Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sorter att odla i vinter?  (läst 5483 gånger)

hönstanten

• Uppland
Sorter att odla i vinter?
« skrivet: 30 sep-12 kl 15:49 »
Jag ska försöka odla lite grönt i kallväxthuset i vinter. Jag tänkte så inne nu och plantera ut så fort dom har grott. I växthuset tänkte jag fylla sängarna med gödsel, vi har sand i botten, och sedan jord överst. Vet inte om det kommer att fungera men jag vill testa. Så, vilka sorter är bra att prova med?
I värsta fall har jag även tilläggsbelysning om så behövs.

Är det ngn annan som odlar i kallväxthus i zon 4?

grisslan

• Skåne
SV: Sorter att odla i vinter?
« Svar #1 skrivet: 30 sep-12 kl 17:22 »
Den här tråden skall jag verkligen hålla ögonen på, precis samma sak som jag undrat.... :)
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #2 skrivet: 30 sep-12 kl 18:02 »
Vi kommer också odla i vårt kallväxthus i vinter. Vi ska bl a odla vintersallat och drivcikoria. Vintersallaten har vi odlat tidigare på vintern, fast på friland. Den har man kunnat skörda av hela vintern - helt fantastiskt! Sorten vi odlar heter Large leaved dórlanda och kommer från Runåbergs fröer. Vi ska också testa en mangoldsort som heter Fordhook Giant som visat sig vara otroligt frosttålig på friland tidigare år, ska se hur den funkar i växthus. Jag har också satt lite olika grön- och svartkål nu för någon vecka sedan, som kommit upp fint. Ska bli kul att se om de växer på sig, eller om det blir för kallt.

Vad roligt det är att testa och exprimentera! Allt man kan få fram själv att äta, även om det är så lite, så lite, är ju jätteskoj!
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #3 skrivet: 30 sep-12 kl 22:23 »
Vinterportlak! Vi odlade vinterportlak utomhus långt innan all snö var borta i våras. Vintersallat har ju någon annan nämnt tidigare. Jag har en del asiatiskt på gång också, salladssenap hoppas jag äta ganska länge än.

PeGe

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 30 sep-12 kl 23:41 »
Kan man odla sånt nu även på lite nordligare breddgrader, som hos oss i Jämtland?

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #5 skrivet: 01 okt-12 kl 02:37 »
pe ge, jag har vintersalad ute i trägården (jämtland) och dom ser fin ut. god att gå att plocka av =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

PeGe

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 01 okt-12 kl 22:00 »
Hur bör vi göra, om vi vill så nu då? Är det nånting mer än vintersallad vi kan så här i Jämtland, nu?

hönstanten

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 20 okt-12 kl 13:25 »
Jag hittade inte Large leaved dórlanda...finns den hos någon annan fröhandlare?

Vi kommer också odla i vårt kallväxthus i vinter. Vi ska bl a odla vintersallat och drivcikoria. Vintersallaten har vi odlat tidigare på vintern, fast på friland. Den har man kunnat skörda av hela vintern - helt fantastiskt! Sorten vi odlar heter Large leaved dórlanda och kommer från Runåbergs fröer. Vi ska också testa en mangoldsort som heter Fordhook Giant som visat sig vara otroligt frosttålig på friland tidigare år, ska se hur den funkar i växthus. Jag har också satt lite olika grön- och svartkål nu för någon vecka sedan, som kommit upp fint. Ska bli kul att se om de växer på sig, eller om det blir för kallt.

Vad roligt det är att testa och exprimentera! Allt man kan få fram själv att äta, även om det är så lite, så lite, är ju jätteskoj!

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #8 skrivet: 20 okt-12 kl 14:14 »
http://www.runabergsfroer.se/?p=211

Här finns Large leaved d´orlanda.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

vidar b

• Halland
« Svar #9 skrivet: 26 okt-12 kl 17:46 »
Jag hade spenat och rädisor i plastväxthus förra senhösten/vintern. båda två blev långt bättre än vad jag brukar åstadkomma på sommaren på friland och var fina fram till jul iaf.
Spenaten började dessutom växa frodigt framåt vårkanten igen. Dessutom började grönkålsplantorna som var rotslagna i växthus till skydd för diverse djur växa mycket tidigt (trots att de gamla bladen var helt avplockade).
De gav massor av små mjälla blad från den första vårsolen tills jag slängde ut dem.

Brånängen

• Oberoende
    • Småland
Funderingar kring vinterodling
« Svar #10 skrivet: 28 okt-12 kl 19:48 »
Själv är jag lite långsam i starten. Mina odlingar är mer som hobby ännu. Men jag blir verkligen nyfiken på vinterodling. Något som jag hoppas kunna prova på till nästa vinter. Själv har jag inget växthus och jag tror att jag bor i odlingszon 4. Anders, du bygger en odlingslåda såg jag. Hur tänker du och ni andra kring snö? Kommer du att se till att odlingslådan är framskottad så ljuset når lådan eller är finessen att det ska vara snö över för att isolera från kyla? Jag gissar att snön runt lådan får vara kvar som isolering. Hur långt har ni alla kommit kring de tankarna eller det kanske är någon av er som redan har erfarenhet av vinterodling? Vilka grönsaker tror ni lämpar sig för vinterodling?  ??? Hälsningar Brånängen  :)
Vi på Brånängen

Dela detta:

* Inloggade just nu

228 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser