Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken buske?  (läst 5518 gånger)

calendula

• Gäst
Vilken buske?
« skrivet: 03 jul-06 kl 07:45 »
Vad är detta för buske? rötterna ska vara ätliga.
Och vad heter den där växten med de stora bladen?

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
Re:Vilken buske?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-06 kl 08:56 »
Dom stora bladen är nog Pestskråp, blommar på våren innan bladen kommer? Busken är svårt att se, men kan det vara Sparris som är uppväxt?
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

calendula

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jul-06 kl 11:57 »
Mossie,  tack för snabbt svar.
Just det pestskråp är det den heter.
Sparris! Jag som alltid har önskat mej sparris i min trädgård.
Jag grävde upp en bit. Är det så de växer!?

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 03 jul-06 kl 13:42 »
Mossie,  tack för snabbt svar.
Just det pestskråp är det den heter.
Sparris! Jag som alltid har önskat mej sparris i min trädgård.
Jag grävde upp en bit. Är det så de växer!?

Jag tycker att den sista bilden ser ut som rotskotten på en sparrisplanta och den första bilden ser definitivt ut som en uppvuxen sparrisplanta. Om rötterna fortsätter ut som armarna på en liten bläckfisk (använd din fantasi lite här) så är det garanterat det.

Men det är ju inte rötterna man äter utan de gröna skotten som kommer upp på vår och försommar.

Gödsla dem ganska kraftigt tidigt på våren med ex.vis hönsgödsel och var sen snabb med att skörda så att skotten inte blir förvuxna och träiga, dom blir snabbt hårda. Dom kan växa 5-10cm på en dag så man kan få skörda varje dag eller tom. morgon och kväll när det är som mest fart i sparrislandet. Skörda alla skott fram till mitten av juni och låt dem sen växa fritt hela sommaren.

Grattis till fyndet !!
« Senast ändrad: 03 jul-06 kl 13:45 av Vitis »

calendula

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 jul-06 kl 15:11 »
Så det är för sent för i år att skörda?
Jäkla hyresvärd att inte kunnat kläcka ur sej det tidigare.
Men nu har ju något att se fram emot till nästa år  :)

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 03 jul-06 kl 15:19 »
Så det är för sent för i år att skörda?
Jäkla hyresvärd att inte kunnat kläcka ur sej det tidigare.
Men nu har ju något att se fram emot till nästa år  :)

Japp, för sent, fram till halva juni brukar rekomenderas alt. midsommar, sen måste plantorna få växa sig stora, återhämta sig, och fylla på roten med näring inför nästa års vårskörd av skott.

Det är mitt första år med sparris så jag vet inte exakt hur det kommer att funka men småplantorna jag satte ut i april är nu redan stora "plymer" och kommer att bli större år för år, och ge mer och mer skörd, under några år framöver.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 06 jul-06 kl 11:47 »
Apropå sparris, jag har odlat från frö för ett par år sedan och nu skördat i två år. Saken är bara den att grönsakslandet ska flyttas och då skulle jag vilja flytta dem också. Går det? När är bästa tiden?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 jul-06 kl 12:13 »
Apropå sparris, jag har odlat från frö för ett par år sedan och nu skördat i två år. Saken är bara den att grönsakslandet ska flyttas och då skulle jag vilja flytta dem också. Går det? När är bästa tiden?

Har inte provat men minns (och lyckades hitta) en tråd på ett annat forum om detta ... inte så mycket info men iaf. nåt.

Antar att det är bästa att flytta så tidigt som möjligt på våren innan tillväxten kommit igång, dvs. så fort det går att gräva i jorden. Förbered det nya landet väl, djupgräv och gödsla massor med stallgödsel/hönsgödsel.

Tråd på Odla.nu om att flytta sparris

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 06 jul-06 kl 13:03 »
Åh, vad bra. Tack Vitis. Då verkar det ju inte vara några problem att flytta. Var inte så sugen på att så nya igen och vänta 4 år, för den väntan har jag ju redan gjort en gång.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

171 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser