Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torr torpargrund  (läst 3991 gånger)

melongurka

• Västergötland
Torr torpargrund
« skrivet: 22 dec-10 kl 16:53 »
När vi flyttade till vårt 1800-tals hus för fem år sedan fanns en vattenläcka från ett rör under torpargrunden. Där nere var riktigt blött och fuktigt. Jag satte då in en Woods avfuktare som rätt snabbt torkade upp grunden. Den står kvar där nere än idag och drar mindre än ett kylskåp. De hygrometervärden Woods rekommenderar kommer den inte ner till då grunden är klassiskt otät och fukt hela tiden passerar. Min enkla fuktmätare registrerar att allt är ok vid kontroll. Kan en krypgrund bli för torr?   När jag är där nere skrapar jag sönder knäna på den torra jorden. Alla balkar och undergolv ser bra ut. Kanske onödig oro men torpargrunden är för mig något av det viktigaste på huset där det känns att saker kan gå fel.

Tacitus

• Ångermanland
SV: Torr torpargrund
« Svar #1 skrivet: 22 dec-10 kl 18:13 »
Nä, det är bara bra att det är torrt - bara det inte vandrar "upp och ner" i fukthalt vilket kan vara dåligt för träkonstruktioner.

I nya krypgrunder så lägger man singel med "byggplast" ovanpå marken för att hindra fukt från att vandra upp i krypgrunden och du kan även lägga cellplast på marken för att isolera och sålunda höja tempen i grunden, då kanske du kommer ner i de nivåer som Woods vill ha ?

melongurka

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 dec-10 kl 18:51 »
Anticimex är väldigt sugna på helhetslösningar för torpargrund. För oss med otät grund kan detta kosta upp till 60000 att åtgärda. Det känns lite konstigt att de som besiktigar ett hus också har helhetslösningar på olika problem. Vi hoppade av ett tidigare husköp för att besiktningsmannen sa att krypgrunden var alldeles för fuktig. I efterhand var det inte så konstigt, högsommar och 30 grader varmt. Så länge det inte kan bli för torrt kör jag på med min Woods. Tack Tacitus.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 23 dec-10 kl 08:42 »
Det är sällan man har problem med krypgrunden nu. Det är väldigt torr luft på vintern så är det inte helt fel med dränering eller annat såsom läckande rör så kan du sova lugnt på vintern. Spara slantarna nu.

Ska du köra med avfuktaren så måste du stänga till utrymmet när den körs. Täta så gott det går.

Vilka värden rekommenderar Woods?

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 24 dec-10 kl 10:54 »
Jag hade gärna sett mera av oberoende och opartiska besiktningar på hus, gärna från någon statlig myndighet befolkad med omutbara tjänstemän men framför man sådana åsikter idag så blir man ju oftast beskylld för att vara Stalinist och vilja sätta folk i Gulagläger  :-X

En annan sak med hus är ju att såväl besiktningsmän och kvalitetsansvariga är stört omöjliga att ställa till svars om dom gör fel - ett fullständigt sjukt system på ren svenska som mest verkar till uppgift att lura av folk deras surt förvärvade slantar.

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 25 dec-10 kl 16:56 »
Dessutom sitter man ju i deras klor totalt. De har exempelvis exkluderat hussvampen ur min husförsäkring innan jag har gjort justeringar i husgrunden. Så gör man inte som dom säger så är man ju totalt utan skydd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

276 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser