Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag är helförvirrad och behöver hjälp!  (läst 5496 gånger)

deztiney

• Värmland
Jag är helförvirrad och behöver hjälp!
« skrivet: 07 feb-11 kl 21:48 »
Är så gott som ny på hönsfronten och har inte riktigt förstått det här med befruktade ägg, kycklingar, temperaturer mm...
Idag hade fyra av fem ägg ett sk "bullseye" i gulan när jag skulle baka, vilket betyder att dom är befruktade om jag förstått rätt?!

Hur kan man kontrollera äggen utan att ha sönder dom? Hur fort kan man se om äggen är befruktade?
Jag plockar in ägg varje dag och förvarar dom i kylen, lyser nån dag då o då med en mkt stark ficklampa, i den trubbiga änden
som jag förstått är det korrekta sättet att kolla? Lös nyss resten av äggen i kartongen men kunde inte se nått udda alls...

Vill väldigt gärna få rätsida på detta eftersom jag tänkt mig kycklingar i vår, och nu verkar ha möjligheten att få egna istället för att köpa!

Jag verkar kanske lite trög sådär, men har svårt att läsa till mig information ordentligt...  :-[

bea

SV: Jag är helförvirrad och behöver hjälp!
« Svar #1 skrivet: 07 feb-11 kl 22:01 »
Jag tror inte att man kan se om äggen är befruktade på direkten utan att ha isönder dom.
Det finns en del trådar om hur snabbt man kan lysa och se "spindeln" du får söka ;)
Här är en länk där det står lite matnyttingt iaf      http://www.ruvmax.se/Lathund.htm

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 07 feb-11 kl 22:03 »
Man kan inte se om ett ägg är befruktad genom att lysa det. Om du ruvar äggen, eller ja em höna eller kläckare iaf, kan du se efter några dagar genom att lysa äggen. Hur snabbt beror på äggfärg och styrkan på lampan du använder.
My name is not Rihanna....

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 07 feb-11 kl 22:07 »
Har du tupp i gruppen och du ser en befruktad groddskiva när du bakar så är det bara att utgå från att tuppen gör sitt jobb hela tiden. Har du en ruvhöna så fixar hon resten  ;)

När man stoppar ägg under ruvhöna eller i kläckare får man helt enkelt utgå ifrån att äggen är befruktade i samma utsträckning som när du bakade  ;) När äggen varit ruvade en vecka kan man se hur en kyckling börjat utvecklas om ägget varit befruktat.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

deztiney

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 07 feb-11 kl 22:31 »
Okej, lite riktlinjer i alla fall, tack!

Har inte så många höns, en grupp på 8 höns och två tuppar, varav den ena är äldre och större än den andra så han dominerar ju utan tvekan. Det svåra blir ju att veta vilka ägg som är befruktade eller inte, jag har tre reden där de värper i två av dem. Det sista snickrade jag ihop speciellt just för att en ruvande höna skulle få vara riktigt ifred där.

Har som sagt två chabotuppar, en liten vit och en äldre melerad (jättefin!) Därtill är det tre vita chabohönor och fem lite större svarta blandrashöns. Ska jag låta alla ägg vara i några dagar? Och sen lysa om drygt en vecka o då plocka bort de ägg som verkar vara obefruktade?

Jakobsson

« Svar #5 skrivet: 07 feb-11 kl 23:16 »
Om du bara låter äggen vara i några dar utan att ha dom i en kläckare eller
under en höna så ser du inget annat resultat än från början. För att kunna
se om det är befruktat efter en vecka måste det ha påbörjats en ruvning.

En sak jag tänkte på direkt nu när du skrev dina hönsraser är att då måste
du kunna se skillnad på äggen? Alltså vems som e blandras & vems som e
chaboägg? Vet du om det var chaboägg som du knäckte & såg befruktningen
på eller var det blandat? Annars e ju det e en bra hint om tupparna fixar att
befrukta dom större hönorna också eller om det bara var chaboägg som var
befruktade men inte blandrasägg?

//
Jakobssons fru

Luff

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 07 feb-11 kl 23:25 »
Det behövs inte en parning för varje ägg så ser du att tupparna parar sig med alla hönsen då och då så kan du utgå ifrån att alla äggen är befruktade.
//Luff

deztiney

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 08 feb-11 kl 04:27 »
Det är jättesvårt att se skillnad på äggen då de faktiskt är i mer eller mindre samma storlek! Visst skulle jag kunna utgå från att de som är marginellt mindre kommer från dvärghönsen, men värpningen kom igång strax innan jul så det kan lika gärna vara därför äggen är ganska små och ojämna... Blandraserna ska vara svarthöns/luvhöns och vad jag läst någonstans värper åtminstone någon av dessa raser små ägg i förhållande till sin storlek, stämmer det?

Jag tänker att om fyra av fem slumpmässigt valda ägg var befruktade kan jag nog gissa på att alla knappast kommer enbart från tre chabohöns... I synnerhet inte när jag får 4-5 ägg varje dag och vet att de svarta ofta ligger o värper när jag är ute.

Jakobsson

« Svar #8 skrivet: 08 feb-11 kl 07:48 »
Men då ska du absolut räkna med att äggen e befruktade.
Så när du får en surhöna eller om du har en kläckare-  bara
kläck äggen. Det e så härligt med kycklingar  :D

Lycka till!

//
Jakobssons fru

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 08 feb-11 kl 16:37 »
Jag har som tidigast kunnat sett om ett ägg är befruktat genom att lysa äggen efter ca 19-20 timmars ruvtid. Gäller att ha ett skarpt öga, bra lampa och veta vad man letar efter (groddskivan som har börjar växa och syns som en liten mörk cirkel på ca 5 X 5 mm i diamter). Annars så brukar jag lysa första gången vanligtvis efter 1,5-3 dygn (nyfikenheten att vilja lysa så tidigt som möjligt tar ofta över en  :-[), men jag sorterar inte bort något som ser obefruktat ut förrän runt 4 -7 dygn beroende på vad för ägg det handlar om (färg som gör att det blir svårare att avgöra t.ex. eller kanske några speciella ägg man in i det sista hoppas på är befruktade och väntar lite till ifall att ::)).

Rekommenderar dock, särskilt om lysa ägg är något nytt för en att låta äggen vara tills ca 7 dagar iaf. För då går det inte att missa om ett ägg är befruktat. =) Stora röda blodkärl som sträcker ut sig i ägget likt spindelben och mitten ser man den lilla kycklingen, liknar en räka. ::)

Här är ett foto jag tog på ett araucanaägg som ruvats i 5 dagar. =) Vid 7 dagar ser det ungefär likadant ut, bara att den så kallade spindeln har blivit större och tydligare ändå.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

deztiney

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 08 feb-11 kl 21:27 »
Tack för alla svar!
Har idag låtit äggen vara kvar i hönshuset och flyttade ner alla till "ruvredet" jag byggde här sist för just detta ändamål!
Det är liksom mer inbyggt och mörkt med massa halm i :)

Jag tror det nu ligger typ 6 eller 7 ägg där, ger det några dagar o ser om nån är sugen på att ruva!
Det blir spännande det här :P

Helst hade jag gärna lånat en äggkläckningsmaskin, men jag har noll kontakter som sysslar med höns så det känns rätt omöjligt.... Ifall jag nu inte lyckas på naturlig väg så att säga.

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #11 skrivet: 08 feb-11 kl 21:51 »
Med chabohöns behöver du ingen ruvmaskin, dom ÄR ruvmaskiner. Samla upp alla ägg varje dag, du kan ha några lurägg i redet för att trigga ruvlusten. När en av dom är riktigt kluck så lägger du ca 7 märkta ägg under henne för ruvning. Om du låter äggen ligga kvar riskerar du att några ägg ruvas längre än dom andra och därmed kläcks tidigare. Hönan väntar inte så länge på att alla ägg ska kläckas, efter något dygn eller två tar hon med sig barnen från redet. De ägg som inte har hunnit kläcka då blir avkylda och dör. Om alla äggen börjar ruvas samtidigt så slipper du den risken.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 08 feb-11 kl 21:56 »
Ja, Chabos gör nästan inget annat än att ruva. ;D Min pojkväns hönor skulle man lätt kunna kalla rakt av för "maskiner" som producerar kycklingar. ::) Några hönor ligger och ruvar och kläcker, sedan tar en annan höna hand om kycklingarna medan de andra bara kläcker och kläcker fler. Så byter de av varandra, tuppen hjälper till så duktigt också. Har aldrig varit med om någon ras som varit så extremt "familjeinriktad" förut (tycker de är "värre" än dvärg kochin faktiskt). ::) De riktigt går in för att ta fram så många bebbar som möjligt och samarbeta genom att ta hand om dem allihopa, som en stor familj. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

deztiney

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 08 feb-11 kl 22:10 »
Haha! Jag har hört tidigare att dom ska vara riktigt duktiga på att ruva!
Antar jag får testa mig fram o lära av eventuella misstag...

Om jag märker de 7 som ligger i redet nu, så plockar jag bort alla nya som tillkommer, funkar det?

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #14 skrivet: 08 feb-11 kl 23:22 »
Ja, OM ingen har ruvat på dom OCH temperaturen har varit ok (inte minus)
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

deztiney

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 09 feb-11 kl 11:15 »
En annan liten bifråga såhär (jag vet att det finns vissa trådar om det men blir inte riktigt vettig på det heller)
Kan man få fram kycklingar utan ruvande höna eller kläckmaskin??

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #16 skrivet: 09 feb-11 kl 19:51 »
 :) joo.. har hört om hon som bar ett ägg i BH'n dagtid och la under en vanlig glödlampa under natten.. det gick visst bra första gången.. andra gången så råkade hon få en kram och det var det ägget  :-X

Det går att ta en låda med en handuk i botten och en glödlampa..
men svårigheten är att sätta lampan på lämpligt avstånd så att temperaturen är rätt ...
Sen för att hålla fuktigheten rätt   ::) tja, kanske kan det gå att duscha handduken lite med vatten..

Men rekommenderar att du lägger ut en fråga här om det inte finns någon med kläckare i din närhet som kan upplåta lite plats åt några ägg..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

deztiney

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 09 feb-11 kl 21:06 »
Vilken bra idé du gav mig! Tanken har inte slagit mig att jag kan skriva en tråd o höra om någon i hyfsat nära område kan tänka sig att låna ut lite plats!  :D

Jag har ju som sagt i princip noll koll på det här med kycklingar och ruvning, försöker lära mig så mycket jag kan, dels av andra men också genom mina jättefina höns!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 09 feb-11 kl 23:47 »
Om du bara väntar så lär du komma in en dag till hönsen o se en väldigt arg höna i ett rede som snott åt sej ett antal ägg som hon ligger på o vaktar skitsurt *S*
Då låter du henne bara va eller byter ut äggen under henne .
Glöm inte att märka dom bara sen .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

201 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser