Jag odlade första gången tomat förra sommaren. Det var riktigt kul och inte alls svårt. Nu ska det bli mer sorter. Några lärdomar som jag ska ta till mig från i somras vad gäller tomat är i alla fall följande:
Jag ska börja förkultiveringen i tid (alltså i början på den föreslagna förkultiveringsperioden och inte mot slutet av den). Annars får man vänta så sent på sommaren innan man får smaka på! Och sen när kylan kommer så får man ju plocka bort alla omogna. Och även om man kan lägga dom på en bricka för att mogna färdigt så antar jag att den totala skörden blir ändå mindre.
Jag ska ha jord, krukor etc. ordnade/anskaffade i förväg så att dom finns när dom behövs.
Jag ska planera omplanteringarna i förväg. Alltså, hur många gånger jag ska plantera om och i vilket stadium. På Giuseppes tomathemsida
http://www.angelfire.com/la/caprioli/tomodl10.html finns det bra bilder på det från förra säsongen.
Jag ska planera dom slutgiltiga platserna för krukorna i förtid. I somras flyttade jag dom runt litet och det blev kanske inte helt optimalt. Dock berodde det litet också på myrorna som börja bygga bo under krukorna.
Även om det står att en sort inte behöver stöd så ska jag ge det stöd i vilket fall. När det blir mycket tomater så tynger dom grenarna nedåt och vissa tomater i somras låg även på marken. Jag fick för mig också att det försenade utvecklingen på dom också när dom inte heller fick så bra med sol.
Ganska så elementära saker alltihop men jag tror att även dessa små förbättringar kommer att ta mitt tomatodleri framåt!