Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slutat lägga ägg.  (läst 1709 gånger)

Tord Almrot

• Bohuslän
Slutat lägga ägg.
« skrivet: 18 dec-10 kl 16:42 »
Jag flyttade in mina orpington till en box i ladugården som är bättre isolerad men de slutade att lägga ägg. Det var för över en månad sedan. Det är ett jättebra ställe med fönster och jag har inrett det med en del aktivitetsgrejor mm för att de skulle trivas. Har ni något tips om vad jag kan göra för att få igång äggläggningen igen.
Gul Orpington, Bovans, Brun lohmann, Oxford down får, katter och hund.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Slutat lägga ägg.
« Svar #1 skrivet: 18 dec-10 kl 19:07 »
Våra höns slutar alltid att lägga ägg så här års. De börjar värpa igen när det blir ljusare ute.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Allan P3

« Svar #2 skrivet: 18 dec-10 kl 19:23 »
Du kan ju laborera med ljuset för att tvinga dem att värpa mer.
 Men då lever de inte lika länge ! Våra hönor levde (o värpte) i 4-5 år. Normalt i produktion 64 veckor !
ÄKTA ÄGG, håller betydligt längre än köpeägg. Se till att spara ägg från hösten, så har du fina ägg hela vintern !
Se till att de ligger i en låda med hål i botten som du ställer i en annan låda med lite vatten i botten, så torkar de inte.
Då slipper du fukt i ditt kylskåp också.
Du kan hålla dem mot ljuset och se hur luftblåsan ökar/minskar beroende på fuktighet. Köpeägg är ofta gamla, för att producenterna laborerat med ljus och vad gäller ägg, kyla o fuktighet.
Våra Myskankägg håller i minst 6 månader och 5 honor ser till att vi har ägg året runt. De värper om, - då vi inte låter dem ruva fram ungar annat än vart 3-4 år. Deras ägg är iofs hållbarare genom starkare skal och fet hinna. (roligt också om du vill koka dem och skoja med vänner ;-)
Jag skrev en massa om ankor o höns som faktagrej för flera år sen, finns inte denna kvar på sajten ? (Peter ? om du läser detta). Annars kan du läsa mer via länk:  http://www.alternativ.nu/index.php?topic=101068.msg904383#msg904383
Mvh  Jag
Jag spelar inte Allan, jag ÄR !
Ärlighet är inte gratis !
Den kostar Tid, Pengar eller Besvär !  INGEN gör något utan LUST ! OM dom inte är Tvingade eller får Betalt !!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 18 dec-10 kl 20:38 »
Våra hönor levde (o värpte) i 4-5 år. Normalt i produktion 64 veckor !

Var det med eller utan ljus?  ??? För 4-5 år låter lite i mina öron om det inte var värphybrider som var hårt drivna.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Tord Almrot

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 19 dec-10 kl 01:14 »
Ok jag får väl vänta vidare, nu kommer ju snart vintersolståndet och vi sakta men säkert går mot ljusare tider igen.
Gul Orpington, Bovans, Brun lohmann, Oxford down får, katter och hund.

ElinaAnderzzon

• Norrbotten
    • våningsregister
« Svar #5 skrivet: 22 dec-10 kl 15:09 »
Nu har det vänt och nu går vi mot ljusare(mer ägg!) tider igen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

258 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser