Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  böcker om inkörning av brukshäst?  (läst 5461 gånger)

bennie

• -
böcker om inkörning av brukshäst?
« skrivet: 03 jan-11 kl 20:19 »

Hej. Är det någon som kan tipsa om böcker hur man kör in en brukshäst? Tacksam för tips. Skall ge mig ikast med en 2-årig Shire så jag har nog några kilo att få ordning på.
Bennie

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: böcker om inkörning av brukshäst?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-11 kl 11:29 »
Svårt att veta vad du är ute efter? Har du någon erfarenhet alls av körning?

Vill gärna tipsa om filmer, dock ingen specifik om körning men om hästhantering i största allmänhet med unghästar,  t ex "motivera din häst" med Ellen Ofstad. Eller en film som heter "trainers across borders" där bland annat en travhästtränare visar hur han brukar vänja sina unghästar vid sulky.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 05 jan-11 kl 11:32 »
"Hästmannaskap Körning" av Hans Sidbäck kan rekommenderas. Jordnära brukskörare som skrivit boken! (Det har kommit en ny bok (Ny upplaga?) med nästan samma namn? Kanske kan nån annan upplysa?)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Luff

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 jan-11 kl 14:07 »
Ingen större skillnad på att köra in en brukshäst och andra hästar.
Kolla in boken Körning av Bengt Blomqvist.
//Luff

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 jan-11 kl 15:04 »
Det handlar väl en del om vad man ska ha hästen till. Enbart nöjeskörning på väg eller tungt arbete i skogen eller jordbruket, det är ju rätt olika saker. Därmed inte sagt att inte olika hästar kan göra samma sak, eller att en och samma häst inte skulle kunna köras in för att klara allt...

Ingen större skillnad på att köra in en brukshäst och andra hästar.
Kolla in boken Körning av Bengt Blomqvist.
Självhushåll till nytta och nöje

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #5 skrivet: 05 jan-11 kl 19:04 »
Börja med Hästmannaskap körning av Hans Sidbäck den har det du vill veta. Den nya versionen avhandlar även ämnet skogskörning.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 05 jan-11 kl 22:29 »
Finns även en DVD som kan köpas till för paketpris via författarens hemsida!

Börja med Hästmannaskap körning av Hans Sidbäck den har det du vill veta. Den nya versionen avhandlar även ämnet skogskörning.

JBF

• Småland
« Svar #7 skrivet: 05 jan-11 kl 22:32 »
Köp DVD:n om du får den till ett bra pris. Jag tyckte dock inte att den var mycket att hurra för. Boken kan jag däremot, som sagt, rekommendera!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 05 jan-11 kl 22:39 »
Att köra häst av Elisabeth Hjortvid är en liten men bra bok .
ABC om hästar av Gösta Bengtson en annan .

Luff

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 05 jan-11 kl 23:54 »
Det handlar väl en del om vad man ska ha hästen till. Enbart nöjeskörning på väg eller tungt arbete i skogen eller jordbruket, det är ju rätt olika saker. Därmed inte sagt att inte olika hästar kan göra samma sak, eller att en och samma häst inte skulle kunna köras in för att klara allt...
Man kör in hästarna på exakt samma vis för att "köra på vägen" som att köra brukskörning. Sen vänjer man kanske brukshästen vid andra grejer allteftersom men inkörningen är den samma - och nu menar jag inte travhästar.
Nämn ett moment i inkörning av ett halvblod eller ponny som inte är detsamma som för en "brukshäst" om man vet vad man sysslar med.
//Luff

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 06 jan-11 kl 00:24 »
Självklart handlar det i båda fallen om att vänja dem vid liknande saker och moment. Men kan inte en skillnad vara att man med unghästen som ska köras in primärt för arbetskörning inte behöver ha så bråttom med hjulfordon? T ex kan man gott och väl låta den gå en vinter för kälken först. Medan det så klart blir ett annorlunda upplägg för vagns- eller skolkörningshästen, eller för all del travhästen.

Menar du däremot ett snabbt standard-upplägg där man bara ska få inkörningen avklarad så fort som möjligt, så visst blir det väl ungefär samma sak.

Man kör in hästarna på exakt samma vis för att "köra på vägen" som att köra brukskörning. Sen vänjer man kanske brukshästen vid andra grejer allteftersom men inkörningen är den samma - och nu menar jag inte travhästar.
Nämn ett moment i inkörning av ett halvblod eller ponny som inte är detsamma som för en "brukshäst" om man vet vad man sysslar med.

Luff

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 06 jan-11 kl 12:27 »
Dom hästar jag har varit med och kört in har det rört sig om dessa steg - selning, tömkörning, rep vid sidan av benen för att vänja vid beröring, sen "träskaklar" iform av slanor - först utan fastsättning och sen släpandes, sen svängel m kedjor/rep och släpande däck, sen fastspänning vid hjulfordon - oftast en 2-hjulig sulky/vagn av tyngre stadig modell.

Kan man börja med kälken så är det suveränt, att kunna ge sig ut i terrängen så pållen får något att tänka på när den sätter ner fötterna är jättebra.
Bengt Blomqvist förordar en form av kälke där kusken kan stå upp - finns bild i boken tror jag - den kan man med fördelar köra även på sommaren på gärden - den går alltså på medar. Detta just för att hästen ska få dra lite tyngre och att man som kusk kan reglera tyngden genom att kliva av/på. Hans inkörning grundar sig på militärens sätt.
Vagns eller skolhästen ska dra på exakt samma vis som brukshästen. Skillnaden är att brukshästen oftare tar till ryggen naturligt istället för halvbloden som ska köra upp huvudet - men det ska man ha befäst under tömkörningen och med släpan.
//Luff

Luff

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 06 jan-11 kl 12:47 »
Jag fick en gång tillfälle att köra en nordis på hans första timmerkörning (och jag hade bara gjort det någon enstaka gång så vi var bägge noviser). Han var 7 år och körd framför de flesta vagnar i både enbets och par. Aldrig några problem men han drog aldrig - sprang mest bara omkring framför vagnarna - att jobba ner honom på tömmen i skolkörning var en utmaning - han gick inte emot, bara larvade omkring. Gick han i par så kunde man se hur han maskade och lät polarn dra.
Men nu skulle han dra timmerstock på barmark...vi spände fast några stockar och han larvade iväg, lite för bråttom hade han men lasset var inte tungt nog för att han skulle få ta i ordentligt, jag fick dock bromsa honom - han ville trava. Så kom vi fram till ett dike av den breda, grunda sorten - 1,5 m brett och en rännil på 20 cm i mitten.
Hästskrället går ner i diket - OCH HOPPAR ÖVER VATTNET - det slog naturligtvis tvärnit, stockar hoppar inte (jag vart liiite rädd där kan jag säga). Han far ner på knä av stoppet och jag kan se hur hjärncellerna jobbar (jag är nu beredd på vad som helst - sken, skador, sparkar - och jag vad inte vad jag ska göra så jag avvaktar, vi snackar om delar av sekunder). Han sätter upp ena benet framför sig, testar känslan i selen, ni vet lägger sig lite i loken, sätter upp andra benet och drar lugnt och snyggt upp stockarna på andra sidan och fram till upplägget. Redan på väg tillbaka så ser jag hur han rör sig annorlunda i selen och andra o tredje lasset drar han ut som han aldrig gjort annat, skolkörningen blev också bättre sen, slanten ramlade ner när han ramlade i diket
//Luff

bennie

• -
« Svar #13 skrivet: 07 jan-11 kl 19:57 »

Tusen tack för responsen. Blir jätteglad av boktipsen men ser också att det finns en hel del kunskap hos er som har svarat. Får kanske lägga upp detta som ett forum för mig och hålla er uppdaterade på vad som sker och vad som inte sker och vad som inte skall ske. Jag var ute på min första promenad i dag med Lord som är hans namn. Tänkte att vi sakta skulle lära känna varandra . Det är en liten märklig känsla att dra runt på ett ton lekfull häst. Gudskelov att allt sker i ultrarapid. Men han följer snällt med och hittar inte på alltför mycket bus. Han verkar dock lite irriterad över grimman och jag tror inte att han helt enkelt är van med den. Så det blir nog att börja från noll. En tjej har ridit han en del och det har fungerat. Nu tar han väl inte något pris i dressyr för han har lite svårt med galoppövergången men det är ju körning vi skall satsa på.
Någon undrade över min hästvana och den är väl på detta stadium lika med noll när det gäller inkörning eller inridning. Jag dock ridit en hel del men de hästarna har alla varit inridna från grunden. Hästvana dvs att umgås med hästar, det kan jag nog säga att jag har och jag bara gillar hästar. Jag kan inte prata med hästar men dom envisas med att prata med mig..
Jag hittade en bok i Alternativ´s bokhandel så den har jag beställt. Sen får jag väl beta av en efter en. Tusen tack för alla tips hitintills. Bennie

Bäckaryd

• Småland
« Svar #14 skrivet: 08 jan-11 kl 10:54 »
Det låter spännande! Det ska bli intressant att följa dina nya erfarenheter.
Hälsningar Anneli

Luff

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 08 jan-11 kl 12:09 »

En tjej har ridit han en del och det har fungerat. Nu tar han väl inte något pris i dressyr för han har lite svårt med galoppövergången men det är ju körning vi skall satsa på.
Nu är jag helt borta när det gäller Shire men är han 2 år (född 2008 antar jag) och ni jobbar med galopp under ryttare? Rider man dom så tidigt?
//Luff

bennie

• -
« Svar #16 skrivet: 08 jan-11 kl 17:13 »
 ;)Hej Luff. Det var lite skämtsamt. Shire är så vitt jag vet den största hästen eller i alla fall en av de största- Jag uppskattar Lordens vikt till mellan 900-1000 kilo. Han camperar ihop med en shettis som utan problem går under hans mage. Jag uppskattar mankhöjden till lite över 180cm. Tjejen som har ridit honom, tja ridit, man blir mer transporterad. Hovarna är stora som dasslock. Men han är skitgullig i all sin storhet. Vet inte ens om han kan galoppera. Men det märks att han vill göra  saker och vill vara med. Jag tror att grundförutsättningarna med honom är bra. Han är inte rädd för någonting bara jävligt nyfiken.
Häromdagen var det en kille som fällde en del skog intill hagen och så länge han höll på så stod Lord där och tittade på och undrade säkert om han inte kunde hjälpa till.
Vi var ute på vår första promenad igåroch det var intressant. Hovarna tillsammans täcker en m2 så det gäller att jag håller ordning på mina fötter. Och sen skall han testa mig och det kan jag bjuda på så här i början. Så vår relation har nu startat och jag ser fram emot fortsättningen. Jag kommer säkert att höra av mig när det gäller utrustning. Hej så länge Bennie

Luff

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 08 jan-11 kl 17:48 »
Jaha fniss - jag har verkligen ingen koll på shire mer än hur dom ser ut så jag tänkte att jaha - dom rider man tidigt - lite tvärtemot andra kallbloden. Det är ju ganska mycket som skiljer olika hästrasers mognadsgrad så man kan aldrig veta.
En arbetskompis red en shire ett tag och tävlade tom hoppning med henne. Dom kom runt 60 cm banor men det var ingen lätt match, hindren gick väl an men i kurvorna fick Camilla nästan bråck för att hålla ihop hästen och hålla farten.
//Luff

Ptr

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 08 jan-11 kl 20:44 »
Yngve Ryds bok "Timmerhästens bok" har blivit lite av ett standardverk vad deet gäller tyngre körning. Har man läst och begrundat den ett antal varv så finner man rätt mycket som är bra att ha som mål att lära hästen. Att ta det lungt, att stå still men även att ta i. Att kunna hålla en ekonomisk takt på lång töm, utan att öka. Ja där står många små antydningar och en hel del mellan raderna.

Jag har haft mycket nytta av den boken, och har det än!

Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 2 användare
fjällan, yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser