Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så var det time igen, höken är här!  (läst 1819 gånger)

Ulricaa

• -
Så var det time igen, höken är här!
« skrivet: 19 feb-11 kl 18:37 »
Å vad jag avskyr hökar! Idag kom jag ut och skulle släppa in hönsen, hela vintern har varit jättelugn och stillsam men idag var det så dags igen, rundade huset och tänkte gudars så dom låter! Min första tanke var för jag har ganska många tuppar att usch vad ni låter! men jag vände rent instintivt och sprang till hönshuset och när jag kom runt hörnet på garaget så lyfte en hök, troligen liten hane för den var inte stor, och gav sig iväg över skogen. Den lilla vita hönan han hade i sitt grepp släppte hon och hon sprang förtvivlat in i huset och skrek när jag sen kom och satte in huvudet....hon klararde sig dock med bara blotta förskräckelsen men när jag började räkna in dom fattades jag en höna TILL? Min vackra höna så lik en hedemorahöna...lilla Gertrud.  :'( och nej trots att jag gick och letade så hittade jag inte henne, så hon är borta. Skithök! Nu blir det snabbdecimering av tupparna och innevistelse ett tag!
Fy!
Ulrica
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Så var det time igen, höken är här!
« Svar #1 skrivet: 19 feb-11 kl 18:40 »
Så tråkigt. :( Men tror du inte att Gertrud kan ha gömt sig någonstans? För det borde ju finnas något spår, om hon inte var väldigt liten så att en hök orkar flyga iväg med henne. När höken var här och skrämde slag på några hönor som skutta runt på gården förrförra hösten så var min silkeshöna borta i 6 timmar i streck, jag letade överallt men hittade henne inte. Sedan helt plötsligt så kom och gående, hon hade troligen legat blickstilla och gömt sig under dagen efter attacken.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Ulricaa

• -
« Svar #2 skrivet: 19 feb-11 kl 18:44 »
Ja hon kan mycket väl sitta nånstans....men jag har letat överallt där dom brukar sitta och trycka och där är hon inte...ska gå ut sen med hundarna och se om nån mer har smugit sig fram till huset men just nu är det nog bara henne jag saknar.....och så en liten tupp som försvann häromdagen och honom hittade jag resterna efter ikväll när jag letade efter Gertrud...han låg under traktorn..vi har både ugglor och räv här på nätterna så risken är ju inte så stor att hon överlever natten sittandes nånstans heller. Iofs hade jag en svarthöna som inte gick in i vintras, på morgonen när jag släppte ut hönan kom hon gåendes över gården...men hökar är ett skit!

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 19 feb-11 kl 18:51 »
Håll dem inne ett tag, och gå igenom hönan höken hade i klorna så du inte missat skador. De där klorna kan gå ganska djupt med relativt små ingångshål, och orsaka infektion.

Höken är hungrig. All snö gör det inte lätt för de vilda.

Hoppas den saknade kommer tillbaka helskinnad!

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #4 skrivet: 20 feb-11 kl 14:07 »
Har massor med rovdjur här det är skit jobbigt men en del av grejen att bo på landet. Men det är lika jobbigt varje gång man blir av med djur till rovdjuren.

Har en solskenshistoria från i sommar om kanske piggar upp lite.

En kväll när jag skulle räkna in hönsen för natten märkte jag att våran pärlgrå höna vid namn Lavendel var borta. Letade febrilt efter henne men hon var puts väck inte ett spår efter henne. Eftersom vi har mycket rovdjur här trodde jag det värsta. Veckorna gick och hon föll i glömska. Så en dag när jag kom hem från jobbet ganska exakt tre veckor efter att hon hade försvunnit så satt hon utanför dörren in till hönsgården och när hon reste sig upp så välde det fram tio små kycklingar. Vet än i dag inte vart hon låg och ruvade. Av de tio vart det sex hönor och fyra tuppar.

Så tappa inte modet, det finns hopp och snart är det vår och då får man lite kycklingar igen. Höns livets belöning om du frågar mig  ;D

Ulricaa

• -
« Svar #5 skrivet: 20 feb-11 kl 17:50 »
Åh vilken härlig historia!!!!! Underbar! Ja Gertrud tänkte jag oxå faktiskt idag hon kan mycket väl ha lagt sig nånstans, min lilla gula dvärgkochinhöna hittade vi under det andra hönshuset förra våren då hade hon lagt sig på ägg.....jag har satt upp cdskivor i träden idag faktiskt, får se om det funkar!

trädgårdstant

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 20 feb-11 kl 18:07 »
jag föler med deg, hos oss är det också mycket våk, örn och annat elände.Idag fick mina hönor gå ute 1 timma, och jag fick sitta i solen medan dom sandbadade.
jag har blivit av med 3 kochin i vinter, och nu räcker det. Alldrig mera ute utan badvakt, och när det somras blir det tak över hönsegården. om dom ska helt ut i trädgården får det bli när vi är hemma.
man kan ikke hoppe over en avgunn i to sprang

Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser