Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska man få ha fler än en ras i genbank?  (läst 11408 gånger)

JBF

• Småland
SV: Ska man få ha fler än en ras i genbank?
« Svar #40 skrivet: 08 feb-11 kl 16:44 »
  Och då ta mig an en ras som verkligen behövde hjälp.

Ja, detta får man inte glömma.. Man borde se till vilka raser som behöver hjälp! Jag var själv inne på Åsbo (då jag bor i Småland) och sen inne på Blomme, för att de är vackra. Men sen tog jag mig en funderare och tog Ölandshöns istället, en ras som var "tråkig och intetsägande" för mig förut. Färgprakten på mina ölänningar slår kanske inte Blomme, men de är vackra och färglada så de räcker!

Åter till tråden: Huvudsaken är ju att man avlar seriöst, en "samlare" gör ju ingen nytta vare sig för lanthönsklubben eller för SRF. (Med samlare menar jag folk som köper ett par här, en trio där och säljer dem lika fort igen när en mer spännande ras blir till salu)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 08 feb-11 kl 17:38 »
Och då ta mig an en ras som verkligen behövde hjälp.

Nu säger du iofs vad DU skulle göra. Men att mena att det är vad ALLA borde göra, är lika fånigt som att hävda att alla borde köpa ett tegelhus i ett villaområde istället för ett torp på vischan, för att tegelhuset är i större behov av renovering, eller att färre köper tegelhus, eller vadfankensomhelst. Om man BARA väljer att ha höns/får/getter/whatever för att man vill bevara en ras som behöver hjälp, då är det en sak. Då är det ju helt rätt och riktigt att välja den ras som är aaaallra mest hotad. Men om det spelar roll hurdana de är, ullkvalitet, tålighet, storlek, äggfärg, eller precis vad som helst som är personligt och olika från person till person och tycke och smak och vad av djuren och hur man har tänkt använda, då funkar det inte att bara gå efter vad som är i STÖRST behov av hjälp. Ska man hellre INTE ha.. svarthöns, som man blivit jättekär i ..och genbank för att det känns himla fint att kunna göra lite nytta dessutom.. och ha höns som går omkring och påminner en om att man inte har de där svarthönsen istället? Alla borde ha.. möblerna målade i dalablå äggoljetempera i vardagsrummet, för det har nästan ingen numera? Och att istället måla i en annan kulör i äggoljetempera är dåligt och dumt, för det är inte LIKA utdöende?

Lev mjukt
/Lotta

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #42 skrivet: 08 feb-11 kl 17:55 »
Jag ser ju mitt svar tydligt ute i hönsgården. Jag tycker att man bara ska ha en ras... Och varför då?

Förutom dom tidigare nämnda skälen om ev. risk för blandning, jag känner mig friare att släppa ut dom kors o tvärs som jag vill..och för att jag VILL ha det så. Poängen är ju att hålla höns som "man alltid har gjort" alltså en hushållsflock..och då är ju det mest autentiska att hålla sig till en ras!

Visst tycker jag att det finns många fina raser. Tidigare hade jag också olika raser och försökte hålla dom isär...men som sagt mänskliga faktorn..o sen kom det barn in i bilder och då blir det ännu mer av den faktorn..

Jag började med gotlandshöns och hade dom i 5 år. Sen av olika anledningar hade jag inte kvar den flocken längre..o då blev det kindahöns istället  :)

Ska också tillägga att jag har istället för fler genbanker på höns, också genbank på ankor, kaniner, får, får och kor! (O så lite lätt utrotningshotade hästraser också, men där snackar man ju inte genbank så)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jan lindgren

« Svar #43 skrivet: 08 feb-11 kl 18:14 »
Hej!
Kan man inte se på djuren eller göra en DNA-koll om de är rasrena så undrar jag om de ska kallas raser. Jag har pysslat lite med islandshästar och där fungerar det utmärkt även om någon har flera hästraser. På våra stora cochin kan man se om de är korsade med något annat eller med fel färg. De kan då kallas en ras. En ras ska inte kunna se ut hur som helst. Genbanks "raserna" är tydligen så varierade inom rasen att ingen kan se om de är korsade med någon annat djur de senaste åren. Eftersom den så kallade rasen är instabil och omöjlig att definiera så måste det naturligtvis vara förbjudet att samtidigt ha andra raser annars kan man inte motivera jordbruksverket att dela ut bidrag.
MVH
Jan

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #44 skrivet: 08 feb-11 kl 19:30 »
Janne vad jag förstått så pågår det just nu en DNA kartläggning av vissa av våra lanthönsraser. Ska bli hemskt intressant att se vad de kommer fram till. 

JBF

• Småland
« Svar #45 skrivet: 08 feb-11 kl 19:48 »
Nu säger du iofs vad DU skulle göra. Men att mena att det är vad ALLA borde göra, är lika fånigt som att hävda att alla borde köpa ett tegelhus i ett villaområde istället för ett torp på vischan, för att tegelhuset är i större behov av renovering, eller att färre köper tegelhus, eller vadfankensomhelst. Om man BARA väljer att ha höns/får/getter/whatever för att man vill bevara en ras som behöver hjälp, då är det en sak. Då är det ju helt rätt och riktigt att välja den ras som är aaaallra mest hotad. Men om det spelar roll hurdana de är, ullkvalitet, tålighet, storlek, äggfärg, eller precis vad som helst som är personligt och olika från person till person och tycke och smak och vad av djuren och hur man har tänkt använda, då funkar det inte att bara gå efter vad som är i STÖRST behov av hjälp. Ska man hellre INTE ha.. svarthöns, som man blivit jättekär i ..och genbank för att det känns himla fint att kunna göra lite nytta dessutom.. och ha höns som går omkring och påminner en om att man inte har de där svarthönsen istället? Alla borde ha.. möblerna målade i dalablå äggoljetempera i vardagsrummet, för det har nästan ingen numera? Och att istället måla i en annan kulör i äggoljetempera är dåligt och dumt, för det är inte LIKA utdöende?

Lev mjukt
/Lotta

Que? Det är väl inget fel i att rekommendera att man skall ta sig an en av de mest hotade raserna? Skall vi låta Ölandshönsen dö ut för att de inte är lika färggranna som Blommehönsen? Eller för att deras ägg är snäppet mindre än Blommehönsens?
I slutändan blir man nöjd med sina höns vilken färg de än har, och då tror jag att många borde göra precis som jag gjorde: sätta sig ned och fundera på vilka behov man egentligen har och vad man vill göra för att dra sitt strå till stacken vad gäller bevarandearbetet? Gör man detta borde man ju inse att färg och 5-10 grams skillnad på äggstorleken inte gör ett skvatt i det dagliga hönshållandet. Faktum kvarstår ju dock att vissa raser är väldigt hårt hotade pga att för få anser dem vara "färgranna" nog att hålla... Av den anledningen håller jag med Minnas, att man skall välja en ras som behöver hjälp!
Vidare ger det faktiskt en extra dimension med djurhållandet, att man faktiskt hjälper till att rädda en ras/hålla en ras vid liv genom att ha en flock lantrasdjur. Visst gör man detta när man håller standardiserade raser också, men skillnaden är att när de inhemska raserna är borta och utdöda, då är de borta och utdöda- det går liksom inte att åka till Tyskland och smuggla in ett flak ölandshönsägg...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #46 skrivet: 08 feb-11 kl 21:11 »
Till Lotta Luvin
Jag skrev just precis hur jag SKULLE GÖRA om jag skulle välja genbank inte att ALLA andra borde göra :o((((

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 08 feb-11 kl 21:56 »
Que? Det är väl inget fel i att rekommendera att man skall ta sig an en av de mest hotade raserna? Skall vi låta Ölandshönsen dö ut för att de inte är lika färggranna som Blommehönsen? Eller för att deras ägg är snäppet mindre än Blommehönsens?
I slutändan blir man nöjd med sina höns vilken färg de än har, och då tror jag att många borde göra precis som jag gjorde: sätta sig ned och fundera på vilka behov man egentligen har och vad man vill göra för att dra sitt strå till stacken vad gäller bevarandearbetet? Gör man detta borde man ju inse att färg och 5-10 grams skillnad på äggstorleken inte gör ett skvatt i det dagliga hönshållandet. Faktum kvarstår ju dock att vissa raser är väldigt hårt hotade pga att för få anser dem vara "färgranna" nog att hålla... Av den anledningen håller jag med Minnas, att man skall välja en ras som behöver hjälp!
Vidare ger det faktiskt en extra dimension med djurhållandet, att man faktiskt hjälper till att rädda en ras/hålla en ras vid liv genom att ha en flock lantrasdjur. Visst gör man detta när man håller standardiserade raser också, men skillnaden är att när de inhemska raserna är borta och utdöda, då är de borta och utdöda- det går liksom inte att åka till Tyskland och smuggla in ett flak ölandshönsägg...

Frågan gäller inte bara höns. Får, t ex - där spelar det VÄLDIGT tydligt in, vad man har för syfte med sina djur, förutom bevarandet. Men även när det gäller höns så är det kanske ingen höjdare att skaffa en fysiskt mindre ras om huvudgrejen är att slakta och äta. Hedemora (köldtåligare) kanske är det mest logiska alternativet om man bor i Jokkmokk. Osv.

Och Minnas: Ja, jag såg att du sa just precis vad DU skulle göra. Det är därför jag sa det, det första jag gjorde i mitt inlägg. :)

Charlotte

• -
« Svar #48 skrivet: 09 feb-11 kl 10:40 »
 Vad man borde titta på först och främst när man väljer ras är egentligen VAR man bor, det viktigaste är väl att bevara djuren i deras ursprungliga miljö...
 Det är stor skillnad på Klövsjö och Skåneslätten och en Blommehöna har inte samma möjligheter till födosök året runt om hon bor i Jokkmokk...
                                                     Mvh
                                                  Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JBF

• Småland
« Svar #49 skrivet: 09 feb-11 kl 11:04 »
Vad man borde titta på först och främst när man väljer ras är egentligen VAR man bor, det viktigaste är väl att bevara djuren i deras ursprungliga miljö...
 Det är stor skillnad på Klövsjö och Skåneslätten och en Blommehöna har inte samma möjligheter till födosök året runt om hon bor i Jokkmokk...
                                                     Mvh
                                                  Charlotte
Ja, du har delvis rätt även enligt mig, men har vi verkligen råd att välja bort vissa väldigt hotade raser, som verkligen behöver fler bevarare, bara för att vi råkar bo i fel ände av landet?

Gångtrött

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 09 feb-11 kl 11:13 »
Syftet med djurhållningen är ju A och O.. Det finns ju en anledning till att raserna är utrotningshotade.. Själv har jag övergett genbankerna och lantraserna till förmån för "normala" raser då utbytet av djuren blev alldeles för dåligt.

Och p.g.a det kan jag tycka att det är synd att man inte får hålla olika raser samtidigt, hade man kunnat haft en liten grupp av lantras samtidigt som produktionsraser kanske man hade kunnat hjälpa till med bevaringsarbetet för den goda sakens skull, men att ENBART ha lantraser bara för att rädda dem kändes inte försvarbart för min del.
« Senast ändrad: 09 feb-11 kl 11:15 av Gångtrött »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #51 skrivet: 09 feb-11 kl 12:44 »
Läst någonstans om en här på forumet (eller om det var någon annanstans) med olika hönsraser som råkade ut för en grej. Denna hade iaf. säkra gårdar till sina olika raser... Men tydligen inte helt säkra ändå.  Var några barn som hade när hon var borta fått för sig att släppa ihop alla olika höns, de kom sedan på att så fick de ju inte göra, mamma blir arg och hade sedan satt tillbaka alla olika raserna där de skulle vara. Mamman kläckte sedan ägg och började undra vad det var för konstiga kycklingar som tittade fram.

En annan bekant berättade om att h*n sålde avelsägg av en viss ras. Så kläcktes kycklingarna och 1 såg så konstig ut... Visade sig att det av misstag (vilket uppfödaren inte alls kan förstå hur det kom med) hade kommit ned ett ägg av en annan ras.

Så det säkraste är nog om man ska ha genbank att bara ha en ras av varje art. Är ju inte eller säkert att man märker av om man har t.ex. hedemora som kan variera mycket i färger, benbefjädring, hudfärg. Så har man en annan ras som liknar dem i typen eller så... Sedan så händer något liknande som den första händelsen (busungarna) som jag skrev om. Om då inte barnen säger något sedan och man själv inte märker av förrän djuren blivit vuxna att de ser avvikande ut på något sätt, eller kommer någon annorlunda äggfärg... Sedan kanske sålt vidare djur redan av dessa som genbanksdjur. Jao, det skulle ju inte vara så bra.  :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Charlotte

• -
« Svar #52 skrivet: 09 feb-11 kl 12:54 »
Gångtrött, du beskriver det som jag ser är den största  orsaken till att inte införa något förbud mot flera raser. Man behöver inte vara någon oseriös samlare bara för att man måste få ett acceptabelt ekonomiskt utbyte från sin djurhållning. Min far hade tex alltid minst en Fjällko i sin besättning bara för att han tyckte det 'hörde till'.
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ronny

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 10 feb-11 kl 01:13 »
Syftet med djurhållningen är ju A och O.. Det finns ju en anledning till att raserna är utrotningshotade.. Själv har jag övergett genbankerna och lantraserna till förmån för "normala" raser då utbytet av djuren blev alldeles för dåligt.
Och p.g.a det kan jag tycka att det är synd att man inte får hålla olika raser samtidigt, hade man kunnat haft en liten grupp av lantras samtidigt som produktionsraser kanske man hade kunnat hjälpa till med bevaringsarbetet för den goda sakens skull, men att ENBART ha lantraser bara för att rädda dem kändes inte försvarbart för min del.

Men, man får ju det idag!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #54 skrivet: 10 feb-11 kl 07:08 »
Jasså Ronny Det får man????
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser