Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattentäta material, bygga källare e t c  (läst 8113 gånger)

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
Vattentäta material, bygga källare e t c
« skrivet: 14 jan-11 kl 09:11 »
Att bo tycks i grunden handla om att kontrollera vatten (och värme). Ända sedan vi sökte skydd i grottor har det handlat om att slippa vatten. Att bygga tak är en aspekt, att bygga källare lite svårare.
Naturligtvis behövs det dränering för att leda bort vatten, men också en tät struktur.

Jag har flera kommande projekt där jag vill kunna gräva ner hus en bit i marken. Vilka alternativ finns för att hålla vatten ute.

Det behövs en struktur naturligtvis: sten, cement, byggblock, annat ?

Sedan ett vattentätt skickt: Vad finns det för alternativ?

Sebastian

Existens?

• Gäst
SV: Vattentäta material, bygga källare e t c
« Svar #1 skrivet: 14 jan-11 kl 09:44 »
Jag byggde mig en jordkällare på 80-talet, den är 10x8 meter, så det var ett rejält projekt. Jag göt väggarna, ställde upp formar och vibrerade betongen och har aldrig haft några problem med att väggarna är det som släpper in vatten.  Däremot att få taket tätt..... ::)  Men det låter som att du ska ha ett hus på, så då får du ju inte det problemet.
Nackdelen med att gjuta är väl möjligen att det ju blir helt oisolerat, men det går ju att lösa med antingen frigolit inne i väggen, eller på utsidan. Jag täckte ju hela rasket med jord, så isoleringen var inget jag prioriterade.
Tänk bara på att om man ska gjuta 2-3 meter höga väggar, och kunna vibrera ordentligt, så krävs det djävulska formar.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #2 skrivet: 14 jan-11 kl 21:19 »
OK tack, det var ett svar: Betong.
Jobbigt, dyrt - jag hade hoppats på alternativ.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 14 jan-11 kl 23:27 »
Du har ju rutin på plast och glasfiber.
Inte ekologiskt men tätt...
Blir lite svårt att lösa på ett befintligt hus men ett nytt går det att göra ngn lösning.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #4 skrivet: 15 jan-11 kl 08:58 »
Hmm ja, det förbisåg jag. Så alltså, den vägg som vätter in i kullen på min planerade hobbithåla/jordkällare, den kan jag glasfiberarmera. Men då  också golvet (helt eller delvis) då vatten kan tränga upp underifrån (beror på hur jag dränerar runtom).

Fler idéer?

Bo

« Svar #5 skrivet: 15 jan-11 kl 13:17 »
Dränerar man så att man slipper vattentryck, blir det mindre problem och risker. Ett idealiskt material är foam glass skummat glas men hur fogar man det? Det släpper inte genom luft, radon, fukt eller kyla. Isolerar som cellplast och är hårt och starkt.

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 15 jan-11 kl 13:55 »
Inte så "alternativt" men lär funka bra för att hålla källarväggarna torra.

http://www.isodran.se/

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #7 skrivet: 16 jan-11 kl 09:03 »
Bra bra keep it coming.

Dränering var ordet. Kanske t o m bygga för det där 100års skyfallet som säkert kommer snarare än vi tror.

Sebastian

Cyklisten

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 jan-11 kl 09:09 »
Om man bygger så tätt att vattnet inte kan tränga in så kommer det att bli en mycket stor lyftkraft på källaren när marken under och omkring blir mättad med vatten, precis som med en båt. Många har fått sina avloppstankar upplyfta ur marken på grund av detta. En riktig dränering är det enda som är säkert i längden.

Om källaren är t ex 50 kvm och vattnet står en meter högt runt omkring så lyfter det 50 ton.
« Senast ändrad: 16 jan-11 kl 09:12 av Cyklisten »

Nullan

• Man kan inte ta i skit utan o få nåt på sig.
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 22 feb-11 kl 13:42 »
Jag håller på och planerar ett hobbithus. Just nu lutar det åt väggar murade med lecablock. Verkar vara lättast för lekmän. Lättbetongblocken ska vara lättare, men suger vatten och förmodligen bökigare att putsa.
Membran av t.ex EPDM gummi. Isolering foamglass. Grunnar på Lecakulor som dränering/ytterligare isolering. Eller sand/grus, får se.
Får man bara till dräneringen ordentligt och tänker på hur vattnet rinner verkar det gå bra. Hålla sig över grundvattennivån är ett måste. Annars börjar det lägga hur redig man än är.

Undrar hur man enklast får väggen att stå emot vertikaltrycket.
Man kan inte ta i skit utan o få nåt på sig.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #10 skrivet: 22 feb-11 kl 18:54 »
En redig dränering med singel mm och sen kanske jordgolv? Det är ju alternativt och inte så skadligt för miljön iallafall ... Kan ju bara säga att betong är vidrigt som byggmaterial ur rent ekologisk synpunkt. En vän i skattungbyn har byggt sig en jordkula som han har bott i under fyra år helt utan dränering i marken och det har funkat okej. Bäst på vintern dock när vatten inte är ett problem.

Det är så stor fråga när du inte presenterar mer tankar om ditt boende än att det ska vara nedgrävt. Blir lättare om du kommer med mer tankar :)

Däck går ju att använda som byggmaterial som i jordskepp. Sök på forumet för tankar om det så slipper vi ha hela däckdiskussionen i din tråd ännu en gång. För praktik i ämnet kan du besöka oss i sommar :)

Stampad jord funkar ju också som väggar. Annars nån form av timmerkonstruktion? Men då måste man ju skydda det på nåt sätt beroende på hur länge det ska stå.
Varför ska det vara nedgrävt då? Klart lättare att bygga uppepå en kulle eller liknande med naturlig dränering, där kan man gjuta plintar så minimerar man användningen av betong :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Rödskägg

• Småland
« Svar #11 skrivet: 23 feb-11 kl 07:53 »
Tänk även på att fukten vandrar inifrån och ut. Annars är det dränering som gäller.

Bo, har du erfarenheter av foamglass i verkligheten?
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Nullan

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 23 feb-11 kl 08:03 »
Tänk även på att fukten vandrar inifrån och ut. Annars är det dränering som gäller.

Bo, har du erfarenheter av foamglass i verkligheten?

När man läser bloggar verkar det vara smidigt att jobba med iaf.

Nullan

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 23 feb-11 kl 08:04 »
Snickarn, intressant med ett projekt nästgårds. Kan man få komma o kolla o lära sig nåt?

Snickarn

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 23 feb-11 kl 08:58 »
Oorganiskt material är väl antagligen det bästa så slipper du en hel del problem... Kanske att köra med lättbetongblock som vägg mot jordkullen eller bankade däck och sen en timmerstomme i framkant så att säga. Blir ju väldigt likt ett jordskepp då iuförsej men det kanske inte gör nåt?

Platonmatta är hursomhelst nåt jag skulle rekommendera utvändigt överallt där det finns kontakt med jord...

@Nullan: Jo men visst. Problemet om man kan kalla det för det är att det är en hiskelig massa människor från hela europa som ska komma i sommar. Tror vi är över 20 pers nu inte räknat oss själva i gruppen som är på tio pers och alla ska ha nånstans att sova, mat mm... Men klart man kan titta förbi över dagen och praktisera lite om man har lust. Skicka ett pm till mig istället så tar vi inte sönder den här intressanta tråden :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 23 feb-11 kl 15:19 »
Myskox - Saga ¤ Building simple winterhouse

Där har du jordkulan jag pratade om :)
//Snickarn

sub rosa

« Svar #16 skrivet: 24 feb-11 kl 19:30 »
Dränerar man så att man slipper vattentryck, blir det mindre problem och risker. Ett idealiskt material är foam glass skummat glas men hur fogar man det? Det släpper inte genom luft, radon, fukt eller kyla. Isolerar som cellplast och är hårt och starkt.
-Jo används till just källare som isolering och även på tak till större byggnader. Bra val! Men foamglas är inte bärande nog att bygga hus på utan grund av betonghålsten eller gjuten betong.

Att dränera är A-och-O. Jag skulle gräva ur ordentligt, bädda med Haspor och padda ordentligt, ställa L-stöd i ett "U" och återfylla massorna i slänten. Sen skulle jag bygga en stengrund (gärna natursten) ca: en halvmeter innanför L-stöden och fylla mellanrummet med lös Haspor. Ytlagret skulle jag stensätta i fall ut från grunden.

-Konsten är inte att hålla vattnet borta för det går inte utan att visa vattnet vilken väg det ska ta!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Nullan

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 24 feb-11 kl 20:47 »
Foamglas är bärande nog. Men måste ha ett jävulskt jämt grusunderlag. På millimetern jämt om jag förstått rätt. Betongen har sina fördelar...

En amerikansk lära pålar sina jordhus med trästockar. Kolning och en kondom av plastpåsar på änden, ner i jorden och packa. Kanske inte håller hundra år, men om 70 är jag död ändå.
Som snubben gjorde i filmen ovan.

Såg en norrman vid namn Per Sörflaten som byggde sitt hus så. Det har stått i tjugo år and counting. Lite andra förhållanden i Finnmarken ioförsej.

korren

« Svar #18 skrivet: 28 feb-11 kl 20:44 »
När det gäller att bygga grund med foamglas, utan betong, finns ju http://www.koljern.se. Grunden byggs av stora kassetter av cellglasskivor och lättbalkar i plåt.

« Senast ändrad: 28 feb-11 kl 20:51 av korren »

Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser