Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinglig höna med dålig balans. Snurrig. Nödslakt? / Avlivad  (läst 16275 gånger)

Xoot

• Gäst
Hej!

Har en vit leghorn. Okänd ålder. Allt mellan 2½-5år. Lägger fina vita ägg varje dag.

Nu är det så att den vinglar när den går eller bara sitter still. Knuffade lite på henne och då trillade hon nästan omkull. För att hålla balansen så sitter hon som en anka med hög hals. Däremot om jag peppar igång henne och går efter så trappar hon på som inget är annorlunda alltså felfritt.

Vi kallar henne för Vingelpetter. Detta hände i sommras lite men försvann sen. Tror jag. Nästan säker.
Nu är det som värst igen. Hon har egentligen aldrig haft några kompisar så att hon sitter ensam är
ju inget direkt avvikande för just henne.

Har tittat igenom hela hönan och inget känns fel eller avvikande i utseendet.
Däremot, såg jag minimala pyttesmå blodfläckar vid nacken idag. Hon är ju vit. Ytterst små fläckar.

Har inga problem med frusna kammar. Har rätt bra temp där inne och kör med vaselin för att...
Lider hon? Kan hon ha ont? Vad kan vara fel? Bör man nödslakta henne?

Alla andra hönor är fullt friska. Nu hör till saken att denna vita hönan har alltid varit speciell. Gör lustiga saker. Härmar resterande höns. Retas ibland. Sitter oftast ensam, men är ändå gladast. Brukar allmänt vara virrig och vinglig men oerhört glad. Vingelpetter!  ;D

Eller kan man bara avvakta om det inte blir värre?
Har nyligen tagit emot en otroligt kraftig tupp av en forummedlem som är i princip 4x större.
Detta blodet runt nacken tycker jag mig kunna lokalisera från kammen. Hittade ett litet nypmärke.
Misstänker alltså att liten-pytte-minimal höna och enorm tupp kan vara orsaken.
Så vi får kanske kalla det naturligt. Med blodet och den biten. Men hon är fortfarande vinglig, balansen.

« Senast ändrad: 25 dec-10 kl 14:56 av Xoot »

Xoot

• Gäst
SV: Vinglig höna med dålig balans. Snurrig. Nödslakt?
« Svar #1 skrivet: 22 dec-10 kl 18:49 »
Läste precis tråden om newscastlevirus. 50% stämmer. 50% stämmer inte.

Spåna gärna vilda ideer med mig. :)

Torry

« Svar #2 skrivet: 22 dec-10 kl 19:14 »
Newcastle tror jag inte att det är, då hade nog hela högen varit allvarligt sjuka. Men det skulle kunna vara vitaminbrist det kan dom bli vingliga och snurriga av. Ger du vitaminer? Speciellt nu på vintern kan dom behöva lite extra, finns multivitamin att köpa på granngården som man blandar i vattnet. Finns många trådar här som handlar om vitaminbrist bla den här:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=84378.msg717184#msg717184
//Torry

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 22 dec-10 kl 19:20 »
Tänkte precis skriva också att om det vore newcastle vore väll hela flocken döda för länge sedan eller akut sjuka. =/ Det är en väldigt allvarlig sjukdom.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 dec-10 kl 19:21 »
Newcastle tror jag inte att det är, då hade nog hela högen varit allvarligt sjuka. Men det skulle kunna vara vitaminbrist det kan dom bli vingliga och snurriga av. Ger du vitaminer? Speciellt nu på vintern kan dom behöva lite extra, finns multivitamin att köpa på granngården som man blandar i vattnet. Finns många trådar här som handlar om vitaminbrist bla den här:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=84378.msg717184#msg717184
//Torry

Tusse är redan handtam.  :)  Det är godare att äta direkt från handen också.
Skulle idag massera kammen lite och förväntade mig att bli nerbrottad av den store stilige.
Men jag klappade samtidigt som jag masserade och det var jätte uppskattat! :)
Precis som Torsten min föregående tupp så tycker han mer om blommehöns än maranhöns.

Ska inhandla foder imorgon. Har börjat gå mer mat ju kallare det blir. Ska inhandla multivitamin.
Ger inga direkta vitaminer förutom det som finns i fodret.

Värpfoder, Allfoder, Vete och oändligt mycket rester från köket från _TRE_ stycken hushåll.

Nej att slakta just nu är inte aktuellt. Då får hon bli värre först.
Ska prova med vitaminer. Läste i tråden att man får ge det någon vecka? Ger det tre veckor.

Bellaman

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 22 dec-10 kl 19:24 »
Kan hon inte ha blivit skadad när tuppen parat henne? Du säger ju att hon är lite svag från början och om han nu är så stor är det väl inte otroligt att hon skadat rygg/muskel/nerv. Jag tycker du ska avvakta..

Torry

« Svar #6 skrivet: 22 dec-10 kl 19:27 »
Tusse! Han är en riktig kelgris  ;D Kul att han är snäll även i sitt nya hem. Hoppas det ordnar sig med hönan.
//Torry

The Game

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 dec-10 kl 20:27 »
Hej du
Skulle tippa på vitaminbrist???
Köp grönkål det är kanonbra vitaminer i dom..
Jag är portad på Ica för jag köper upp all deras..=)
Så himla billigt..
-Nu kommer hon igen tänker dom..
mvh
majsan
hoppas hon piggnar till sig.

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 dec-10 kl 14:56 »
Hej allihop, önskar en riktigt God Jul och en god fortsättning.

Nu är hönan som vi kallade för Vingelpetter slaktad. Önskar jag kunde säga tyvärr men tror det är bra.
Hon har blivit ännu vingligare. Kunde inte alls stödja på benen. Hoppade fram på rumpan.
Konstig ställning, hoppade fram på rumpan med benen fram. Trillade och tappade huvudet i marken.

Ibland satt hon bara still och tittade in i en vägg och kacklade oavbrutet.
Resterande hönsbesättning tittade konstigt på henne. Alla stod i en ring och tittade på henne.
Tror det är för att hon inte kändes igen och agerade konstigt.

OM hon nu hade ont så har hon inte det längre. Nu vinglar hon inte. Nu lider hon inte.
Kubben var alldeles stelfrusen så jag fick värma upp den annars gick inte yxan igenom.

Tyckte så synd om henne. Kämpade riktigt för att lyckas äta och dricka. Kunde inte hålla balansen.
Fick heller inte chansen att vara vid matskålen. Svagast går sist..

Nu önskar jag däremot tillökning. 2.st vita höns Leghorn eller liknande. 2.st aracuana blåvärpare.
Eventuellt kan grönvärpare också vara av intresse.

Edit:
Ryktet säger av olika bekanta att hon fått någon slags propp/stroke. Är det möjligt?

Bild från kompisarna som inte finns längre. Agda blev uppäten och Vingelpetter fick nu avlivas.
« Senast ändrad: 25 dec-10 kl 15:04 av Xoot »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vinglig höna med dålig balans. Snurrig. Nödslakt? / Avlivad
« Svar #9 skrivet: 25 dec-10 kl 21:51 »
Trist   :'( men det var nog ändå rätt beslut.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Vinglig höna med dålig balans.
« Svar #10 skrivet: 26 dec-10 kl 01:32 »
Hon har blivit ännu vingligare. Kunde inte alls stödja på benen. Hoppade fram på rumpan.Konstig ställning, hoppade fram på rumpan med benen fram. Trillade och tappade huvudet i marken.
B-vitaminbrist.

Bild på höna med B-vitbrist (blir värre med tiden)
« Senast ändrad: 26 dec-10 kl 16:06 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Xoot

• Gäst
SV: Vinglig höna med dålig balans.
« Svar #11 skrivet: 26 dec-10 kl 01:56 »
B-vitaminbrist.

Ja, vi trodde också det i början men granskade fodret och maten från hushållet och där fanns lagom.
Säger inte att du har fel men vi tvivlar just nu på att så är fallet.

Hon hade börjat få allt mer konstigheter för sig, titta in i väggar och kackla, sitta och gunga framför.
Tidigare idag skulle hon springa efter hönsgänget men sprang rakt in i vattenskålen.

Mig veterligen så har ingen dött av för mycket vitaminer så när jag trodde garanterat på vitaminbrist
så beställdes en flaska som ska droppas i vattnet och en flaska som ska blandas med fodret.
Nu är det ju inte säkert att detta var orsaken men skadar knappast så snart tillsätter jag det.
- Till resterande besättning.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 26 dec-10 kl 02:04 »
En av mina araucanor fick något som liknade snurrsjuka i somras. Huvudet mellan benen, backade och slog kullerbyttor. Trodde det var kört först men gav sedan en rejäl dos vitamin E (överdoserade till en början och gick sedan ned efter en tid då jag har för mig att vitamin E inte ska överdoseras under längre tid pgd av skaderisk?)... Kunde jag aldrig trott.

Såhär såg hon ut... :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 26 dec-10 kl 15:27 »
Ingen skaderisk om det är rent E-vitamin, däremot om det är E-vitamin med selen så kan det bli för mycket selen.

Ja, vi trodde också det i början men granskade fodret och maten från hushållet och där fanns lagom.
Säger inte att du har fel men vi tvivlar just nu på att så är fallet.
Hon hade börjat få allt mer konstigheter för sig, titta in i väggar och kackla, sitta och gunga framför.
Tidigare idag skulle hon springa efter hönsgänget men sprang rakt in i vattenskålen.

Låter fortfarande som B-vitaminbrist.
Har dom symptom ska man ge mycket B-vitamin 3 dagar i följd. Man tar 10 ggr den dos som står på förpackningen (då den är avsedd till djur som INTE har någon brist.)
« Senast ändrad: 26 dec-10 kl 15:34 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Xoot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 dec-10 kl 17:15 »
Tack Grimla för informationen. Nu har detta tåget redan åkt men det kommer en framtid också.
Har du lust att berätta mer eller rent av länka dit jag kan fördjupa mig inom ämnet? :)

Xoot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 feb-11 kl 23:45 »
Nu har det hänt Igen.

Ja, det är ju bara att tyvärr beklaga men nu är det så att historian har upprepat sig!  >:(
Har en lohman som nu är precis likadan men det gick från att inte synas till nästa dag då hon vinglade som alltså är idag..

Skulle själv bedöma att hon är 60% drabbad om jag kallar min förra leghorn för 100% drabbad. Så det är inte långt gånget. :)

Har Lantmännen gjort rätt som rekommenderat mig en vätska som ska droppas i deras vatten som är en slags "multivitamin"?
Förslag på andra medel att använda och fler ställen som säljer tar jag gärna emot.

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 10 feb-11 kl 11:41 »
På kort tid har 2 av mina (ca 130)  oxå drabbats, och nu ger jag Tokosel  till alla var tredje vecka, de är ett pulver som man kan blanda i vatten eller mat.

Bör tilläggas att dom har tillfrisknat efter 1 vecka, särskild behandling i värme.
Hög dos av tokosel + vatten i näbben i tre dar sedan halvhög dos i 4 dar till, sedan återförenas med resten av gruppen.

Lycka till /Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Xoot

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 feb-11 kl 23:46 »
På kort tid har 2 av mina (ca 130)  oxå drabbats, och nu ger jag Tokosel  till alla var tredje vecka, de är ett pulver som man kan blanda i vatten eller mat.

Bör tilläggas att dom har tillfrisknat efter 1 vecka, särskild behandling i värme.
Hög dos av tokosel + vatten i näbben i tre dar sedan halvhög dos i 4 dar till, sedan återförenas med resten av gruppen.

Lycka till /Päran

Vill du berätta mer hur du upplever händelsen när hönan blir bättre och bättre, alltså steg för steg?
Hönan som är drabbad nu som vi kallar för Fasanen har blivit bättre..

Men fortfarande syns "sjukdomen" när hon ska balansera på pinnar och springa snabbt. Är fortfarande mycket stilla.
Dock samtidigt märker jag att det går framåt men väldigt långsamt.

Tankar på multivitamin i vatten som hela hönsflocken dricker av?
Har 4.st vattenautomater på mindre än tjugo höns som är behandlade där alla dricker.

Eftersom det inte rör sig om "vitamin-chocker" i extrema mängder så kan man kanske bara kalla det för nyttigt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser