Hej!
Har en vit leghorn. Okänd ålder. Allt mellan 2½-5år. Lägger fina vita ägg varje dag.
Nu är det så att den vinglar när den går eller bara sitter still. Knuffade lite på henne och då trillade hon nästan omkull. För att hålla balansen så sitter hon som en anka med hög hals. Däremot om jag peppar igång henne och går efter så trappar hon på som inget är annorlunda alltså felfritt.
Vi kallar henne för Vingelpetter. Detta hände i sommras lite men försvann sen. Tror jag. Nästan säker.
Nu är det som värst igen. Hon har egentligen aldrig haft några kompisar så att hon sitter ensam är
ju inget direkt avvikande för just henne.
Har tittat igenom hela hönan och inget känns fel eller avvikande i utseendet.
Däremot, såg jag minimala pyttesmå blodfläckar vid nacken idag. Hon är ju vit. Ytterst små fläckar.
Har inga problem med frusna kammar. Har rätt bra temp där inne och kör med vaselin för att...
Lider hon? Kan hon ha ont? Vad kan vara fel? Bör man nödslakta henne?
Alla andra hönor är fullt friska. Nu hör till saken att denna vita hönan har alltid varit speciell. Gör lustiga saker. Härmar resterande höns. Retas ibland. Sitter oftast ensam, men är ändå gladast. Brukar allmänt vara virrig och vinglig men oerhört glad. Vingelpetter!
Eller kan man bara avvakta om det inte blir värre?
Har nyligen tagit emot en otroligt kraftig tupp av en forummedlem som är i princip 4x större.
Detta blodet runt nacken tycker jag mig kunna lokalisera från kammen. Hittade ett litet nypmärke.
Misstänker alltså att liten-pytte-minimal höna och enorm tupp kan vara orsaken.
Så vi får kanske kalla det naturligt. Med blodet och den biten. Men hon är fortfarande vinglig, balansen.