Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getparning  (läst 1272 gånger)

Iggelyckan

• Östergötland
Getparning
« skrivet: 09 feb-11 kl 10:20 »
Hej!
Jag har 2st Jämtgetter 1bock och 1get. Har dom i varsin liten box med galler emellan så dom får umgås lite. Nu har dom börjat visa parningstecken och jag har prövat att släppa in dom i en gemensam och större box. Till att börja med så står geten still och tar emot bocken, (som har stora problem att komma upp o hitta rätt) men efter några minuter börjar hon bräka och springer undan, verkar mest rädd för bocken. Frågan är alltså om jag skall låta dom vara fortsatt tillsammans och lita på att dom löser det?

Sussilo

• Gäst
SV: Getparning
« Svar #1 skrivet: 09 feb-11 kl 17:03 »
Hur gamla är dina getter? Vill du att geten ska få killingar måste ju hon och bocken vara tillsammans. Men varför har du dem i varsin liten box? Getter ska kunna kunna gå ute och röra på sig. Brunstperioden för lantraserna börjar på sensommaren. En bock brukar inte ha de problem du beskriver. Är han i lagom hull eller överviktig? Är han skadad på något vis? Är hans klövar i bra skick? Det händer ibland att bockkillingar föds med könsorganet placerat för långt bakåt. De får svårt att betäcka och oftast lyckas de inte och ska inte användas i avel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

145 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser