Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nedkyld bagge  (läst 2870 gånger)

kulantummelisa

• Skåne
Nedkyld bagge
« skrivet: 14 dec-10 kl 11:14 »
Hej!

Jag hoppas att någon här har erfarenhet och kan ge lite tips och råd. Min bagge hade lyckats fastna med benen under en träregel i hagen natten till i söndags och när jag hittade honom var han kraftigt nedkyld och fullständigt orkeslös. Jag tog in honom på toan där det är varmt med golvvärmen (luktar inte så gott i huset nu) och där har han bott sedan dess och fått upp normal kroppstemperatur. Han äter, dricker, kissar och bajsar normalt nu och har fått granngårdens E-Selen (dubbel dagsdos) och ett blodsockerhöjande blask för idisslare. Veterinären rekommenderade Tokosel (som heter något annat nu) men det är slutsålt i hela landet enligt apoteket så därför gav jag dubbel dos av Granngårdens preparat istället. Även om allmäntillståndet är bättre och temp normal är han fortfarande kraftlös i benen. Han kan inte ställa sig upp eller samla ihop benen om han ramlar. Jag lyfter upp honom då och då för att han ska få träna benen och för att jag ska kunna rengöra honom och golvet från urin och bajs och han kan stå stilla då men om han börjar gå försiktigt ramlar han nästan direkt. Nu är mina frågor:
  • Är det ok att ta ut honom i icke uppvärmt stall (ca 0 till -5 grader) nu när han har fått upp kroppstempen igen?
  • Är det någon annan åtgärd jag ska vidta? Jag har redan gjort fler åtgärder än de veterinären rekommenderade, men man vet ju aldrig om någon har ett supertips...
  • Ungefär hur lång tid kan det ta tills han kan resa sig på egen hand?

Tacksam för råd och tips!

Birgit

SV: Nedkyld bagge
« Svar #1 skrivet: 14 dec-10 kl 12:04 »
Bra att du tränar honom. Tror han kan ha svårt med golvet inne. Tror han skulle ha det bättre på halm. Får som suttit fast i någon olämplig ställning i flera timmar kan behöva tid att komma igen. Han kan ju stå och kommer troligen bli bättre successivt. Fortsätt träna honom och håll honom skild från övriga får, de kan vara ganska elaka mot en som beter sig konstigt.
Själv har jag använt en vågbåge de gånger jag haft något djur som behövt träna sig att stå. Häng den på en grind i lagom stå höjd och låt baggen stå där kortare stunder i början och öka på vartefter. Det är lite avlastning mot att själv stå och hålla honom ;)
Lycka till!

kulantummelisa

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 dec-10 kl 12:58 »
Vågbåge - utmärkt idé! Det hade jag inte kommit på själv. Däremot har jag också funderat på det där med golvytan och det är en anledning till att vilja flytta ut honom. Han har förvisso inte halm på toan, men han har hö att ligga i (med hö på golvet har han mat att äta oavsett åt vilket håll han ramlar med huvudet...) men det blir ändå halt för klövarna med fuktigt klinker så halmgolv av packad halm så han inte snubblar hela tiden eller gummimatta kombinerat med halm att ligga i skulle nog underlätta hans motionerande. Funderar nu på att inreda hästtransporten till sjukbox och flytta honom dit ikväll. Fördelen med det är att jag kan ha den precis utanför ytterdörren så att det blir lätt att titta till honom under natten. Jag har ingen modern trådlös övervakningskamera att använda, vilket jag ser diskuteras i en annan tråd här på forumet.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 dec-10 kl 15:38 »
Om han ändå ska ligga utomhus, så hade jag lagt honom i en box i fårhuset. Får är flockdjur och känner sig väldigt rädda och otrygga borta från flocken.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Bellaman

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 14 dec-10 kl 22:09 »
Hej!
Tänk på att selen är giftigt att överdosera. Om baggen har en nervskada så kan det ta 10 dagar innan han blir bättre. Har det inte hänt något inom den tiden blir han nog inte bättre. Kanske har han en muskelskada? Be din veterinär om lite smärtstillande till baggen.
Hoppas det går bra!

kulantummelisa

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 dec-10 kl 10:39 »
Tack för svar. Får är mycket riktigt flockdjur, men jag har löst det genom att ha en tacka hos honom i transporten så han inte är ensam. Man får bara ha koll på att den är snäll mot honom... ;)

Det var mycket bra att få veta att det kan ta tio dagar innan han blir bättre om det är en nervskada. Just vilka tidsperspektiv jag ska sikta in mig på är annars svårt för mig att veta så nu fick jag lite mer klarhet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser