Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel - hur får jag det att fungera på vintern?  (läst 8670 gånger)

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
Upptäckte i morse att min granne räven fått sig ett skrovmål i natt :(,  (jag hade tydligen satt på haspen slarvigt i gårkväll) så mina 5 Blåankor är döda.
Jag har ju eltrådar men det verkar inte vara så mycket ström i dom (det är ju tyvärr en del snö )
Så min fråga är, om jag skottar bort all snö från stängsel och eltrådar räcker det eller är det svårt att ha ström då marken är frusen - dvs svårt med jordningen??
Skulle jag kunna förbättra jordningen genom att ha nåt jordspett där marken är som torrast på sommaren, dvs där lär det ju inte bli lika genomfruset som i det fuktiga hörnet där jordspetten är nu? ???
Vad tror ni, går det att förbättra ???

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Elstängsel - hur får jag det att fungera på vintern?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-11 kl 20:56 »
Du drar en ny eltråd under eller över den andra som du sen kopplar jorden till .
Då jordar djuret själv när det rör bägge trådarna sammtidigt i får en jätte stöt! >:D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 23 feb-11 kl 21:09 »
perfekt  ;D då har vi ytterligare ett projekt i sommar alltså. tack snälla

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 23 feb-11 kl 21:15 »
Skotta fram trådarna och dra en extra jordtråd redan nu! Den behöver inte sitta på isolatorer heller, vira den ett varv runt varje stolpe och koppla den sedan till jorduttaget på aggregatet! Till sommaren sen kan du ju sätta upp tråden på isolatorer så ser det mer snyggt och enhetligt ut.
Frusen jord leder strömmen väldigt dåligt så det spelar i stort sett ingen roll hur väl du har jordat. Men jordtråden gör susen!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 23 feb-11 kl 21:43 »
Ju mer noga man är med jordtaget desto större chans är det att elstängslet gör någon slags nytta på vintern. Det är förstås svårt att göra något åt saken nu, men det är bra att slå ner långa jordspett, så långa att de säkert når ner till frostfritt djup och en halvmeter till. Det är ingen mening att slå ner flera jordspett tätt utan de bör vara flera meter från varandra. Se till att alla sammankopplade jordspett är av samma material och har samma ytbehandling (t ex stål med varmförzinkning), annars kommer de minst ädla av dem att korrodera bort fort och de mer ädla kan få en isolerande beläggning så att de inte heller gör någon nytta.

På vintern när det inte är någon nämnvärd risk för åska kan man i nödfall - även om det egentligen är förbjudet - jorda i t ex vatten- eller avloppsledning. Men då gäller det att komma ihåg att koppla bort den jordningen och återgå till jordspetten i god tid innan åsksäsongen börjar.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #5 skrivet: 23 feb-11 kl 21:52 »
Jag kör också med jorden i en tråd, fungerar perfekt ! 
Det brukar vara svårt att få bra jordning på sommaren med, om marken är väldigt torr. Har sett att det finns elband där man kopplar både jord och ström på varsin sida längsmed bandet. Tror jag såg det i Bole, och det var väldigt dyrt förstås. 
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser