du många hönor? Jag har bara fem hönor och fyra unghöns.

I den gruppen finns 1 äldre welsumerhöna endast. Hon värper inget och ska även hon slaktas så småningom.

Tupparna är 10-12 stycken i varieraden åldrar som sagt och boss över alla är minsta dv.kochintuppen  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
I min pojkväns blandgrupp går för tillfället 7 hönor tror jag... Och ca 12 tuppar (räven gillade tydligen att käka tjejer hellre än grabbar  >:D tagit säkert en 20 hönor för honom, knappt några tuppar alls... Förutom favorittuppen som man fraktat ned 40 mil för att få tag i!! OTUR).

Iaf. så är det frid och fröjd i flocken. I vår ska det sättas in flera hönor från den andra "ungdjursgruppen" så det blir bättre fördelning... Och dörrarna är väl igenombommade så de inte kan blåsa upp mitt i natten.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser