Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biodynamisk biodling?  (läst 4058 gånger)

alpkråkas dotter

• Det är roligt att leva och se hur det går.
    • Östergötland
Biodynamisk biodling?
« skrivet: 02 mar-11 kl 10:53 »
Jag hade bin under två somrar och har nu varit utan i ett drygt år. Jag funderar på att dra igång så smått i vår igen och är nyfiken på biodynamisk biodling. Vad jag förstår så låter man bina leva mer naturligt med den metoden och det är det som tilltalar mig. Finns det några böcker eller websidor med information om biodynamisk biodling. Jag har inte kunnat hitta så mycket...
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.
Mamma till Moa, född 16 oktober 2008, och Hugo, född i februari 2012.
Är djurvårdare, biolog och jobbar med lantbruksfrågor.

Lindell

• Gäst
SV: Biodynamisk biodling?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-11 kl 11:29 »
Du kan kolla på http://www.demeter.nu men observera att de kravställer att man behandlar mot Varroa med SJV direktiv om ekologiska metoder.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 02 mar-11 kl 11:40 »
Jag hade bin under två somrar och har nu varit utan i ett drygt år.

Vad hände med dom ?

Du kanske ska titta på tbh eller ktbh    top bar hive eller kenyan top bar hive

mvh edward :P

http://www.google.se/search?sourceid=navclient&aq=hts&oq=&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4ACEW_svSE412SE412&q=biodynamisk+biodling
« Senast ändrad: 02 mar-11 kl 11:58 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dräng

• -
« Svar #3 skrivet: 02 mar-11 kl 12:31 »
Jordbruksverket håller en kurs i ekologisk/bio dynamisk (vad är skillnaden?) biodling i Östersund den 23e mars. Anmälan senast 9e mars.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 02 mar-11 kl 12:34 »
Jättefin information på den här sidan: http://backyardhive.com/

Jag funderar på att göra mitt exjobb om biodling faktiskt, titel kanske "Honungsbiets framtid i Norrbotten", med en teoretisk analys av läget/risker/etc och en praktisk undersökning av hur det är som nybörjare (vilket jag är) att starta med en vanlig och hur det är att starta med en top bar hive.

Wikipedias definition av biodynamisk:
Biodynamiskt jordbruk är en form av ekologiskt jordbruk som grundar sig på antroposofin.
Biodynamiskt jordbruk utgår från kretsloppstänkande och strävar efter att skapa fullständiga kretslopp i liten skala. Man arbetar med att bygga upp och stärka de ekologiska systemen i jorden. Kompostering och vallodling är två viktiga metoder.
Biodynamiska produkter kan certifieras och bär då ett Demeter-märke.

Wikipedias definition av ekologisk:
Ekologiskt jordbruk eller ekologisk odling är en form av jordbruk som strävar efter att minska eller helt avstå från att tillföra material som naturligt inte finns i jorden, exempelvis konstgjorda ämnen som handelsgödsel eller kemiska bekämpningsmedel. 2009 utgjordes 9,8 procent av Sveriges jordbruks areal av ekologisk jordbruksmark.
//Lina

Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 mar-11 kl 12:38 »
Jordbruksverket håller en kurs i ekologisk/bio dynamisk (vad är skillnaden?) biodling i Östersund den 23e mars. Anmälan senast 9e mars.

Skillnaden är relativt stor - läs på demeter.se regler. SJV Ekologiska, Demeter och KRAV skiljer sig avsevärt på en del punkter.

alpkråkas dotter

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 03 mar-11 kl 16:49 »
Wikipedias definition av pseudovetenskap
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pseudovetenskap

Om det är vetenskap eller inte bryr jag mig inte om, jag vill testa för att det verkar vettigt att låta bina bygga vax efter eget huvud, att svärma, vintra på honung och välja drottning själva. Andra delar av det biodynamiska bryr jag mig inte om. Att bekämpa varroa ekologiskt hade jag tänkt göra ändå.
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.

alpkråkas dotter

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 03 mar-11 kl 16:52 »
Du kan kolla på http://www.demeter.nu men observera att de kravställer att man behandlar mot Varroa med SJV direktiv om ekologiska metoder.

Det var en bra sida, tack för länken. Jag har inte tänkt att bli certifierad, så jag behöver ju inte föölja precis alla regler, men jag hade ändå tänkt behandla ekologiskt.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #8 skrivet: 04 mar-11 kl 08:08 »
Phil Chandlers bok "The barefoot beekeeper" är bra. Forumet på hans sajt http://www.biobees.com har också mycket info.

(postat med mobil.)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser