Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Newcastle i Uppsala län  (läst 2960 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Newcastle i Uppsala län
« skrivet: 14 feb-11 kl 18:06 »
Så var det dags IGEN (?)... Tycker det är läskigt mycket om denna allvarliga sjukdom på sista tiden.  :-\

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=65321&a=Newcastlesjuka%20p%C3%A5%20g%C3%A5rd%20i%20Uppsala%20l%C3%A4n
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

anders 67

• Dalarna
SV: Newcastle i Uppsala län
« Svar #1 skrivet: 14 feb-11 kl 20:47 »
Bor nära  :-\ men utan för skydds och övervaknings området.
Hönsen är ju inne men gässen och kalkonerna skulle ju bli alldeles förkrossade om de inte fick komma ut.
Kommer ihåg fågelinfluensan,då slaktade jag nästan alla gäss.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

evel

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-11 kl 21:02 »
Hur påverkar det Byledagen och andra hönsträffar/bytardagar i Uppland?
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Pullarius

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 14 feb-11 kl 21:05 »
Tack för att du varnade Linkoso.  Hoppas myndigheterna kan begränsa sjukdommen
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 14 feb-11 kl 21:22 »
Hur påverkar det Byledagen och andra hönsträffar/bytardagar i Uppland?

Byle ligger i Östergötland så ca 20 mil bort från riskområdet. Angående de bytardagar som blir här uppe så är det ju lång tid kvar, så vi får hoppas att detta inte gäller längre då. =/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

evel

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 14 feb-11 kl 21:26 »
Byle ligger i Östergötland så ca 20 mil bort från riskområdet. Angående de bytardagar som blir här uppe så är det ju lång tid kvar, så vi får hoppas att detta inte gäller längre då. =/

*oups*

::)

Så duktig är jag på geografi.

Läst om sjukdomen, riktigt illa... Då får man inte heller ha dem ute i hönsgårdar med tak?
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 14 feb-11 kl 21:28 »

*oups*

::)

Så duktig är jag på geografi.

Läst om sjukdomen, riktigt illa... Då får man inte heller ha dem ute i hönsgårdar med tak?
Nä tror jag inte, småfåglar kan flyga över och bajsa in i hönsgården... m.m
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

anders 67

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 14 feb-11 kl 22:21 »
Angående de bytardagar som blir här uppe så är det ju lång tid kvar, så vi får hoppas att detta inte gäller längre då. =/
Ramsta ligger ju precis utanför övervakningszonen,så där är det ju inga problem.Fast allt kan ju ändra sig väldigt fort,oftast till det sämre innan det blir bättre igen.
Det är ju höns,ägg o.dyl som inte får lämna riskområdet,så folk därifrån kan ju inte komma med sina höns iaf.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 14 feb-11 kl 22:56 »
Bor nära  :-\ men utan för skydds och övervaknings området.
Hönsen är ju inne men gässen och kalkonerna skulle ju bli alldeles förkrossade om de inte fick komma ut.
Kommer ihåg fågelinfluensan,då slaktade jag nästan alla gäss.

Vilken tur! Jag funderade just på om ni bodde i skydds/övervakningsområdet. Jag skall ju hämta mina ägg, men har en omgång i kläckaren så det blir nog inte förrän om 2-3 veckor om du har då :) Och förhoppningsvis är väglaget bättre då än det var sist...

Jag lider med mina höns, de har fått vara ute några gånger i vinter, efter eget tycke och smak, trots förbudet. De har ju mest stått i dörröppningen och tittat på vädret. Men nu vågar jag ju inte ens det då det finns viss risk att smittade fåglar bajsar precis utanför. Jag bor ju bara någon/några mil ifrån Örsundsbro :(

Liro

• Gäst
SV: Newcastlesjukan!
« Svar #9 skrivet: 25 feb-11 kl 19:56 »
Ja det får vi verkligen hoppas, inget kul liv för hönsen att vara inne, mina har varit inne tillräckligt tycker jag, de gillar inte snö, hade sett fram emot våren och kunna ha dem ute :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser