Tack edward
Det enda som jag vet, är att jag kommer inte ha spärrgaler i plast.
Tittar man på ramar så är ¾ langstroth ospikad biligas i inköp. Plastramarna ligger nära spikade ramar i pris.
Jag skulle vilja inom ett par år om jag trivs kunna ha bina som ett deltidsföretag.
Att spara kroppen och tid är viktigt. Jag tar då hellre en högre kostnad nu om den är ekonomiskt försvarbart i framtiden.
En ¾ langstroth plast ligger på 11,88 En LN. 50st ospikade utan vax och tråd ligger på 9,8kr Spikade ligger på 14,45kr om jag har räknat rätt. Hoffmanram ospikad kostar 6,88kr
När det kommer till sargar så är visa frigolit lådor biligare än isolerade trälådor men när jag räknar på renaträlådor utan isolering så värkar hembygge det absolut biligaste.
(Så frågan är om gäddan är en fisk)

Hörde en föreläsning av Thomas Rafstedt. Från blomma till hink på 3h. Han anställde en tjej som slungade honungen under sommaren. Billigare och effektivare än en skinelslunglinje. Han pratade om att spara tid. Jag kommer inte ihåg vilka ram mått han använde.
Var på studiebesök med HS hos Georg Lie och Catarina Bengtsson.
Georg Lie hans företag är enormt , set var häftigt att se. Jag tyckte inte om hans lådor då jag tyckte det var ett klumpigt och tidsödande jobb att sätta ihop dem.
Catarina Bengtsson hade 2 till tre lådor till ynglen och hon hade en kyl container som hon ställde in hånungen i tills vintern kom och hon hade tid med den.