Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dags att föda..eller brunstig?  (läst 3563 gånger)

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
Dags att föda..eller brunstig?
« skrivet: 31 jan-11 kl 10:53 »
Lilla Nicolina, förrvirringens get! Hon kan inte bestämma sig för om hon ska föda eller om hon ska vara brunstig verkar det som...
Igår började det komma genomskinliga flytningar och då tänkte jag att nu är det dags eftersom det var henne bocken var först på i september. Bocken var inte intresserad igår och det kommer väl inga flytningar dan innan geten är brunstig och jag tycker bocken borde kännt av det hela redan igår isåfall, han brukar ju vara tämligen snabb..  ::)

Geten ifråga är inte direkt tjock och har inte fått något juver ännu, men det kan ju utvecklas bara en kort stund innan själva killningen..inatt fick hon och hennes mamma iallafall vara i ett eget rum.

Så idag på morgonen, geten står och bääar, "skriker", på sin sida grinden och bocken står och är tokig på andra sidan grinden..ibland kan de ju utveckla nåt hormon som är likt det som är under brunsten vilket gör bocken intresserad men de själva brukar inte vara speciellt på..men hon var också intresserad. Så nu är ju frågan, föda eller brunstig? Hon har inte brunstat sen september då hon betäcktes, skendräktig i fem månader för att sedan komma på att det visst inte var nåt i magen?

Det lustiga är ju att när man väntar sig killing ur en get, då kommer nästa och beteer sig som om hon ska ha..i detta fallet nicolinas mamma, precis som förra året när jag väntade mig att någon annan skulle vara före..hon är nog alltid före sin tid  ;D
Men icke att hon vill ha sällskap, så jag får väl försöka hålla mig därifrån nån timme nu och se vad som händer...
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Sussilo

• Gäst
SV: Dags att föda..eller brunstig?
« Svar #1 skrivet: 31 jan-11 kl 16:03 »
Nog brukar en erfaren bock känna av när en get närmar sig brunst. Men brunstperioden kan vara snabbt överstökad, från ett par timmar till några dagar. Du har ju många getter, så det måste vara svårt att vara helt säker på att geten verkligen inte brunstat sedan september.

En ungget som väntar sin första killing behöver inte vara tjock, ibland syns det inte. Getter kan också sätta juver i samband med födseln eller t.o.m. strax efter, så det är inte heller något att lita på. Finurliga djur ;D!

Du skriver att geten är intresserad av bocken. Släpp ihop dem - då får du ju svar :)!

Tesse

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 31 jan-11 kl 19:06 »
Ja Nicolina har ännu inte fått någon liten, men det blev en tråkig början på killandet,
felläge och en dödfödd killing för Luma, Nicolinas mamma.   :(
Malte och Nicolina släppte ihop sig själva, så är det inget som vill ut där nu så kanske om 5 månader...är dock helt säker på att hon inte brunstat sen i höstas, har haft extra koll på henne just för att hon var först i gänget med att bli betäckt. Men vi får se vad som händer, hoppas det går bättre än förlossningen idag iallafall!

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 01 feb-11 kl 08:43 »
Ja Nicolina har ännu inte fått någon liten, men det blev en tråkig början på killandet,
felläge och en dödfödd killing för Luma, Nicolinas mamma.   :(
Malte och Nicolina släppte ihop sig själva, så är det inget som vill ut där nu så kanske om 5 månader...är dock helt säker på att hon inte brunstat sen i höstas, har haft extra koll på henne just för att hon var först i gänget med att bli betäckt. Men vi får se vad som händer, hoppas det går bättre än förlossningen idag iallafall!

Så tråkigt för dig har mamma get repat sig?  Var det hennes första killing? Min get hade en jätte jobbig förlossning föra året men det gick bra tillslut. Hur låg denna killing och vad hände?

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 01 feb-11 kl 08:50 »
Tesse !
Jag har en get som gått med bocken sedan hon killade sin första i april.  Hon är inte särskilt tjock men ljuvret ser lite större ut nu spenarna liksom hänger lite. Men hon har också varit lite sekretig i slidöppning det fastnar lite halm ibland jag tycker hon ser mer öppen eller lite svullen ut där bak, jag har kollat henne nu flera ggr /dag i minst 2 veckor tid. Hon ser ut att ha det lite jobbigt då hon ska resa sig. Jag hoppas iaf att det ska komma en killing men jag känner mig väldigt osäker, skriv gärna så jag får höra hur det går för dig och geten..... 

Tesse

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 feb-11 kl 09:33 »
Jösses då vilken morgon! Mamma get och nicolina hade åter igen släppt ihop sig själva med resten av flocken..Mamman är alldeles ifrån sig och vill tillverka en ny killing nu på en gång innan efterbörden ens har kommit ut. Hur lång tid ska det behöva ta?? Hon fick igår vid 16tiden..ringde veterinären som sa att det kan ta ett par dar men jag har aldrig vart med om att det tar mer än ett par timmar.. Men som sagt, verkar pigg och kry..och brunstig..!

Nicolina tror jag inte får nån killing, det såg så lovande ut först men det verkar som att hon har vart skendräktig eller något sådant i 5 månader..hon ropar och skriker efter bocken och dom har ju som sagt vart tillsammans, flera ggr, nu men hon verkar inte nöjd ändå..

Ni som har erfarenheter av döda killingar, tar ni bort dem på en gång eller låter ni dem ligga så mamman  ska förstå att den är borta? Den har legat i boxen över natten men nu känns det tid att få ut den?

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 feb-11 kl 11:42 »
Trist med Lumas dödfödda killing. Ta bort den döda killingen omgående, skulle jag säga. Passa på att mjölka ur Lumas råmjölk och frys in för kommande behov. Jag skulle absolut hålla Luma borta från bocken fram till hösten. Geten ska väl inte behöva vara dräktig 10 månader i sträck med en födsel emellan! En högdräkrig get är inte intresserad av bocken. När det gäller Nicolina skulle jag fundera över hormonrubbning.

Tesse

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 feb-11 kl 11:53 »
Ja jag vill absolut inte att hon ska bli dräktig igen, hon måste ju orka med!
Mjölken urmjölkad och infryst igår, bra att ha som sagt..

Men lilla nicolina.. åhh ja vi får se vad som händer!  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

133 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser