Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min lilla höna har lagt sig att ruva! Nu är första kycklingen här + Bilder!  (läst 10611 gånger)

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
Grattis! Holländsk dvärg är så underbara. Jag har ett gäng själv i olika färger.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Vad roligt att det gick bra! Hoppas att fler klarade sig.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

PetraL

• Västergötland
det blev en kyckling till, så två totalt! Dem är jättesöta och mamman är så duktig. Det tredje ägget övergav hon på dag 23, då hade jag redan misstänkt att det varit dött ett tag. Öppnade det senare och där fanns en helt färdig kyckling, fast den hade inte dragit in gulan, så något tokigt var det väl. Men alla tre ägg avr befruktade, och två kläcktes så det blev ju bra resultat  ;D

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
Grattis!!! Gud va roligt och vilken söt tråd du har fått ihop!
Jag är så kyckling-sugen så jag kan döööö  :P
Men med litet hönshus utan el hoppas jag ändå att de väntar ett par månader till hos mig  :)
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Jakobsson

Åh, vad kul! Grattis!  :D
Jättekul tråd att följa! Fler bilder på lilla familjen
önskas!  :P

//
Jakobssons fru

PetraL

• Västergötland
Tack!! Dem är verkligen underbara. Mamman sköter sitt jobb, jag "kan" inte ta ut någon kyckling utan att ha handskar på mig, för jäklar vad hon bits, men hon gör ju bara sitt jobb.
Kycklingarna har redan börjat få fjädrar på vingarna, den yngsta (5 dgr) gör redan jättehopp och flaxar med vingarna, landingarna blir väl lite taskiga men det är så gulligt. Ettan (6 dgr) har faktiskt inte lika mycket fjädrar men ändå ganska mycket. Ettan är desutom lite mörkare så för mig själv så tänker jag på den som en hane. Fråga mig inte varför! ::) Dem är båda två jättepigga och livliga!!

Här kommer lite nytagna bilder på ettan, jag tog in den i vardagsrummet en stund, skulle kunna tänka mig att ha dem inne hela tiden, men tror inte mamma höna hade uppskattat det  ;)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Grattis! Vad roligt.
Jag längtar tills mina hönor blir "liggsjuka" så jag också kan få smått.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

PetraL

• Västergötland
Nu är det sorg i hönshuset..Ettan har jag precis plockat in, död :'( För två timmar sedan var båda kycklingarna pigga och sprang omkring med sin mamma. Nu låg då Ettan brevid sin mamma, ganska platt så jag misstänker (hoppas, om man nu får skriva så) att han blivit ihjältrampad. Kan inte se några yttre skador så jag hoppas verkligen att han inte var sjuk. Men som sagt för två timmar sedan var han pigg...

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
När vi har haft kycklingar dör, har de sett ganska platt ut enfast de har inte blivit ihjältrampade.
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

PetraL

• Västergötland
Jaa jag vet inte vad kycklingen dog utav, den andra lever och frodas iaf. Den är så söt med sina små stjärtfjädrar som står rätt upp :)

PetraL

• Västergötland
Nää nu blir jag trött, igår när jag går ut för att titta till hönsen så är den andra kyckligen död också. Vet inte vad som hänt, den var jättepigg på dagen! det ligger jättemycket fjädrar i buren som jag tror är kycklingens, men den ser inte ut att vara hackad på, kanske har fjädrarna blivit plockade när den redan dött (hoppas jag). Jag som var så stolt över min lilla kyckling, blev riktigt ledsen faktiskt :´(

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
oj då det låter inte alls bra, Jag har aldrig varit med om att höns plocka fjäder på en död :o, är det någon annan som har erfarenhet med det?  ???
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

PetraL

• Västergötland
För vuxna hönor brukar väl inte rugga vid den här årstiden. Ja som sagt, vet inte vad som hänt, ångrar nu att hon var instängd med den, men ville ju bara skona kycklingen från dem andra. Borde nog släppt ut dem och låtit mamman försvara den som i naturen, men men, har ju inte varit hönsägare så länge så det kanske vore konstigt om man lyckades perfekt från början (intalar jag mig).

Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser