Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad får man för skog vid avverkning?  (läst 12444 gånger)

Anacreon

• Uppland
    • www.essmar.se
Vad får man för skog vid avverkning?
« skrivet: 04 jan-11 kl 18:48 »
jag har blivit erbjuden att köpa skog men är total novis. Efter en del läsande och funderade så tror jag att jag förstått skogsvårdsrapportet vilken rekommenderar ett uttag på 2000 m3sk under 9 år. var av 1000 m3sk gallring och 1000m3sk föryngringsavverkning.

Den stora frågan som jag hoppas på att det finns någon där ute som har svaret på är:
Vad ska jag räkna på för nettoinkomst per m3sk efter att jag betalat någon för själva avverkningen markberedning, plant mm?

Hoppas på hjälp 
Min tredje säsong som biodlare det roligaste jag någonsin gjort..

timjan86

• Västergötland
SV: Vad får man för skog vid avverkning?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-11 kl 18:55 »
Är det över eller under 50ha?
Finns olika regler för hur man får slutavverka enligt skogsvårdslagen i så fall...
Med skogsvårdsrapporten gissar jag att du menar skogsbruksplanen?
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -

Anacreon

• Uppland
    • www.essmar.se
« Svar #3 skrivet: 04 jan-11 kl 19:07 »
Ja det var skogsbruksplanen jag menade ytterligare ett bevis på min ignorans i ämnet:)
Det är under 50ha. Tack för länken till kostnadsuppställningen.

Min tredje säsong som biodlare det roligaste jag någonsin gjort..

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #4 skrivet: 05 jan-11 kl 11:30 »
Volym som avverkas * förväntat pris per kubik - kostnad för avverkning - kostnad för markberedning - kostnad för plantering.

Du fick exempel på alla kostnader i min länk. På samma ställe kan du hitta förväntade intäkter.

Sedan bör det kunna gå några år innan det blir dags för röjning. Gallring brukar kunna gå ihop, med lite överskott.

Jag tror inte att du kan få bättre svar än så, med mindre än att du anlitar en skogskonsulent från någon skogsägarförening och tar ut henom på besök ut i skogen.

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 jan-11 kl 12:21 »
Om man tar lite siffror från verkliga avverkingar, så brukar nettot från en hyfsad gallring ligga runt 100 kr/kubik.  Och från en slutavverkning kan man räkna med runt 350-400 kr/m3. Allt beroende på hurdana förhållandena är, med kör-avstånd och liknande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

239 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser