Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadad Höna, Vet inte vad som har hänt!  (läst 923 gånger)

SanneA

• -
Skadad Höna, Vet inte vad som har hänt!
« skrivet: 26 jan-14 kl 11:38 »
Så ja hittade min lilla Dvärgkockin ligga på govlet en morgon. Hennes bakfot var helt rak och stel. Hon bara ramlade framöver hela tiden. Nu 1 dag efter med vila är båda benen stela. Hon äter mat och så men hon verkar ju inte bli bättre. Har hon fått någon sorts av Stroke eller något? Någon som har haft detta problemet? Jag har haft 2 hönor med detta problem. Som dog några dagar efter.

lena70

• Gäst
SV: Skadad Höna, Vet inte vad som har hänt!
« Svar #1 skrivet: 26 jan-14 kl 11:53 »
Hönan verkar annars pigg och matglad? Verkar benen vara förlammade? Tror du hönan har någon känsel i benen? Du verkar ha haft flera med liknande symtom?.Funderar om du kan ha problem med hönsförlamning?? (marek) Diagnos ställs på döda djur av SVA, via obduktion. En tanke är att du avlivar den sjuka hönan och skickar in henne till SVA. Prata med en av deras fjäderfävetrinärer innan du skickar henne. Marek är isåfall mycket smittsamt. Är ett herpesvirus.Har själv problem med Marek.. :-\
www.sva.se 

SanneA

• -
« Svar #2 skrivet: 26 jan-14 kl 12:09 »
Jag kollade upp Marek symptom. Och hennes ställning med ena foten bak och andra framm o stel ingen känsel. Bekräftade att det garanterat är Marek hon har. Ska avliva henne idag för hennes bästa. Alla mina höns har nog detta. Men det är inget att göra med det nu.  Tack så mycket för hjälpen. Det är bra att veta vad som är fel! Tack!

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jan-14 kl 08:52 »
Vad tråkigt att läsa, att det verkar vara marek..ja, troligen är då alla dina andra höns med smittade :'(..men alla kommer inte att få symtom, bara några..(det är det vanligaste)de andra får inga symtom och blir immuna istället(men är smittbärare)..ska gå att resistensavla bort marek, på sikt..Har du tagit in något livdjur? (innan detta började). Avliva de djur, som har misstänkt marek direkt, (kan vara svårt, då symtom kan variera kraftigt, alla får inte de "klassiska "symtomen, finns ochså andra sjukdommar och t.o.m brister i kroppen på tex selen , e-vitamin som kan påminna om marek symtom, för att vara 100 % säker vad som pågår i hönshuset, behövs obduktion)de sprider annars mycket smitta..Ingen trevlig sjukdom..det mest bisarra är att trots djuren är så sjuka, verkar de så pigga, så fulla av liv, matglada, och verkar egentligen inte alls sjuka.. :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

184 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser