Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Burk eller Ask ?  (läst 2817 gånger)

Drönarn

• Gästrikland
Burk eller Ask ?
« skrivet: 05 jan-11 kl 13:20 »
Jag undrar emellanåt varför honungen skall finnas i en burk ??

Om man tänker sig användningen, så förstår vi att det flytande sortimentet finnsn i en squeeze flaska
men den fasta honungen som en del av de frekventa användarna torde kunna acceptera en bordsask i likhet med bordsmargarin ? eller minskar köpvilligheten om du kommer med en bordspack ?

Vad säher publiken om att sälja honung i andra förpackningar än burk ?

timjan86

• Västergötland
SV: Burk eller Ask ?
« Svar #1 skrivet: 05 jan-11 kl 13:25 »
Min "extrafarmor" brukar ha honungen i en gammal smörask av enträ :) som hon fyller på från platsburk som hon köper i handeln, hon tycker inte platsburken lämpar sig att servera i så hon värmer honungen lite och slevar över den i asken...
Själv köper jag på glasburk, men det är mest för att jag tar med mina tomma burkar hem till biodlaren när de är dags att fylla upp årets skörd...   
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

AK Corall

• Småland
« Svar #2 skrivet: 05 jan-11 kl 13:26 »
Vi brukar ha honungen i skafferiet och inte i kylen och jag tycker nog att det känns fräschare då med en glasburk än honung i ett "smörpaket". Eller var det en annan typ av ask du menade? Vi är visserligen inga storkonsumenter och jag hade kanske tänkt annorlunda om honungen byttes ut varannan vecka eller så.

Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 jan-11 kl 13:27 »
Jag tror det är biodlarna själva som gjort marknaden konservativ genom att själva verka konservativt genom att under lång tid marknadsföra honungen med en universal etikett och en 700g glasburk.

Idag finns det många olika förpackningar (burkar) i både glas och plast.
Alla prispressade honungsburkar hamnar i 500g plast pga volymen och priset. Den förpackningen tycker jag personligen minst om.

Nu kan man trycka etiketter direkt på plastburkar för ca 23-26 öre/st. Lika billigt som det ser ut!

Utomlands finns många andra typer av förpackningar. Hotel engångs för frukost är vit plast med AL lock som en yoghurt burk fast i mini format.
En förpackning kostar att ta fram, frågan är kanske vem törs satsa på en ny förpackning?

Midvinter

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 05 jan-11 kl 13:40 »
Jag brukar intressera mig mer för innehållet än förpackningen, men fick jag välja skulle det nog bli papp eller nåt annat som går att vika ihop så det inte tar så stor plats i soppåsen. Glasburkar har jag så det svämmar över av ändå.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 05 jan-11 kl 14:37 »
Det har under åren förekommit att framför allt de som använder honung lite oftare på mackan  t ex vill bre på den och då vill de mena att en ask kan vara mer lämplig att ta ifrån, vi biodlare skryter ju ofta att vi kan åstadkomma en bredbar honung men den är i burk o vad blir då verktyget , jo en sked.

De andra användarna som har ersatt sockret med honungen i matlagning o bakning de vill ha hink eller större ask upp till 2 kgs storlek, de känner att öppnandet av burkar blir ett hinder oftast och därför sökt annan form men inte hittat mer än hinken 1,5 kg , 3 kg eller 5 kg

Jag har bara sett en tillverkare av honung i tub och det vore nåt det att den påfyllningsteknologin blev mer spridd så fler kunde använda detta..........

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 05 jan-11 kl 15:16 »
THINK OUTSIDE THE BURK  ;D

Hur gick det för de som såld honung på tube ?

mvh edward  :P

det finns även de små askar man får smör i på restaurang , smak prov ?
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser