Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blod i avföringen  (läst 4982 gånger)

CallePettson

• Gute får ever
    • Södermanland
Blod i avföringen
« skrivet: 29 dec-10 kl 01:40 »
Vi upptäckte nyss lite blod i baggens avföring (5-årig Gute). Han har med lite variation varit lite "mjuk" i magen ända sen i somras. Dvs inga fasta "pärlor",  men inte heller några oformliga högar. Han äter med god aptit, dricker (ovanligt?) mycket och ser för övrigt helt frisk ut. Vattnet är bra och det torra höet är skapligt (enligt min bedömning). Alla tackorna (13 st) är ok.

Är det någon som har en susning om vad det kan vara? Har sökt i Sjödins fårbibel och på nätet utan att hitta något speciellt. Kan det vara något smittsamt?

Baggen har gjort sitt hos oss och ska slaktas, men den här upptäckten kommer att påskynda processen.
Australian shepherd - för vallning och bruks
Isländsk fårhund - den vänliga gårdshunden

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Blod i avföringen
« Svar #1 skrivet: 29 dec-10 kl 03:54 »
Blod i avföringen kan vara coccidios.
Det är vanligt på lamm, men mera ovanligt på vuxna djur. Om djuret har någon konditionsnedsättande sjukdom så kan coccidios bryta ut OAVSETT ÅLDER och årstid.
Det finns medicin (Baycox) att ge mot det.
« Senast ändrad: 31 dec-10 kl 14:13 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 dec-10 kl 08:57 »
ger du något mer än hö, hel havre kan ibland skära i tarmen på väg ut och det kan ge blod i avföringen.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 dec-10 kl 09:25 »
Det är främst lamm som drabbas av coccidier, av nedsmutsade fållor, men inte när det är -grader ute.
Det skulle kunna vara inälvsparasiter, men då är han nog rätt hårt ansatt. T ex Stora Magmasken som är aktiv även på vintern.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

CallePettson

• Gute får ever
    • Södermanland
« Svar #4 skrivet: 29 dec-10 kl 10:20 »
I år är faktiskt första gång vi ger havre i kraftfodret. Normalt brukar tackorna inte få kraftfoder förrän till högdräktigheten. Men jag har gett dem lite nu när det varit så kallt (under -15).  Jag brukar hålla i baggen tills det mesta är uppätet av tackorna innan han får smaka, och det blir inte mer än just smaka för hans del.

Jag har också läst nån stans att hel havre kan orsaka skärsår, men å andra sidan står det ju i alla rekommendationer att havre ska ges hel, särskilt om fåren  får torrt hö (inte blött ensilage).
Australian shepherd - för vallning och bruks
Isländsk fårhund - den vänliga gårdshunden

Birgit

« Svar #5 skrivet: 29 dec-10 kl 12:10 »
Varför ska en 5 årig bagge ha kraftfoder alls (vare sig med eller utan havre)?Dessutom gute!

Eftersom han inte gör normala kulor! och heller inte gjort på väldigt länge, ser jag mer att han troligen får "för" bra mat, med hög proteinhalt.
En längre period med magproblem ger blod i avföring. Det sliter ut tarmslemhinnorna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser