Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuten damm eller fuskdamm med presenning?  (läst 6977 gånger)

JBF

• Småland
Gjuten damm eller fuskdamm med presenning?
« skrivet: 15 jan-11 kl 14:22 »
Jag funderar på att göra om gamla hönsrastgården (ca 7,5*18 meter) med tillhörande sommarhönshus a la redskapsbod till ankgård. Första problemet är att jag måste få tag på ett par tre Blekingeankor med genbank (Tips någon- i smålandskrokarna?) Problem två är att jag givetvis vill anlägga en damm åt de små liven. Tanken är att dammen skall fyllas med regnvatten från ladugårdstaket. Om jag väljer att gjuta dammen, räcker det att armera med tex kycklingnät? Hur tjockt lager måste man gjuta? Eller kan man göra en någorlunda hållbar damm med hjälp av presenning? Skall man välja pvc-pres. eller lättviktspres. i så fall? Hur länge kan en sådan förväntas hålla?
Hur stor damm bör man fixa för att de ska kunna njuta ordentligt av livet och inte bara ta sig ett snabbdopp?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Gjuten damm eller fuskdamm med presenning?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-11 kl 14:41 »
Hej !

Härbor ankorna med fuskdamm  ungefär 2 x 2 m, 60 cm djup ungefär.

Men för det mesta skits den bara ner och sedan vandra gänget till närliggande bäck eller nästa vattenpöl, farhinken osv.  Jätteskönt dock att de ällingar bada i dammen och ankornas glädje och badande när den blir fylld med färsk vatten.

Vattnet maste bytas ofta!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 15 jan-11 kl 14:42 »
Om du ska ha med pressening så ta en tjock och lägg gamla filtar o trasmattor under som skydd så det inte går hål mvh.
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 15 jan-11 kl 15:04 »
Ett tips till ankdammen är att bygga den med avlopp. Ankor skitar ner fort och man måste byta vatten ofta om dammen inte innehåller gigantiska vattenmängder.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 15 jan-11 kl 15:11 »
Ett tips till ankdammen är att bygga den med avlopp. Ankor skitar ner fort och man måste byta vatten ofta om dammen inte innehåller gigantiska vattenmängder.
Ja, det blir ju i alla fall ett bräddavlopp, men ifall jag gjuter kanske man skulle lägga i ett avlopp i botten också? Även om det regnar jämt i denna del av landet  >:( så kommer väl skiten att ligga orörd på botten av dammen medan det nya vattnet rinner av på en gång..
Vad skall man tänka på vad gäller djup? Räcker 30 cm eller ska man gräva rejält när man ändå håller på (60?) Om man har presenning i botten, är det risk att ankorna river sönder den i kanterna där de går i och ur dammen?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

LasseDalom

• -
« Svar #5 skrivet: 15 jan-11 kl 18:56 »
Jag skall börja med ett gammalt badkar. Det kommer att grävas ned en bit, att få några "ståstenar" så ingen obehörig drunknar i det, samt landgångar för ankbesök. Tanken är att det blir lätt att tappa ur det och byta vatten tack vare bottenpluggen.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 15 jan-11 kl 19:29 »
Vi tömmer fuskdammen med hjälp av en slang... dammen sugs tom pa 2 timmar ungefär.. sedan in med slang fran kranen och in med ny vatten..
Funkar sa länge det är plusgrader!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

trallallaa

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 jan-11 kl 23:38 »
Citera
Jag skall börja med ett gammalt badkar. Det kommer att grävas ned en bit, att få några "ståstenar" så ingen obehörig drunknar i det, samt landgångar för ankbesök. Tanken är att det blir lätt att tappa ur det och byta vatten tack vare bottenpluggen.
Så hade jag också tänkt och lägga i någon sten, så de kommer ur badkaret  ::) .
Jag hade så ,då jag hade ankor förr, det fungerade bra, fast då hade jag en slang som gick till diket...så var det bara att dra ur proppen,tvättabadkaret och sedan fylla :) .
Just nu försöker jag hitta ett ,eller två begagnade sittbadkar, men det verkar svårt  :o :( .

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #8 skrivet: 16 jan-11 kl 12:38 »
Låter som att ankdamsvatten kunde vara bra att vattna grönsaksodlingarna med!

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 16 jan-11 kl 12:48 »
Låter som att ankdamsvatten kunde vara bra att vattna grönsaksodlingarna med!
Ja, det är nog näringsrikt och fint. Funderar på om man skulle ha ett grovfilter a la grusbädd efter avloppet så att man kunde fånga upp lite gojs innan det rinner vidare. Så har jag något att gödsla kirskålen med...  ;D

morellen

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 16 jan-11 kl 17:06 »
Vi grävde en damm och tätade med dammpressening som fanns billigt på jula då. Däremot skulle vi ha tänkt på avlopp eftersom den blir ett lorthål o man måste pumpa ur vattnet för att komma åt att göra rent. Funderar på sandfilter till nästa säsong.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser