Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välja golv i litet kök  (läst 13425 gånger)

Grismormor

• -
SV: Välja golv i litet kök
« Svar #20 skrivet: 26 jan-11 kl 15:42 »
Rosor i ett sprucket krus ger också ifrån sig emissioner.

Underbart!!

Jag tror som många andra på linoleum. Det finns som klickgolv, springorna som någon skrev om uppfattade jag som totalt obefintliga. Kanske en tiondelsmillimeter, max.
Vi håller också på och bygger. I köket har vi lagt ett hittills obehandlat furugolv. Tanken är att det ska målas eller skuras. Efter drygt ett halvår med ombyggnation av köket och rummen intill är det INTE särskilt rent.... därav är ett alternativ att måla det. Sen har jag två hundar som repar det på daglig basis.
I vår nybyggda hall däremot, där tänker jag lägga linoleum-klick, dvs om jag börjar tjäna lite pengar. Det är en dyrinvestering, ca 400:- m2, men jag behöver inte anlita någon för läggningen. Man kan skapa olika grafiska mönster, vårat ska bli randigt. Linoleum är enligt min uppfattning det mest lättskötta man kan tänka sig. Perfekt i ett kök eller i en hall. (speciellt med två långhåriga hundar) Det finns dessutom i hur många olika färger som helst.
Eftersom det är baserat på naturliga råvaror så är det inte heller lika kallt som många billigare klickgolv.. enligt vad jag har hört...
Så.. hade jag ombestämt mig och inte behövt snåla hade jag nog lagt linoleum i köket också ;)

Lycka till!!!

Rosten

• Närke
« Svar #21 skrivet: 26 jan-11 kl 17:19 »
Man kan skapa olika grafiska mönster, vårat ska bli randigt. Linoleum är enligt min uppfattning det mest lättskötta man kan tänka sig. Perfekt i ett kök eller i en hall. (speciellt med två långhåriga hundar) Det finns dessutom i hur många olika färger som helst.

Där hade vårat problem för något år sedan.
Det fanns väldigt få olika mönster på linoliummattor.
Mest var det olika färgstänk.
Så vi slopade till slut linolium då vi inte hittade någon matta som passade övriga köket och köpte oss en bra plastmatta istället.

ersam

• -
« Svar #22 skrivet: 26 jan-11 kl 20:12 »
Då kollade du fel. Det finns ju hur många snygga linoleum som helst. Även enfärgade. Vill ha alla!  :)

Broberg

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 26 jan-11 kl 20:28 »
Då kollade du fel. Det finns ju hur många snygga linoleum som helst. Även enfärgade. Vill ha alla!  :)

Var???

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #24 skrivet: 26 jan-11 kl 20:47 »
Massiva trägolv är behagliga att stå och gå på, obehandlat/såpskurat, lutat, oljat, lackat, målat, fernissat är en fråga om smak anser jag..
Undehållsmässigt är väl klinker, plastmatta och linoleum i den ordningen lättast.

Jag har laminat i köket och anser att det var ett felval då det är fult, omtåligt för väta, ej åldras med behag, ej går att underhålla.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

ersam

• -
« Svar #25 skrivet: 26 jan-11 kl 21:36 »

Broberg

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 26 jan-11 kl 21:37 »
Här!!! 247 st  :)

http://www.shop.linoleumkompaniet.se/index.php?cPath=66

Fast din lokala butik kan ju i regel också ta fram.

Man tackar så mycket!

Rosten

• Närke
« Svar #27 skrivet: 27 jan-11 kl 10:32 »
Här!!! 247 st  :)

http://www.shop.linoleumkompaniet.se/index.php?cPath=66

Då har vi tydligen missat något.
Vi fick kataloger som nog var mera för offentliga byggnader typ kontor och liknade.
Passade inte i ett kök.

Hade vi hittat något som passat så hade det blivit linoleum.
Plastmatta i bra kvalite var det andra alternativet. (efter att vi gjort missen att köpt en billig plastmatta till vårt lillstugeprojekt)

Lindell

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 27 jan-11 kl 10:49 »
Jag hade som alternativ 1 valt klinkers + golvvärme, men eftersom du vet du inte vill ha klinkers så går ju det bort.

Det hade varit #1 hos oss också, i köket blir det fantastiskt och en så liten yta kostar inte så mycket eftersom det inte är ett "våtutrymme" även om man kan lägga en fuktspärr ändå.

Sussilo

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 29 jan-11 kl 00:01 »
Hej alla!

Tack för alla råd, erfarenheter och länkar, det har varit till stor hjälp i beslutsvåndan! Nu lutar det åt att det blir någon typ av linoleumgolv (som alltså inte är en plastmatta :-[)  Det finns verkligen mycket att välja på i det materialet.
Trevlig helg på er!

Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser