Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genomskinligt bajs!?  (läst 3104 gånger)

Idalun

• Småland
Genomskinligt bajs!?
« skrivet: 12 feb-11 kl 18:11 »
Jag hittade den här sörjan på bajsbrädan i dag.

Det ser ju ut som att det skulle kunna ha varit ett skinnägg, men sen ser det ju också ut som genomskinligt bajs. Vad är det?
Jag är inte säker på vilken höna det kommer ifrån. Alla värper inte än, men de borde börja inom kort.
Alla är kläckta 2010, har fri tillgång på snäckskal och äter allfoder, blandsäd & matrester.
Letade lite bland äldre trådar men hittade inte så mycket...

Är det något jag ska oroa mig över & i så fall vad kan jag göra?

(Första gången jag bifogar en fil... Hoppas det funkar!)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Genomskinligt bajs!?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-11 kl 18:44 »
Gissar på skinnägg. Den där genomskinliga "masken" i mitten, vad är det för konsistens på den? Är det ägghinnan som har rullat ihop sig tro?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Torry

« Svar #2 skrivet: 12 feb-11 kl 19:02 »
Ser ut som ett typiskt skinnägg, inget att oroa sig för, om det inte händer jätteofta. Inget ovanligt för nybörjarhönor och för hönor som börjar värpa efter ett ruggningsuppehåll. Du ska se att det snart kommer bättre ägg, dom bara mjukstartar lite  ;D
//Torry

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 12 feb-11 kl 19:22 »
Ser en springmask (förmodligen) mitt i, hos människor och däggdjur avmaskar man, hur man gör hos höns vet jag inte.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 12 feb-11 kl 19:29 »
Någon mask ser inte jag, utan ett skinnägg där skinnet har rullat ihop sig. Det genomskinliga är vitan...

Inget konstigt om det inte fortsätter. Har själv en höna som precis har börjat värpa och nu har presterat  skinnägg på bajsbrädan 3 dagar i rad  :-\ Hoppas att det kommer ett riktigt ägg snart...

Jag har 5 hönor i den gruppen och tre värper sedan tidigare, så jag vet inte vilken som är den nya förmågan alla är ljämngamla och ahr börjat värpa de sista 3 veckorna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Torry

« Svar #5 skrivet: 12 feb-11 kl 19:31 »
Tycker inte det ser ut som en mask, mer som ett deformerat äggskal, har sett sådana avlånga skal flera gånger hos mina unghöns.
//Torry

Idalun

• Småland
« Svar #6 skrivet: 12 feb-11 kl 19:49 »
Ok, då avvaktar jag och håller tummarna för att det är ytterligare en fin liten höna som tänker börja förgylla vår vardag med härliga ägg! :D

Tack, för hjälpen!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser