Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ögoninflammation, Akut!  (läst 8288 gånger)

sallyzevenwacht

• Halland
Ögoninflammation, Akut!
« skrivet: 02 jan-11 kl 12:11 »
Hej!
Jag har sett nu i 2-3 dagar att tuppen inte sitter på sittpinnen tilsammans med alla andra hönsen. Han går själv nere på marken. Han äter, han galer och är relativt pigg.
Jag har bara tänkt att han kanske inte vill sitta på pinnen eller att han inte kommer upp  :-\(ologiskt..)
Fast idag så märkte jag att han inte hade öppet båda ögonen. Ögoninflammation, tänkte jag direkt. Det är lite gult i ögonvrån och han är helt illröd i ögonen.  :'(Det ligger även lite vitt i nerkanten i ögat. Jag baddade bara hans ögon med en padd och varmt vatten, och det verkar ha hjälp i stunden. Varet är borta. Nu är han och en av hans hönor i en box. Jag är inte en sån som bara slaktar direkt när jag ser sjukdommar, jag vill alltid ge dem en chans att tillfriskna.
Kan höns få ögoninflammation? Vad ska jag göra? Har ni haft det såhär någon gång? Jag behöver verkligen hjälp! :-\ :'(
Dv. höns, undulater & ragdoll

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Ögoninflammation, Akut!
« Svar #1 skrivet: 02 jan-11 kl 12:41 »
Att tvätta med ljummet vatten eller koksaltlösnign ett par gånger om dagen tror jag är det bästa du kan göra.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 02 jan-11 kl 13:35 »
Höns kan få ögoninflamation utan att det är något annat även om det ofta beror på en förkylning.

Som alltid gäller vila värme vänlighet  ;) Tvätta rent som du har gjort. Det finns en receptfri ögonsalva till människor som heter Noviform.  den kan man använda även på höns. den smörjer och lenar i ögat och brukar hjälpa  bättre än inget.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 02 jan-11 kl 13:44 »
Nu har jag ingen efarenhet av höns, men inom den mänskliga vården använder vi kamomillthé att tvätta med vid ögoninflammationer, mycket mer effektivt än koksaltslösning.

Aklejan

• -
« Svar #4 skrivet: 02 jan-11 kl 14:46 »
Nu har jag ingen efarenhet av höns, men inom den mänskliga vården använder vi kamomillthé att tvätta med vid ögoninflammationer, mycket mer effektivt än koksaltslösning.

Ja... Kamomill använder jag till alla i familjen!
Smula ner i en kopp, häll kokt vatten över...låt dra en stund, ca 5 minuter iaf!
Sila av och vänta tills det svalnat...
Men, det kan vara skönt om det är lite ljummet!
Lycka till med tuppen!  :-*

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #5 skrivet: 02 jan-11 kl 20:27 »
Tack så mycket för hjälpen!
Kan man köpa vanligt Lipton te i affären som man använder? Kamomill alltså :)
Koksaltlösning, det är vanligt salt men vatten som man kokar? Vanligt salut utan eller med jod? Vill bara vara säker ;) Hur mycket salt ska man ha i till 1 dl vatten? TACK igen!  :-*

Alba

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 02 jan-11 kl 20:46 »
1 tesked salt till 1 liter vatten, eller 1 kryddmått salt till 1 dl vatten är vad jag fått fram när jag googlat. Koka upp vattnet, ha i saltet och låt svalna.

Koksaltlösning finns också i olika små och stora förpackningar på Apoteket.

Kamomill bör vara kamomill oavsett märke. Du kan köpa det du hittar i mataffären, eller ekologiska påsar på hälsokosten, eller i lösvikt.

Hoppas han kryar på sig snart!
/ Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 03 jan-11 kl 00:18 »
Det är lite gult i ögonvrån och han är helt illröd i ögonen.  :'(Det ligger även lite vitt i nerkanten i ögat.  Vad ska jag göra? Har ni haft det såhär någon gång? Jag behöver verkligen hjälp! :-\ :'(

Om han inte har några förkylningssymptom alls, kan det där vara A-vitaminbrist. Ge honom A-vitamin i några veckor.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #8 skrivet: 03 jan-11 kl 00:35 »
Han nyser = förkylning? ???

The Game

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 jan-11 kl 22:15 »
Åfan..De här var intressant..
Hur gåre för din lille tupp??
Bra att vara utrustad ifl mina tuppar skulle få detta..l
mvh
majsan

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 04 jan-11 kl 00:49 »
Han nyser = förkylning? ???
Japp nysningar räknas till förkylning. Låter han hes också?
Har du haft honom länge?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #11 skrivet: 04 jan-11 kl 13:43 »
Jag har gjort koksaltlösning men tog en halv matsked till en halv liter vatten...För mycket salt fattade jag direkt, så jag köper istället på apoteket. Jag städade hela hönshuset igår supernoga och la in jättemycket hö (jag strör med det) och gjorde ett liten rum fullt med spån som de kan gräva ner sig i och värma sig... Haha det var väl helt ointressant för er att veta..Aja, tuppen Erling satt jag i en hundbur i mitten, med hö runt 2 sidor som isolerar, han fick värmelampan över sig och mat och vatten. Sen så baddade jag hans ögon med koksaltlösning, och han kunde nästan genast kolla ordentligt igen. Han är vattning i ögonen och röd. Jag tar kort idag till dig Majsan ;) Du vill väl se hur det ser ut?
Han får vara i buren nu i några dagar tills han blir bättre. Han är pigg ändå, äter, dricker och springer runt . Fast han är inte lika snabb som innan, tror att hans syn är försämrad.
Jag håller er uppdaterade vänner!  :-*

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #12 skrivet: 04 jan-11 kl 21:31 »
Idag när jag kom till hönshuset hade han i ena ögat som en vit hinna av slem. Jag köpte ju ögonvatten på apoteket till honom som jag baddade med, och slemmet försvann direkt och han kollade igen som vanligt. Men ögat är ändå rött, och han får bo kvar i buren tills han är bättre. Jag tog några väldigt dåliga kort med mobilkameran, ni får stå ut ;) Imorgon kan jag ta lite kort igen och hur han bor :)
Ena ögat är bättre än det andra.
Första bilden är en före bild på ögat och det vita slemmet.
Andra bilden är en efter baddning bild
och sista på det andra ögat.
Filerna är ju för stora, och det går ju inte att förminska. Hur fan gör man det? GUUUUUD vad arg jag är nu. fnfnfnfnfn...

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #13 skrivet: 04 jan-11 kl 21:35 »
Jippie, nu funkar ju det ;)
Första bilden är en före bild på ögat och det vita slemmet.
Andra bilden är en efter baddning bild
och sista på det andra ögat.
« Senast ändrad: 04 jan-11 kl 21:38 av BlåNelson »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 04 jan-11 kl 22:59 »
Nu ä rbilderna pyttesmå istället så man inte kan förstora. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #15 skrivet: 05 jan-11 kl 17:56 »
JAG VET. Haha, men hur gör man egentligen?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 05 jan-11 kl 19:04 »
Förminska de inte såpass så att de blir pytte. ::) En bild kan vara upp till 192kb i storlek (dina är bara ca 14kb xD). För att kolla storleken så kan du hålla muspekaren över en bild eller gå in på egenskaper för bilden.

Jag brukar behöva förminska en STOR bild (så stor så man inte kan se hela bilden på skärmen, utan den tar upp mer än vad skärmen kan visa, och vi har en wide screen skärm = stor) på flertal MB med ca 70-80% för att den ska gå att posta här på forumet. Då är bilden ändå lagom stor att trycka upp och titta på med.

Om du tycker det är krångligt med att ladda upp här så kan du gå in på www.tinypic.com t.ex. och ladda upp bilden där istället. Kopiera sedan IMG adressen och klistra in, posta, klart.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser