Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äter myskankor mördarsniglar?  (läst 10180 gånger)

Göingebocken

• Skåne
Äter myskankor mördarsniglar?
« skrivet: 03 jan-11 kl 10:35 »
Är det någon som har sett/provat om myskankor verkligen äter mördarsniglar?
Jag har hört att myskankorna ska gilla mördarsniglar, men vet ej om de verkligen gillar det.

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Äter myskankor mördarsniglar?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-11 kl 10:56 »
De äter det mesta som rör sig och inte är för stort för gapet. Min erfarenhet är att det framförallt är växande ällingar som slukar sniglar med stor aptit. Sen kommer honorna och en del är mer eller mindre förtjusta i sniglar så det varierar mellan enskilda exemplar. Minst sugen på sniglar brukar mina vuxna drakar vara men det slinker när även där i mån av tillgång. Har inte så mycket sniglar nuförtiden men de grannarna brukar kasta in till ankorna försvinner i vart fall ganska omgående. Dessutom så tar ankorna mycket små sniglar så det blir i princip snigelfritt på deras ytor om man bortser från nya som kommer in utifrån.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 03 jan-11 kl 10:57 »
Alla unga ankor äter mördarsniglar, främst små mördarsniglar och ägg, men de äter även stora mördarsniglar om de inte får för mycket annan mat. Efterhand som ankorna blir äldre/fullvuxna minskar behovet av protein och de blir lite lata. Då är de sämre på att äta mördarsniglar, och för den delen all sorts mat de behöver leta upp själva. Fast lite äter de såklart i alla fall.

Någon har varit smart när de marknadsfört myskankor som mördarsnigelätare, folk tror att inga andra ankor äter dem. Det är helt fel, min erfarenhet är att alla unga ankor gärna äter mördarsniglar. Även frigående höns äter gärna mördarsnigelägg och små sniglar, men de brukar rata de större.

Jag kommer att ha avelsägg och ällingar av olika ankraser till salu till våren, även av myskankor. Om du bor i närheten av mig (nv Skåne), så kan jag gärna sälja till dig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rottis

« Svar #3 skrivet: 03 jan-11 kl 13:29 »
Hade en myskhona som ratade alla mördarsniglar, medan de andra åt med god aptit. De som verkar vara mest förtjust i mördarsniglarna har ändå varit mina löpankor som springer som galna så fort dom får se en snigel.

flax

• Halland
« Svar #4 skrivet: 06 jan-11 kl 16:24 »
Nu är inte mina myskankor så gamla, men min erfarenhet är att dom älskar allt som kryper (och växer ;D).

Har inte sett en mördarsnigel här sen vi skaffade ankorna förra sommaren. Tror att de tar dom redan som ägg eller mycket små sniglar.

De har dock utökat sitt revir, till grannarnas stora glädje, så blir de av med sina sniglar också!
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 jan-11 kl 19:42 »
samtliga av mina ankor äter sniglar..peking ankorna är bäst på´t
Fjäderfän och kaniner

ruterezz

• Skåne
    • Kennel Ruter-Ezz
« Svar #6 skrivet: 09 jan-11 kl 13:56 »
Är det någon som har sett/provat om myskankor verkligen äter mördarsniglar?
Jag har hört att myskankorna ska gilla mördarsniglar, men vet ej om de verkligen gillar det.

mina myskankor åt sniglarna med god aptit,det samma gjorde mina gula ankor.
det va näst intill snigelfritt i min trädgård i sommar ,o jag brukar gå på snigeljakt varje morgon o kväll,men jag behövde inte det detta året som va  ;D

jag har att antal myskankor till salu,som e redo att flytta hemifrån. Hör av dej om du e intresserad, finns i Södra Skåne
Bor på gränsen mellan landet o stan med stor trädgård med plats för många djur. Har blivit helt frälst i mina ankor o höns,tycker det e såå mysigt att ha de gåendes i trädgården kluckandes o kvackandes <3

Dela detta:

* Inloggade just nu

225 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser