Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dubbelsidig stickning?  (läst 8897 gånger)

Marieberg

• Gäst
dubbelsidig stickning?
« skrivet: 11 jul-06 kl 22:39 »
Jag har relativ lång erfarenhet av att sticka, såväl "vanlig" stickning som tvåändsstickning. En enda gång i mitt 35-åriga liv har jag hört talas om att det finns en teknik där man stickar dubbelt (t.ex. med olika färger på in- och utsida, samtidigt) men jag har inte lyckats hitta mer information om detta!
Kan någon hjälpa mig med litteraturtips? Finns det någon kurs någonstans som jag har missat? Vad heter tekniken på riktigt? Existerar den överhuvudtaget? Är det kanske jättelätt att lista ut själv hur man gör, fast jag inte har kommit så långt i mitt stick-tänkande?
Hmmm...
« Senast ändrad: 14 jul-06 kl 07:48 av Marieberg »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:dubbelsidig stickning?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-06 kl 00:03 »
Hej,

jag tror att jag vet hur du menar. Man lägger upp dubbelt så många maskor, mot vad du normalt skulle göra för den bredd du har tänkt dej. Sticka seda lättast med två färger, på sidan ett ex. rött garn och sidan två med blått garn. Sticka en maska med rött garn, lägg garnet framför arbetet och lyft nästa maska, sticka maska nr 3 med rött garn och lyft nästa maska med garnet framför arbetet, fortsätt så varvet ut.Varv nr 2 stickas likadant men med blå färg. Då blir det rätmaskor på båda sidorna och en färg på varje sida. lycka till

Birgitta

Marieberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 jul-06 kl 21:41 »
Det låter ju väldigt enkelt! Jag visste inte att det var rätstickning på båda sidor; oj, vad härligt!
När du har stickat med exempelvis rött garn och därefter med blått,   då befinner sig ju det röda garnet i "fel ände" av stickningen. Hur gör du då? Får garnet löpa fritt inuti stickningen (mellan de båda lagren), eller har du ständigt båda färgerna i handen och fäster dem allteftersom du stickar? Då borde ju stickningen bli mega-tjock!
« Senast ändrad: 13 jul-06 kl 21:43 av Marieberg »

tette

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 jul-06 kl 12:18 »
Här kan du hitta mönster på en halsduk, som jag tror är stickad på det sätt du menar. Rulla ner på sidan och kolla i högra spalten. http://hem.bredband.net/b382726/stickning.html

/Tette
« Senast ändrad: 14 jul-06 kl 12:18 av tette »

Marieberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 jul-06 kl 11:04 »
Jättefint, tack för hjälpen! I mönsterstickning (som i halsduken) är det ju inget problem att hålla reda på trådarna, de följer med hela tiden.
Men: Varför stickar man en halsduk (som den beskrivna) i dubbelstickning när man kan sticka den på rundstickor? Är det inte att göra det hela mer komplicerat än det behöver vara? Får man mer utpräglade kanter med dubbelstickning?
« Senast ändrad: 15 jul-06 kl 11:08 av Marieberg »

violentlyknits

« Svar #5 skrivet: 30 jul-06 kl 22:09 »
de få gånger jag stickat dubbelstickning har jag stickat båda sidor på samma gång. typ resårstickning fast med två garnändar. då har man inga problem med att ena garnänden är kvar på "fel" sida.

är det dåligt förklarat?

dessutom brukar jag inte ha så mycket som dubbelt så många maskor. det brukar räcka med att lägga till halva mängden.

Hillevi78

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 dec-06 kl 23:36 »
Jag vet inte om du fortfarande söker efter information om dubbelsidig stickning men här finns en video (på engelska) som visar hur det går till:

http://www.knittinghelp.com/knitting/advanced_techniques/

Jag har stickat endel grytlappar med tekniken och tycker att resultatet blir bäst om man byter färg ofta annars blir resultatet för mycket som rundstickning dvs en tub.

Om du vill göra något annat med olikfärgade sidor kan jag rekommendera dubbelsidig virkning där det inte blir någon "tubeffekt" alls. Känner inte till någon sida med information om detta men är du intresserad kan jag försöka förklara.

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 04 jan-07 kl 13:31 »
IOR frågade
"Men: Varför stickar man en halsduk (som den beskrivna) i dubbelstickning när man kan sticka den på rundstickor? Är det inte att göra det hela mer komplicerat än det behöver vara? Får man mer utpräglade kanter med dubbelstickning?"

Dubbelstickning ger skarpa kanter. Rundstickning ger det inte utan extra arbete. Vissa kanske inte gillar rundstickning också. Det är enklare tekniskt med rundstickning, så det är ju ett alternativ.
Dubbelstickning passar bäst vid stickning av plagg som jackor och liknande. Passformen blir bäst då om man vill ha tjocka täta plagg.
Jag hoppas mitt inlägg har gjort skillnaderna belysta! ;D
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 04 jan-07 kl 15:35 »
Och så är det roligt att kunna olika tekniker. Även om man sen kanske inte använder sig av alla på en gång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

282 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser