Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man frysa äggvita?  (läst 26324 gånger)

Kabo

Kan man frysa äggvita?
« skrivet: 15 jan-11 kl 22:25 »
Eller snarare blir den vispbar om man fryser den?
Under vinterhalvåret bakar jag flera gånger bröd som ska innehålla en eller två äggulor och under bärsäsången gör jag ofta marängbottnar som passar till ex vinbär eller hallon med vispgrädde.

Det skulle vara fantastiskt om man kunde frysa äggvitan under vintern för att plocka fram till marängerna på sommaren.
Nån som har testat eller vet i alla fall?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Kan man frysa äggvita?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-11 kl 22:31 »
Annars håller väl marängbottnar bra i frysen?
//Lina

Lasse46

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 15 jan-11 kl 22:51 »
Det går alldeles utmärkt att frysa äggvitor och dom blir vispbara efter upptining, men att spara dom en hel vinter har jag aldrig provat. 3 månader som längst och då var inget fel på dom.

Lasse

Kabo

« Svar #3 skrivet: 16 jan-11 kl 23:51 »
Tack!
Jippi! Går det tre månader går det nog 5 eller 6 också.
Om att frysa marängbottnar; ja det går bra men dom tar plats och är lite lättstötta så om det går med äggvitorna verkar det enklare.

Mr Beard

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 17 jan-11 kl 21:04 »
Jag testade att frysa in vispad äggvita som blev över. Tog fram den helgen efter och det var bara till att vispa upp det igen. Funkade kanon.

Lycka till
7 ha gård på Brösarps backar med fru, barn, 2 fjällnära kor, en bunt får, 2 Nordsvenskar, 1 Ardenner, samt en hund och två katter.

Astra

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 17 jan-11 kl 21:16 »
Suveränt då ska jag också börja göra det!  :D
Kabo, får man fråga om det är något speciellt smarrigt bröd du brukar baka med ägggula?
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Storemor

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 17 jan-11 kl 22:56 »
Absolut! Det gör jag så fort jag får någon över. Du kan frysa både gula och vita ihop eller var för sig så länge du inte har skalet kvar.

Kabo

« Svar #7 skrivet: 21 jan-11 kl 23:32 »
Suveränt då ska jag också börja göra det!  :D
Kabo, får man fråga om det är något speciellt smarrigt bröd du brukar baka med ägggula?
Inget märkvärdigt men jag brukar blanda äggula i form/rostbrödsdegen för det blir mjukare skorpa och finare rostat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser