Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uthusbygge hjälp med beräkning  (läst 3501 gånger)

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
Uthusbygge hjälp med beräkning
« skrivet: 05 jan-11 kl 09:28 »
Hej !

jag sitter och skissar på ett uthusbygge, skulle bli jätte glad o någon ville hjälpa mig med beräkning av material åtgång och kostnad för mitt bygge.

Jag skall bygga ett klassiskt uthus med murad del och trädel/loge
den murade delen skall vara av lecasten med gjuten platta inner måtten 6*8 meter. takhöjden bör ligga på 210cm inne i stallet.

Trädelen skall ha trägolv och samma höjd som stallet. även detta 6*8 meter.

Är det möjligt at gjute plattan själv eller behöver man ta hem en cementbil?
Takstolar, bygga själv eller beställa färdiga ?
Någon som har bra tipd för att ett bygge so detta skall gå så smidigt som möjligt utan att man behöver göra dundertabbar ??

Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Joah

• Gäst
SV: Uthusbygge hjälp med beräkning
« Svar #1 skrivet: 05 jan-11 kl 10:33 »
Citera
Är det möjligt at gjute plattan själv eller behöver man ta hem en cementbil?
Takstolar, bygga själv eller beställa färdiga ?
Det är fullt möjligt att gjuta det själv men på en så stor yta skulle jag övervägt att kosta på mig en cementbil. Tycker också att det blir en mycket bättre gjutning om proffsen blandar cementen. (tiden man sparar på en cementbil tycker jag är värt kostnaderna, men det beror ju såklart på hur tjock platta du hade tänkt gjuta~)
Takstolar är däremot lätta att snickra ihop om du har en eller två till som kan hjälpa dig! Det är däremot svårare att lyfta upp takstolarna där de ska stå. Kan löna sig att hyra en kranbil eller använda en traktor, förutsatt att den kan lyfta högt nog.

Allt går ju såklart att göra helt själv och det blir ju billigare men man ska inte vara korkat snål~

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #2 skrivet: 05 jan-11 kl 11:27 »
Har min pappa och farfar som säkert kan snickra takstolarna...och att lyfta dem på plats fixar grannens lastmaskin :)

hur mycket cement kan det gå åt till plattan ?
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 05 jan-11 kl 11:37 »
Plattan bör väl vara minst 20cm tjock, kanske voter i kanterna för att ta upp trycket av väggkonstruktionen. 6 x 8 m = 48 kvm innermått, lägg till lite utanför väggarna för att ha lite marginal, säg 10 cm utanför 6,2 x 8,2 =ca 51 kvm x tjockleken 20 cm = 10,2 kubik betong. En bil tar ca 6 kubik har jag för mig och när jag beställde betong till mitt ladugårdsgolv betalade jag 980 kr per kubik plus moms och frakt
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #4 skrivet: 05 jan-11 kl 11:40 »
Sedan bör du ju ha makadam i botten innan betongen för att ha ett kapillärbrytande skikt. Ca 15 cm tjock bör vara lagom och det bör du ju även ha under trädelen.

Glöm inte armeringen i plattan heller  ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Rödskägg

• Småland
« Svar #5 skrivet: 05 jan-11 kl 11:58 »
Plattan klara sig med en tjocklek om ca 100-150 beroende på vad du tänkt köra in för maskiner. Förstärk voter och under bärande innerväggar, punktlaster? Isolering? Sedan om det skall vara stall, potenialjordning. Avlopp, vatten, el. Ytan borstad, brädriven eller stålslipad? eller kanske lite av varje beroende på användning? Blanda betongen själv går fett bort.

Annars borde det kosta typ 1000 kr/m2 att få en fullt färdig platta inkl. schakt.

Några snabba funderingar.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 jan-11 kl 12:37 »
Lägger du bergkross/makadam under och packar hyfsat så räcker det gott och väl med 10 cm platta. Armera och gör den lite tjockare runt om, där väggarna ska stå. Beroende på hur långt du har till betongstationen så bör du nog räkna med 1300 kr/kubik, totalt ink frakt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser