Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är jag ett monster??  (läst 2550 gånger)

Just_me

• Småland
Är jag ett monster??
« skrivet: 04 jan-11 kl 18:56 »
Har sån jäkla ångest..
Vi har två gamla surhönor som envist ruvat hela vintern. Vi plockar ägg dagligen så vi ska slippa kycklingar, har fullt hus efter sommarens kullar och har läst att vinterkycklingar oftare dör av näringsbrist etc.

Men så var vi bortrest nu 2 veckor till Sverige (är i Norge) och grannen som är bonde har skött hönsen. Igår när vi kom hem kollade vi och inga ägg, vilket vi inte var så förvånade över för det har varit riktigt riktigt kallt.

Idag städade vi dock ur hönshuset och bytte spån och tro på f-n att vi hittar en gömma med 12 ägg som ena surisen ligger på, på golvet.

Vi lyste dem och alla såg ut att vara befruktat varav tre såg ganska "klar" ut, det var i alla fall stora svarta skuggor.

Eftersom vi inte vill ha kycklingar nu frågade jag grannen som är gammal van bonde vad vi skulle göra och han sa att det är skonsamast att bara låta dem frysa ihjäl... så vi la ut dem.

Men varför får jag då sån jäkla ångest?? Hur mycket känner de i ägget? Lider de? Nu är det för sent för de har legat ute i minusgrader i flera timmar och både jag och sambon är helt förstörda... ush och fy, man är kanske inte gjord för att ha djur ändå :'(

Är vi monster som gjort det här eller gör man så här??

mannen33

• Söker nya vänner i livet!
    • Södermanland
SV: Är jag ett monster??
« Svar #1 skrivet: 04 jan-11 kl 19:03 »
du är inget monster tycker jag iallafall, om man inte vill ha mer kycklingar så ska man inte ha! så är det bara. MEN ni kunde ha sålt hönan och kycklingarna. jag skulle ha köpt dem av dig direkt, du borde ha annonserat om äggen innan du gjort så. :( men men lite sent att döma.
Livet är skört, även om visa inte tror det.

Just_me

• Småland
« Svar #2 skrivet: 04 jan-11 kl 19:05 »
du är inget monster tycker jag iallafall, om man inte vill ha mer kycklingar så ska man inte ha! så är det bara. MEN ni kunde ha sålt hönan och kycklingarna. jag skulle ha köpt dem av dig direkt, du borde ha annonserat om äggen innan du gjort så. :( men men lite sent att döma.

Hade jag trott att det gått hade jag gjort det men det tog hela sommaren att bli av med de kycklingar vi inte ville ha här i det här området. De gör stora sattsningar mot hemma-höns här i Norge, folk får pengar för att slakta sina höns och hålla hönshuset tomt så ingen vill ha just nu :(

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #3 skrivet: 04 jan-11 kl 19:10 »
De gör stora sattsningar mot hemma-höns här i Norge, folk får pengar för att slakta sina höns och hålla hönshuset tomt så ingen vill ha just nu :(
Varför detta undrar nyfikna jag?  ???

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Just_me

• Småland
« Svar #4 skrivet: 04 jan-11 kl 19:15 »
Varför detta undrar nyfikna jag?  ???

Johanna

Som jag förstått det så handlar det om sjukdomar, fågelinfluensan etc. Men mest om att det produceras för mycket ägg. Vet att några stora industrier stått tomma i några månader med hjälp av de här pengarna. typ 50kr per död höna får man om hönshuset står tomt i några veckor.
Men det var några månader sen jag läste om det nu.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #5 skrivet: 04 jan-11 kl 19:33 »
Du är inget monster, det är snabbt och skonsamt. Hade det varit bättre att vänta tills kycklingarna blev medvetna?

Frysning praktiseras även inom reptilhobbyn och är den metod jag kommer att gagna mig av när min hona börjar lägga ägg.

Just_me

• Småland
« Svar #6 skrivet: 04 jan-11 kl 19:49 »
Du är inget monster, det är snabbt och skonsamt. Hade det varit bättre att vänta tills kycklingarna blev medvetna?

Frysning praktiseras även inom reptilhobbyn och är den metod jag kommer att gagna mig av när min hona börjar lägga ägg.

Skönt att höra, är det också snabbt och skonsamt för de kycklingar som är lite längre utvecklade i äggen?

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #7 skrivet: 04 jan-11 kl 19:59 »
hej,

jag  tror att de bara somna in....... mindre våldsamt än avhuggning av huvuden senare.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #8 skrivet: 05 jan-11 kl 03:05 »
Skönt att höra, är det också snabbt och skonsamt för de kycklingar som är lite längre utvecklade i äggen?

Man blir sömnig av kyla....så de somnar.

Just_me

• Småland
« Svar #9 skrivet: 05 jan-11 kl 17:58 »
Man blir sömnig av kyla....så de somnar.

Tack, känns lite bättre. Jag ville inte ta risken att låta dem kläckas och dö av andra orsaker. Eller behöva avliva själv, det skulle jag idag aldrig klara. Får väl hoppas att jag tuffar på mig längre fram då jag insett att jag nån gång kommer behöva göra det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser