BH för get, har man nånsin hört på maken! Jag gjorde det med en kupad hand, jag, men en BH sitter ju kvar!

Detta knep skulle jag tro är bra om man har den minsta misstanke om juverinflammation. En killing som håller den spenen tom är väl så effektiv som diverse medicinering - som "förebyggande"! Om inflammationen redan är ett faktum, så blir mjölken inte bra för killingen, ej heller god.
Om Du vill att geten ska ägna sig åt maten och inte ha så mycket tid över att fundera över vad Du håller på med där bak, kan Du prova att lägga godiset ovanpå lite hö eller gräs i en plastbalja. Det blir svårare att hitta havren/motsvarande, och Du får mera tid på Dig.
Spendopp skulle jag inte vilja använda om killingarna ska suga efteråt. Jag har fått intrycket att killingarnas saliv innehåller något som kladdar igen spenöppningen lite grand, om jag har rätt så doppar de själva, så att säga... Men det är bara ett intryck jag har, efter att ha handmjölkat under många somrar.
Här på gettavlan finns inga dumma frågor, möjligen sådana som redan har besvarats. Men just den här frågan kan jag inte minnas att jag har besvarat förut!