Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svälta före slakt?  (läst 1346 gånger)

robowich

• Öland
Svälta före slakt?
« skrivet: 20 jan-11 kl 21:50 »
Jag undrar om det är någon hör som brukar svälta sina slaktdjur dagarna före slakt? Jag läste om det i en instruktion om fjäderfäslakt. Det såg ganska praktiskt ut på bilderna med tomma tarmar och tom muskelmage. Är det något man ska göra?

/Robert

TouchOfRed

• Skåne
SV: Svälta före slakt?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-11 kl 21:59 »
Det kanske är praktiskt vid uttagning av tarmar mm, men personligen vill jag att mina djur ska ha det så bra som möjligt fram till slakten och skulle inte svälta dom. Men du kanske skulle kunna slakta tidigt på morgonen om det är möjligt. Under natten så är ju inte fjäderfän aktiva, dvs äter inte heller något så då borde ju inte fågeln vara helt full i mat?
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

siken

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 20 jan-11 kl 22:03 »
När jag slaktar fjäderfä, så brukar jag göra det på morgonen, utan att ha gett dem någon frukost först.
För det första känns det bortkastat att ge dem mat som man sedan direkt skall försöka plocka ut ur dem, för det andra så är det betydligt lättare att ta ur inälvor ur slaktkroppen om det inte finns en proppfull kräva som lätt går sönder och sprider hönsfoder både i och på slaktkroppen.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 23 jan-11 kl 08:21 »
Som de flesta så ger jag inte foder samma dag som slakt. Krävan är då tom vid slakt. Det tar nog mer än någon dag för muskelmagen att tömmas. Jag brukar spara rensning av muskelmagen till sist eftersom det krävs en liten vass kniv och väl inövat handlag för att dra bort hinnan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser