Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frakt av avelsägg  (läst 2757 gånger)

ivy

• Gotland
Frakt av avelsägg
« skrivet: 22 feb-11 kl 09:52 »
Hur gör ni nu när det är så kallt ute, skickar ni avelsägg per post?
Kom de fram oskadda från kylan? Hur har kläck resultatet blivit av dessa ägg? ???
Lurar på om det är värt att beställa ägg nu som ska kläckas eller om man bör invänta mildare väder..?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Frakt av avelsägg
« Svar #1 skrivet: 22 feb-11 kl 11:00 »
Jag har skickat ägg i minusgraderna där det har blivit från ca 83-100% kläckresultat av befruktade ägg. Fick själv hem ägg för 3 lite över veckor sedan där ett paket fick ligga i postens händer i 3 dagar innan jag fick hem dem. Där kläcktes 13 av 20 befruktade ägg. Det andra paketet kläcktes 2 av 8 befruktade ägg vilket var bra enligt mig med tanke på ras.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #2 skrivet: 22 feb-11 kl 11:08 »
fick ägg idag.. måste berömma posten.. de skickades igår...

Gör vågen...  förra gången tog det 1,5v :P då blev det bara 2 av 10, tyvärr så var en av dom inte livsduglig..
Så en ensam tupp  ::) Lever med blandistjejerna.. hoppas på att han får egna tjejer senare i vår..

Hoppas att alla av dessa kläcks ..

Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 22 feb-11 kl 23:00 »
Om man skickar paket eller skrymmande brev inom Sverige så går det som regel på 1-2 dygn. Om man packar med mycket stötdämpning runt äggen så har det också en isolerande effekt. Jag har skickat ägg till folk runt om i Sverige sedan början av januari och så vitt jag har hört har det varit OK kläck på alla skickade paket.

Man ska också betänka att skicka ägg på sommaren kan också vara risker med. Med sol som gassar på en lastbil kan det faktiskt bli så varmt att ägg koagulerat :o Naturligtvis inte heller så bra med avelsägg  :-\

Samma sak i sommarvärmen. Mycket sötdämpning isolerar mot värmen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #4 skrivet: 02 mar-11 kl 17:30 »
puh va lite nervös för jag tyckte dom va så kalla när dom kom med DHL  ;D hur länge måste dom nu stå och vila ? i rumstemp ? spetsen ner fortfarande el ? det är miggis ägg  ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #5 skrivet: 02 mar-11 kl 21:29 »
putt upp någon som vet  ???
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 02 mar-11 kl 21:32 »
Låt dom vila ett dygn i rumstemp , jag brukar låta dom stå kvar i äggkartongen .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #7 skrivet: 02 mar-11 kl 21:33 »
Låt dom ligga med spetsen ner eller lägg dom plant in 1 dygn. Funkar jättebra för mig.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #8 skrivet: 02 mar-11 kl 21:54 »
suck denna väntan  o:) imorron morra åker dom i maskin  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser