Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förberedelser in för biodlarsäsongen  (läst 1951 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
förberedelser in för biodlarsäsongen
« skrivet: 10 jan-11 kl 22:46 »
Jag funderar lite över de förberedelser som ska till för att min kommande biodlarsäsong ska bli så bra som möjligt.

Jag har Svea kuppor typ Töreboda.

Förhoppningsvis klarar de 2 samhällena vintern och att jag till hösten kan invintra 4-5 samhällen.

Som honungslådor var svean tung och otymplig, troligen är de bättre som yngel rum.

Frågan är om man ska för söka skaffa ett annat format eller skaffa ½ svea fotmat?
Låta svena tillsvidare vara som yngelrum och bygga egna skatlådor eller köpa frigolit som man senare helt konverterar till.
Jag är fortfarande nybörjare och jag vill vakta kostnaderna tills jag vet om jag vill ha flera bin eller ej. Samtidigt är min tid begränsad liksom utrymme och rygg.

Jag har i dag 9st.  svea töreboda och 2skatt lådor i trä, med 69 träramar. Som jag ser det så behöver jag flera ramar så ska jag satsa på 3/4L eller 1/2svea?

Att köpa in nya saker som jag inom något eller några år inte vill ha känns som slöseri med tid och pengar.

Tar tacksamt i mot förslag.
« Senast ändrad: 10 jan-11 kl 22:48 av ivigtut »

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: förberedelser in för biodlarsäsongen
« Svar #1 skrivet: 11 jan-11 kl 13:34 »
Det hela beror på hur stor / många samhällen du kan tänka ha i fram tiden.

Några få längs ner i trädgården kan man välja snygga som kan smycka trädgården.

Ska man har fler och vill hålla på länge så ska man tänka på ergonomi , slå man ut kostnaden på flera år behöver det inte bli så dyrt.