Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  chili mm  (läst 3510 gånger)

lill-drängen

• -
chili mm
« skrivet: 06 feb-11 kl 10:58 »
Tjenare! Har tänkt att försöka att odla lite chili i år och tomater. Tänkte jag skulle beställa från örtagården. Men jag har lite funderingar på det här med odla ifrån grunden med frö, istället för att köpa planta. När ungefär ska man sätta fröna i jorden och börja odla dom i "drivbänkar" ? Och går det att ha vanlig hönsgödsel? eller måste man ha konst eller mineralgödsel? kom gärna med mer förslag  ;)
MVH// lill-drängen
33 höns,1 tupp,5 tackor,1 kanin,1 hund,

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: chili mm
« Svar #1 skrivet: 06 feb-11 kl 17:51 »
Det beror ju lite på sortval. Oftast står det på fråpåsen när de ska förkultiveras.
Jag har precis sått chili enligt leverantörens råd och dags för tomaterna i mars.

kurt

« Svar #2 skrivet: 06 feb-11 kl 19:43 »
Även om rabarber skulle vara sortäkta så att man skulle kunna fröså dem (jag tvivlar), så tar det väldigt lång tid innan man kan skörda. Även plantor växer ju långsamt de första åren.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 feb-11 kl 20:30 »
plantera mina chilifröer igår :D
Fjäderfän och kaniner

lill-drängen

• -
« Svar #4 skrivet: 06 feb-11 kl 21:07 »
Men hur är det med gödsling i början? Ska man ha nåt överhuvudtaget? Och i såfall går de bra me dynga i såfall? Tack för svaren förresten :D
33 höns,1 tupp,5 tackor,1 kanin,1 hund,

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 07 feb-11 kl 17:29 »
jag plantera i såjord så jag antar att den är färdiggödslad :P
Fjäderfän och kaniner

Tottelotte

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 08 feb-11 kl 11:15 »
Såjord är väldigt mager jord....   när du skolar om dem så använder du en fullgödslad planteringsjord av bra kvalite tex Hasselfors.
Lycka till

Antz1

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 08 feb-11 kl 21:14 »
Hej!

Jag ska oxå sattsa på chili och tomater och paprika i år! jag har läst att man kan sätta fröna i en liten kruka med 2/3 gödslad jord i botten och såjord över för att plantan själv letar sig ner med rötterna och då blir det lagom med näriing under resans gång så att säga! Tänkte prova den tekniken. Sen läste jag även att man ska ta bort dom första fruktanlagen på paprika och chili för att öka avkastningen. Det är dags att sätta de små fröna nu och dom vill ha ganska varmt under själv groningen för att sedan flyttas till ett svalare ställe. Även extraljus ska vara att föredra för att plantorna inte ska bli långa och gängliga! Lycka till med odlingen!
Mvh Antz!
"What you do in life echoes in eternity"

Wisteria

« Svar #8 skrivet: 08 feb-11 kl 21:45 »
Jag planterade chilifrön från en chili som jag köpte i affären, jag tog även lite frön från en paprika som jag hade i kylskåpet. De har kommit upp nu, fast jag vet inte vilka som är vilka.

tuulis

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 10 feb-11 kl 13:07 »
Jag odlade första gången tomat förra sommaren. Det var riktigt kul och inte alls svårt. Nu ska det bli mer sorter. Några lärdomar som jag ska ta till mig från i somras vad gäller tomat är i alla fall följande:

Jag ska börja förkultiveringen i tid (alltså i början på den föreslagna förkultiveringsperioden och inte mot slutet av den). Annars får man vänta så sent på sommaren innan man får smaka på! Och sen när kylan kommer så får man ju plocka bort alla omogna. Och även om man kan lägga dom på en bricka för att mogna färdigt så antar jag att den totala skörden blir ändå mindre.

Jag ska ha jord, krukor etc. ordnade/anskaffade i förväg så att dom finns när dom behövs.

Jag ska planera omplanteringarna i förväg. Alltså, hur många gånger jag ska plantera om och i vilket stadium. På Giuseppes tomathemsida http://www.angelfire.com/la/caprioli/tomodl10.html finns det bra bilder på det från förra säsongen.

Jag ska planera dom slutgiltiga platserna för krukorna i förtid. I somras flyttade jag dom runt litet och det blev kanske inte helt optimalt. Dock berodde det litet också på myrorna som börja bygga bo under krukorna.

Även om det står att en sort inte behöver stöd så ska jag ge det stöd i vilket fall. När det blir mycket tomater så tynger dom grenarna nedåt och vissa tomater i somras låg även på marken. Jag fick för mig också att det försenade utvecklingen på dom också när dom inte heller fick så bra med sol.

Ganska så elementära saker alltihop men jag tror att även dessa små förbättringar kommer att ta mitt tomatodleri framåt!
« Senast ändrad: 10 feb-11 kl 23:07 av tuulis »

highland

• Halland
« Svar #10 skrivet: 19 mar-11 kl 19:31 »
Jag sår mina chili i mitten av januari, sen har jag flera övervintrade som jag tar sticklingar från när jag beskär dom typ i feb. dom sådda omskolar jag i bra jord när dom fått sina första riktiga blad sen igen när den krukan börjar bli trång. Sticklingarna ger frukt mkt tidigare än dom sådda men man måste ju börja nån stans och det finns ju så många sorter som man vill prova så man står ju med verandan full varenda vår.
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

johena

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 19 mar-11 kl 21:19 »

Jag ska börja förkultiveringen i tid (alltså i början på den föreslagna förkultiveringsperioden och inte mot slutet av den). Annars får man vänta så sent på sommaren innan man får smaka på! Och sen när kylan kommer så får man ju plocka bort alla omogna. Och även om man kan lägga dom på en bricka för att mogna färdigt så antar jag att den totala skörden blir ändå mindre.

Det där beror ju på vart du bor också. Den tidigare delen av förkultiveringsperioden riktar sig söderut och den senare delen till de som bor norröver. (Jag bor i Dalarna och sår chili i slutet av februari och tomater i slutet av mars. Det är alldeles lagom.) I allmänhet kan man säga att det är bättre att så lite för sent än lite för tidigt, såvida man inte har hjälpbelysning. Det är nog ett av de vanligaste misstagen, att man sår för tidigt. Plantorna blir långa och rangliga, vilket helt enkelt ger dåliga plantor och dålig skörd. Tomater ger betydligt lägre och senare sköd utan växthus, även i Skåne (enligt min erfarenhet). Sen beror det ju förstås på hur sommaren är också. Men det är väl det enda man inte kan rå över... :)
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

tuulis

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 23 mar-11 kl 09:02 »
Citera
Det där beror ju på vart du bor också. Den tidigare delen av förkultiveringsperioden riktar sig söderut och den senare delen till de som bor norröver. (Jag bor i Dalarna och sår chili i slutet av februari och tomater i slutet av mars. Det är alldeles lagom.) I allmänhet kan man säga att det är bättre att så lite för sent än lite för tidigt, såvida man inte har hjälpbelysning. Det är nog ett av de vanligaste misstagen, att man sår för tidigt. Plantorna blir långa och rangliga, vilket helt enkelt ger dåliga plantor och dålig skörd.

Ja, det låter vettigt, Johena. Min första tomatsådd i år blev nog inte så lyckad. Jag hade inte extrabelysningen ordnat i tid och så vet jag inte riktigt om kvalitén på såjorden som jag köpte är så bra heller. Så det blev rangliga plantor. Får se om jag kan rädda några av dom genom omplantering djupare. Så nu har jag andra omgången sådda. Hoppas det blir bättre nu. Men det som är kul är att kunna lära sig mer och bli bättre. Dock glömmer man också så mycket så jag har också försökt att dokumentera litet åt mig själv för kommande åren - så att man inte behöver göra om alla misstag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser