Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plötsligt fel på benen eller sjukdom?  (läst 5580 gånger)

HannaK

• Blekinge
Plötsligt fel på benen eller sjukdom?
« skrivet: 20 dec-10 kl 13:26 »
Har en sju veckor gammal kyckling som på ett par dagar nu har blivit konstig i benen.. De vill inte bära henne riktigt utan viker sig liksom på fel håll i hasleden...? Det ser ganska läskigt ut  :-\ Hon äter och dricker men ligger mycket och pinnar inte omkring mellan måltiderna. Gripreflexen fungerar normalt på bägge fötterna.

De fem andra kycklingarna är pigga och friska.

Någon som vet vad detta kan vara? Vad göra?

Mvh

edithsdotter

• Gäst
SV: Plötsligt fel på benen eller sjukdom?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-10 kl 13:30 »
Hönsförlamning. En variant av herpes som inte angriper människan men som är mycket smittsam bland höns (och andra fåglar) men efter en tids smitta blir fåglarna resistenta tills alla är det och ett nytt smittangrepp kommer. Så går det i cykler.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 20 dec-10 kl 13:43 »
Låter mer som en skada i och  med att fågeln viker benet åt fel håll i leden.

Vid Marek (=hönsförlamning) brukar de förvisso få problem med benen men lederna brukar böja åt rätt håll. Marek är dessutom mycket ovanligt på kycklingar under 9 veckor även om dom kan visa symptom redan vid 4 veckor ålder.

Jag tror tyvärr på en medfödd svaghet i leden som har gjort att fågelns led har gett vika när kycklingen blir större och mer rörlig. Man kan prova att spjälka benet men oftast blir det endast bättre tillfälligt. Min erfarenhet av hönor med svaga ben är att dom oftast inte  klarar att bli uppvaktade av tuppar utan dom skadar sig på nytt :( Tyvärr är nog det bästa att ta bort kycklingen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

HannaK

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 20 dec-10 kl 14:43 »
Ja.. Marek vill jag inte heller tro på riktigt.. En av kycklingarna hade som helt nykläckt fläktendenser på benen.. Var det lite halt ex när spånet halkade undan (tidning under spånet) så satte kycklingen sig i split och kom inte upp igen.. Men när jag såg det så satte jag dit en handduk som underlag ist och mer behövde jag inte göra.. Efter ca tre dagar så gick den mycket bättre och efter dryga veckan så gick det inte att se vilken kyckling det var som hade haft problem.

Nu vet jag inte om detta är samma kyckling men det är kanske inte helt osannolikt?
Typiskt :'(

Mvh

fauve

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 dec-10 kl 16:34 »
Det är förmodligen samma kyckling som fläkte sig, som har besvär nu. Fläkningar är ett otyg oavsett djurslag  :-\

Ingen av alla kycklingar som jag har kläckt fram ur samma kombinationer har haft svaga ben eller andra konstigheter för sig och jag har inte hört från någon annan som köpt att de kycklingar som kläckts fram har haft svaga ben heller.

Om det nu är från mina ägg den lille kommer från, så kan det ju vara bra att veta att inga andra kycklingar haft problem med bensvaghet tänkte jag  :)

HannaK

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 20 dec-10 kl 17:02 »
Om det nu är från mina ägg den lille kommer från, så kan det ju vara bra att veta att inga andra kycklingar haft problem med bensvaghet tänkte jag  :)

Ja, det är en av dina. Är inte spec orolig över att det ska vara ngt fel på dem annars :) Klarade de den kläckningen så ska det nog mycket till om de ska bli sjuka  ;) ;D Shit happens antar jag :( Så jäklarns typiskt bara för det verkar som om det bara blir två hönor i högen och detta är en av de två :'(

Mvh

fauve

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 dec-10 kl 17:06 »
Synd att du bor en bit bort, annars hade du kunnat hämta några småhönor  ;)

Nåväl, med tanke på den otur du hade med kläckaren så är det ju fantastiskt att så många klarade sig ändå  :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 20 dec-10 kl 17:59 »
Har du haft problem med temperaturen i kläckaren?? Fel temperatur kan nämligen ge problem med benen på kycklingarna. Om det inte är ett problem som brukar bli på kycklingar från denna avelsgrupp kan det vara orsaken.

Och naturligtvis är det en hönkycklng... Det är det alltid när shit happens  :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

HannaK

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 20 dec-10 kl 18:10 »
Har du haft problem med temperaturen i kläckaren?? Fel temperatur kan nämligen ge problem med benen på kycklingarna. Om det inte är ett problem som brukar bli på kycklingar från denna avelsgrupp kan det vara orsaken.

Och naturligtvis är det en hönkycklng... Det är det alltid när shit happens  :-\

Problem med temperaturen i kläckaren är en underdrift.. Att det blev några kycklingar alls är ett mindre under. Men isåfall så finns det ju kanske en förklaring. Inte för att det gör saken bättre eller roligare men det är ju bra att veta. Mycket synd på min framtida lilla äggläggare  :(

Mvh

HannaK

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 20 dec-10 kl 18:19 »
Synd att du bor en bit bort, annars hade du kunnat hämta några småhönor  ;)

Nåväl, med tanke på den otur du hade med kläckaren så är det ju fantastiskt att så många klarade sig ändå  :)

Hehe, ska fråga sambon om vi inte ska ut och åka en sväng.. En liten utflykt på sådär hundra mil är väl inget..?  ;D Inte helt säker på att få medhåll från sambon dock ;)

fauve

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 dec-10 kl 18:45 »
Nej, jag menar det..

Vem åker inte 100 mil enkel resa för några hönskycklingar liksom  ???

;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

219 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser