Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som testat stevia ?  (läst 3323 gånger)

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Någon som testat stevia ?
« skrivet: 29 apr-06 kl 22:20 »
Jag har sått några plantor av stevia i år. Tänkte testa den som sockerersättning.
Jag undrar om någon har erfarenhet av plantan ? Har någon smakat ?

För de som inte vet så kan jag berätta att stevia är ett naturligt sötningsmedel. Används i Japan där aspartam är förbjudet. Tex i lightläsk

länktips www.stevia.se
« Senast ändrad: 01 maj-06 kl 18:56 av zoodiak »
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Filip Skräplund

Re:Någon som testat stevia ?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-06 kl 22:44 »
Intressant!

Har jag inte sett stevia nämnas härinne tidigare nånstans?!?

Jodå, klicka på "sök"-funtionen upptill på sidan och skriv stevia,
så hittar du en massa inlägg.

De flesta finns i den här tråden:

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=32;action=display;threadid=4683;start=msg35661#msg35661
« Senast ändrad: 30 apr-06 kl 14:45 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 apr-06 kl 09:07 »
Så här ser min stevia ut i dag

Jag brukar använda torkade blad i te. Om man torkar bladen och sedan krossar/maler den till pulver, så ska man kunna använda det som socker ½ tsk = 2 dl strösocker.

:-[ :-[ :-[ Jag klarade inte att lägga in bilden!  :-[ :-[

HURRA jag lyckades! ;D
« Senast ändrad: 30 apr-06 kl 09:17 av rosita51 »
MVH Rosita zon 1

tp

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 apr-06 kl 13:27 »

En ½ tsk = 2dl?

hot damn, det måste man ju pröva!

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 01 maj-06 kl 23:20 »

Jag brukar använda torkade blad i te. Om man torkar bladen och sedan krossar/maler den till pulver, så ska man kunna använda det som socker ½ tsk = 2 dl strösocker.

Rosita, hur gammal är din planta ? Har du frösått den ? Ser ju fin-fin ut.

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 02 maj-06 kl 06:06 »
Min planta är frösådd i år, 3 frön i februari. Och jag är förvånad att den tagit sig så bra redan!  :D
« Senast ändrad: 02 maj-06 kl 06:07 av rosita51 »
MVH Rosita zon 1

skånetösen

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 06 jul-06 kl 20:32 »
wow...1/2 tsk=2 dl socker. Jisses koss. Visserligen är bladen extremt söta att tugga på men...
Tackar för informationen och länkarna. En kort fråga bara...kan man låta de stå kvar utomhus över vintern? Bor visserligen i Skåne men efter den här vintern så tror man det värsta även i fortsättningen.

Helen
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

rosita51

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 jul-06 kl 18:24 »
De tåler inte frost och jag vet inte hur de är att övervintra inne, eftersom jag odlar stevia för första gången i år.
MVH Rosita zon 1

Weronicha

• "Källans Lilleman" Göingebock
    • Småland
    • The Kingdom of Madness - The Svaleng Family
« Svar #8 skrivet: 09 jul-06 kl 12:22 »
Stevia kommer från sydamerika, så om de går att övervintra? Kanske i en sval källare eller "vinterträdgård"???

Stevia är oerhört sött men i oraffinerad form även beskt, inte så gott. Och raffinerat vill man ju inte ha...

Så för min del får del nog bli honung även i framtiden.
"to boldly go where no goat has gone before"

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #9 skrivet: 14 sep-06 kl 02:50 »
Hallå! Har haft tillgång till stevia i år och jag tycker det smakar aspartam! Kakor gjorda med stefia ser lite udda ut, som pistagegrön så det blir liksom helt fel i munnen när det inte alls smakar så.
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Teacher59

• Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
« Svar #10 skrivet: 26 dec-06 kl 19:30 »

:-[ :-[ :-[ Jag klarade inte att lägga in bilden!  :-[ :-[

HURRA jag lyckades! ;D

HUR har du lyckats med att få din planta så bred???? Jag har testat att så just Stevia för att ersätta socker åt min dotter som är diabetiker. Men jag har bara fått en väldigt lång stängel som delar sig efter c:a 40 cm...mao, jag har inga gröna fingrar men försöker så gott jag kan.
Av 30 små ynka frö så blev det bara 2 som tog sig, vad gör jag för fel???
Skriv gärna ett litet inlägg om hur din odlig fortskrider...LC
Med sol i sinne, både ute o inne.

rosita51

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 27 dec-06 kl 12:59 »
Stevian står sedan oktober i förrådet 5 - 10 grader med lite extraljus ca 6 timmar/dygn, lite vatten för att hålla liv i den. Nu är den lite vissen nertill, men annars fortfarande gröna blad och faktiskt små blomknoppar i topparna!  :D Jag sådde alltså bara några få frön, det blev tre plantor (alla står i korgen på bilden), varav den ena grenade sig efter ett par cm och den är nu en fingertjock, vedartad stam. Resterande stammar är inte vedartade och bara ungefär tändstickstjocka och inte grenade. Jag tror man ska toppa dem för att de ska bli buskiga, men det vågar jag inte göra nu, utan kanske i februari-mars. Jag hoppas jag kan hålla dem vid liv tills dess! :-\
« Senast ändrad: 27 dec-06 kl 13:02 av rosita51 »
MVH Rosita zon 1

Sia

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 29 dec-06 kl 00:22 »
Var köper man frön?  :P :P :P
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 29 dec-06 kl 03:18 »

Suorja

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 jan-07 kl 22:24 »
mina stevia är inte alls så särskillt söta, läste någonstans att det lätt kan bli så om man odlar från frön..

Är det någon som har en super söt man kan få köpa en stickling av? sen i vår vore ju super.

Ajon

• -
« Svar #15 skrivet: 07 jan-07 kl 16:58 »
Funkar det att torka och använda i t.ex. saft och sylt?
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser