Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förberedelser in för biodlarsäsongen  (läst 1951 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
förberedelser in för biodlarsäsongen
« skrivet: 10 jan-11 kl 22:46 »
Jag funderar lite över de förberedelser som ska till för att min kommande biodlarsäsong ska bli så bra som möjligt.

Jag har Svea kuppor typ Töreboda.

Förhoppningsvis klarar de 2 samhällena vintern och att jag till hösten kan invintra 4-5 samhällen.

Som honungslådor var svean tung och otymplig, troligen är de bättre som yngel rum.

Frågan är om man ska för söka skaffa ett annat format eller skaffa ½ svea fotmat?
Låta svena tillsvidare vara som yngelrum och bygga egna skatlådor eller köpa frigolit som man senare helt konverterar till.
Jag är fortfarande nybörjare och jag vill vakta kostnaderna tills jag vet om jag vill ha flera bin eller ej. Samtidigt är min tid begränsad liksom utrymme och rygg.

Jag har i dag 9st.  svea töreboda och 2skatt lådor i trä, med 69 träramar. Som jag ser det så behöver jag flera ramar så ska jag satsa på 3/4L eller 1/2svea?

Att köpa in nya saker som jag inom något eller några år inte vill ha känns som slöseri med tid och pengar.

Tar tacksamt i mot förslag.
« Senast ändrad: 10 jan-11 kl 22:48 av ivigtut »

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: förberedelser in för biodlarsäsongen
« Svar #1 skrivet: 11 jan-11 kl 13:34 »
Det hela beror på hur stor / många samhällen du kan tänka ha i fram tiden.

Några få längs ner i trädgården kan man välja snygga som kan smycka trädgården.

Ska man har fler och vill hålla på länge så ska man tänka på ergonomi , slå man ut kostnaden på flera år behöver det inte bli så dyrt.

Tänka att även köra med samma ram mått/system rakt igenom. Bygg inte fast dej i ett format som är inte är lätt arbetat och ergonomiskt.

kör själv med langsroth , men smaken är såm baken.  ::)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ivigtut

« Svar #2 skrivet: 11 jan-11 kl 16:35 »
Tack edward

Det enda som jag vet, är att jag kommer inte ha spärrgaler i plast.

Tittar man på ramar så är ¾ langstroth ospikad biligas i inköp. Plastramarna ligger nära spikade ramar i pris.

Jag skulle vilja inom ett par år om jag trivs kunna ha bina som ett deltidsföretag.
Att spara kroppen och tid är viktigt. Jag tar då hellre en högre kostnad nu om den är ekonomiskt försvarbart i framtiden.

En ¾ langstroth plast ligger på 11,88 En LN. 50st ospikade utan vax och tråd ligger på 9,8kr Spikade ligger på 14,45kr om jag har räknat rätt. Hoffmanram ospikad kostar 6,88kr
När det kommer till sargar så är visa frigolit lådor biligare än isolerade trälådor men när jag räknar på renaträlådor utan isolering så värkar hembygge det absolut biligaste.

(Så frågan är om gäddan är en fisk) ;)

Hörde en föreläsning av Thomas Rafstedt.  Från blomma till hink på 3h. Han anställde en tjej som slungade honungen under sommaren. Billigare och effektivare än en skinelslunglinje. Han pratade om att spara tid. Jag kommer inte ihåg vilka ram mått han använde.

Var på studiebesök med HS hos Georg Lie och Catarina Bengtsson.
Georg Lie hans företag är enormt , set var häftigt att se. Jag tyckte inte om hans lådor då jag tyckte det var ett klumpigt och tidsödande jobb att sätta ihop dem.
Catarina Bengtsson hade 2 till tre lådor till ynglen och hon hade en kyl container som hon ställde in hånungen i tills vintern kom och hon hade tid med den.
« Senast ändrad: 11 jan-11 kl 16:59 av ivigtut »

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 11 jan-11 kl 17:30 »
Det enda som jag vet, är att jag kommer inte ha spärrgaler i plast.

Liten fråga: Varför detta ställningstagande när allt annat verkar förhandlingsbart?  ???

Är det något jag tycker om så är det spärrgaller av plast. Det övriga kan diskuteras.  :)

Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 jan-11 kl 17:42 »
Och jag som har allt i EPS och plastramar men spärrgaller i metall med träram.

Så vad är inte förhandlingsbart? Bina är anpassningsbara till nästan vad som helst men det är inte vi biodlare.
Ju större biodling desto större krav på rationella metoder/enheter/standard.

ivigtut

« Svar #5 skrivet: 11 jan-11 kl 19:35 »
Som tanken ser ut nu in för sommaren.
1)   Jag vill av mitt första samhälle göra 2 till 3 avläggare. Drottnigen i detta samhälle är i sommar kanske 2 år eller mer. Jag tycker att hon har givigt snälla bin trots bakvänd och något klumpig behandling från en nybörjare. Jag tror att 30kg honung var bra med tanke på att jag fick samhället mitt i sommaren.
Jag kommer att behöva 3 bottnar och tak samt 3 till 6 lådor och 30 till 60 ramar
Vet inte om jag borde be någon hjälpa mig att dra upp drottningar till detta och var jag bör para dem eller om jag ska låta dem ordna detta själva.
2)   Om samhälle 2 överlever så borde jag ha ca 3 skatlådor med ramar( 30)
3)   Samhälle 1 kan nog behöva 3 skatlåder också.
4)   Hopas på att invintra 4 samhällen.

Så om jag räknar lågt borde jag skaffa ca 60ramar av något format som jag trivs med. Om jag räknar rätt så är det billigast att handla 50 till 100 ramar åt gången.

Ytterligare sargar om jag inte sak prova och bygga lådor som visats här på forumet och satsa på ramar.

Jag vill inte bygg upp något som kommer att bli tungt att lyfta och oekonomiskt.

När jag ger mig på något nytt så blir det gärna med både livrem och hängslor och i efter hand så inser jag att jag har använt slägga där jag hade behövt en flugsmälla. :-[  ;)

Jag är inte redo att skaffa någon slunga än nu, fast jag var sugen i fjol när allt var som stresigast och ramarna inte räckte till och tiden, då var jag sugen på en billig handslunga för ca 2000kr.

alvenkrona

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 13 jan-11 kl 01:12 »
Min erfarenhet när jag byggde upp min bigård var att utbyggda ramar för yngelrum/skatlådor var en trång sektor. Bina orkar inte bygga ut hur mycket som helst.

hadde ändå tillgång till en 6-ramars slunga men att slunga 2 rammar för att få loss tomma rammar krävde en hel del arbete med att skrapa ner det lilla som fördelade sig jämnt runt vägarna  :-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser