Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnaden mellan Amrock & Plymouth Rock?  (läst 6678 gånger)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
Skillnaden mellan Amrock & Plymouth Rock?
« skrivet: 01 feb-11 kl 16:18 »
Dom ser mer eller mindre identiska ut och har relaterade namn. Dom visas ju som två olika raser på utställningar men hur ser deras historia ut? Relaterad? Skiljer dom sig i egenskaper & temperament, storlek? Bara en fråga som ploppade upp.  ;)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Skillnaden mellan Amrock & Plymouth Rock?
« Svar #1 skrivet: 01 feb-11 kl 19:55 »
Amrocken är framavlad ur tvärstripig PR så vissa likheter finns naturligtvis men det finns även många skillnader.

Amrock finns bara i tvärstripigt så vitt jag vet, PR finns i många andra färger.

Amrock ska vara något större än PR.

Amrockvärper värper något större ägg än PR och har ofta mörkare äggfärg än PR

Tvärstripigheten är lite blurrigare på Amrock än PR

Amrocken ska ha en betydligt högre stjärtföring än PR  ;)

PR är mer "hög på benen" än Amrocken

Det finns fler detaljer som skiljer  men dessa är de första som slog mig när jag jämför standarden för raserna.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2 skrivet: 01 feb-11 kl 21:07 »
Tackar!  :D Perfekt lite av varje-info.  ;) Har du /har haft PR själv? Verkar vara trevliga, ganska lugna?
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 01 feb-11 kl 21:10 »
Tackar!  :D Perfekt lite av varje-info.  ;) Har du /har haft PR själv? Verkar vara trevliga, ganska lugna?
Nej har inte själv men har en bekant som har. Jag blir lika sugen på rasen var gång jag träffar hans hönor. Men då jag redan har för många raser :-[ måste minst 2 raser bort innan jag skaffar något nytt :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 01 feb-11 kl 21:24 »
Vi har haft och har PR. =) En av våra första tuppar var en PR. Grålle hette han! Och han var ENORM  :o (eller så var det för att jag var 5 år ;D ;D ).
Just nu har min mamma 2st ungdjur, väldigt fina och nyfikna utav sig. =)

Hönan fram, tuppen bak (han är inte så mörk i teckningen som han ser ut att vara på bilden).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 feb-11 kl 21:33 »
min plymouth rock tupp är enorm... marantuppen som är äldre är en liten fjärt i jämförelse... både plymouth rock och amrock härstammar ifrån dominikaner om jag minns rätt..plymouth rock är väl en korsning av dominikaner och svart Kochin.. i amrock ingår lite andra ingredienser tror jag...
Fjäderfän och kaniner

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #6 skrivet: 01 feb-11 kl 21:35 »
Jag har också plymouth rock och det är mycket trevliga och vackra djur :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #7 skrivet: 01 feb-11 kl 22:27 »
Ja, jag fastnade för fjädrarna & att dom inte är en komplicerad ras är ju ett klart plus.  :D En stark kandidat till mirr framtida hönshus. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser