Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hunddagis  (läst 2401 gånger)

purex

• Östergötland
Hunddagis
« skrivet: 02 feb-11 kl 16:28 »
Hej alla!
Vi har hittat en liten gård som dom i dag bedriver hunddagis på. Omsättningen på det är ca300.000kr/år.
Är inte helt på det klara med hur det funkar att finansiera gården med dom pengarna...någon som kan det här med bokföring?!

Lite uppgifter om gården.
Gården är på 24ha varav skog på 17ha pris ca 2mille.

Min fråga är om man med dom pengarna som kommer in på hundarna kan betala ränta och amortering utan att behöva ta ut det som lön innan.
Min fråga kort och gott är om man kan helt enkelt kan plöja ner varenda krona som kommer in på hunddagiset till banklånen utan att gå via min plånbok först ;)

Hoppas ni förstår min fråga här...annars så får jag nog försöka formulera om mig lite ::)

purex

• Östergötland
SV: Hunddagis
« Svar #1 skrivet: 04 feb-11 kl 00:24 »
Ingen som vet hur det är ???

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 04 feb-11 kl 12:22 »
Jag driver lägenhetsuthyrning och när jag kollade med min revisor så gick det bra att betala lån med inkomsten från hyrorna utan att skatta. Men jag kan inte börja handla grejor tydligen. Jag var nöjd med svaret och har gjort så sen dess. Men kolla du för säkerhets skull! Låter som ett intressant projekt för övrigt (men du måste älska hundar!). Lycka till!

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #3 skrivet: 04 feb-11 kl 12:23 »
Förtydligar: Lånen jag betalar med hyrespengarna är på min gård alltså.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 feb-11 kl 17:33 »
Hej alla!
Vi har hittat en liten gård som dom i dag bedriver hunddagis på. Omsättningen på det är ca300.000kr/år.
Är inte helt på det klara med hur det funkar att finansiera gården med dom pengarna...någon som kan det här med bokföring?!

Lite uppgifter om gården.
Gården är på 24ha varav skog på 17ha pris ca 2mille.

Min fråga är om man med dom pengarna som kommer in på hundarna kan betala ränta och amortering utan att behöva ta ut det som lön innan.
Min fråga kort och gott är om man kan helt enkelt kan plöja ner varenda krona som kommer in på hunddagiset till banklånen utan att gå via min plånbok först ;)

Hoppas ni förstår min fråga här...annars så får jag nog försöka formulera om mig lite ::)

Om du bedriver hunddagiset på 'riktigt' så att säga, dvs inte svart, så kan du ju använda dom pengarna till att betala räntan utan att skatta. Räntor är ju avdragsgilla. Amortering däremot är ju inte skattefritt och får därmed gå 'via' din plånbok.
Ett sätt att kunna göra skattefria amorteringar är ju att göra motsvarande avskrivningar på investeringar man gör. Köper man t.ex en traktor för 250 000 så dras den på 5 år med 50 000 per år, då har man ju ett avdrag där på 50 000 varje år som man kan använda till amorteringar.

Detta blir lite svårt när du köper en sån här verksamhet, byggnaderna och sånt som hör till dagiset är det väldigt låga avskrivningar på, så det blir inte mycket till avdrag.

Men det finns ett trick som jag i detta fallet absolut skulle försöka med, och det är Goodwill-avskrivningar.  Ett hunddagis som omsätter 300 000 om året ( är det föresten inklusive moms?  ) dvs ca 1000 kr/dag måste vara ett välkänt och sen länge inarbetat företag, det har alltså mycket Goodwill.  Om inte säljaren vill ha betalt för kundregistret så bör man ändå få det värderat, det kostar ju att bygga upp en sån kundkrets.  Säg att du får Goodwillen värderad till 200 000 kr, då kan du betrakta den som en inventarie och göra avskrivningar på 5 år, dvs 40 000 om året, och då har man 'skapat' ett avdrag ur luften, som man kan använda för att amortera lånen.

Detta är nåt som många missar, man tänker inte på hur mycket det är värt att köpa ett inarbetat företag, men det är fullt lagligt och stora företag som köper upp varandra använder det alltid.

purex

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 10 feb-11 kl 20:38 »
Tack för era svar, nu är jag lite klokare :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser